abbor Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Sendt på nytt, håper den kommer fram nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Det er noe jeg overveier sterkt, men hva med å ha radaren bak på båten, vil ikke mast og seil forstyrre bildet veldig mye ? Uansett når du har den akter er det risiko for at du får en liten blindsone. Men et akterstagoppheng er jeg av oppfatningen - uten å ha testet det selv - at du får bedre range når båten krenger - fordi strålene treffer vann eller himmel før - avhengig av hvilken vei båten krenger. Fordelen med en "stang" er at du feks kan ha en kran til påhenger der. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 - at du får bedre range når båten krenger - fordi strålene treffer vann eller himmel før - avhengig av hvilken vei båten krenger. bakdelen er att du ikke kan ha ett avisolerat akterstag for SSB-radio Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Joda det kan du når du som meg har 2 akterstag Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Fordelen med en stolpe er at du kan bli kvitt mye annet der også. Jeg driver nå å lager en stolpe som bl.a. skal romme AIS-antenne, AIS-GPS, GPS-antenne og TV-antenne (og etterhvert radar). Jeg innbiller meg at en akterstagsholder vil medføre mye større vibrasjoner på radaren når masten pumper. Jeg har i dag en AIS-antenne i akterstaget mitt, og den vibrerer konstant. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Joda det kan du når du som meg har 2 akterstag da går det Targa er også ett alternativ, det blev det på meg med kranarm....da har du plass til mye sen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fjellbonden Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jeg bruker radaren svært lite når jeg sitter oppe, den står i stand by og brukes noen sveip ved behov. Sitter over 3 m unna, men det er likevel ubehagelig i "knotten" over tid. Tror ikke seil og mast vil påvirke mye. På vår forrige båt gikk strålen gjennom kalesjen, og kunne såvidt registrere svakere ekko forover. Tar meg den frihet å vise til denne som også kan være et alternativ: https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=4645&cat=5 Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Sitter over 3 m unna, men det er likevel ubehagelig i "knotten" over tid. Smør deg med solfaktor 50 på knotten så føler du deg sikkert bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Det er noe jeg overveier sterkt, men hva med å ha radaren bak på båten, vil ikke mast og seil forstyrre bildet veldig mye ? Vanlig radar har en Blindsone, kall det det på ca 35meter, så mast bom ect vil ikke vises. dette p.g.a. sending og motak, Men den nye breidbånd radaren ser 1 meter, så her vil de vises. Men radaren sånn ca 3.5 til 4 meter over vannlinjen så ser du ca 5-6nm rundt deg, det var slik i vår gamle båt. store skip muligens over 6nm men mindre båter 4-5nm avstand. så noen 36nm radar er lite hjelp i. Så 2kw holder lenge. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Fordelen med en stolpe er at du kan bli kvitt mye annet der også. Jeg innbiller meg at en akterstagsholder vil medføre mye større vibrasjoner på radaren når masten pumper. Joda jeg ser den at man blir kvitt mer stasj opp i en slik stolpe, for meg så måtte det da bli AIS VHFantennen i tilfelle , alt annet er felt inn allerede. Akterstagsholderen tror jeg nok vil oppføre seg mer stabilt enn å feste en lett antenne løst i akterstaget, vel vi får vurdere litt å se. Er jo ikke panikk å bestemme seg i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 bakdelen er att du ikke kan ha ett avisolerat akterstag for SSB-radio Jeg har montert den type på flere båter med isolert akterstag. De medfølger nylon foringer til de formålet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
TrondT Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Vanlig radar har en Blindsone... "Blindsonen" er avhengig av pulslengden til senderen, og er i teorien det samme som skilleevne i avstand. Jo kortere pulslengde du sender med jo bedre skilleevne i avstand har du, og dermed også mindre "blindsone" rundt egen antenne (og da blir lengden ikke nødvendigvis 35 meter). MINIMUM RANGE.—Pulse length determines a radar’s minimum range or how close a target can get to the antenna without adversely affecting operations. Minimum radar range is defined as any distance greater than one-half the pulse length. In other words, targets more than one-half pulse length from the antenna can be correctly processed, while approaching targets that get too close pose serious problems. If targets come within one-half pulse length or less of the antenna, the pulse’s leading edge will strike the target and return before the radar can switch into its receive mode. Some portion of the return energy is lost and the radar may become confused and discard the pulse. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Gunga Din Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 (redigert) Jeg har montert den type på flere båter med isolert akterstag. De medfølger nylon foringer til de formålet. Jo att det fysiskt låter seg gjøres det gjør det........ men du 'looser' mye effekt i sendningen fra radion! det er ikke optimalt att ha andre metallføremål 'close' en sendende antenne Redigert 11.Mai.2010 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens_P Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 RSS'en brukt som fugle-følgingsradar vises her. Gamle RSS'en var nok noe kraftigere enn dagens småbåt-radarer. Om jeg ikke husker feil hadde den pulseffekt på 80-90kW og gjennomsnittseffekt på 80W. Har sett "trackeroperatører" som stakk hendene inn i radarstrålen for å varme dem på vinterdager. De nytter neppe på disse småbåt-radarene, selv om antennen skulle stå stille. Jens_P gammel "bakkeradarsiktespesialist". Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Careka Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 (redigert) "Blindsonen" er avhengig av pulslengden til senderen, og er i teorien det samme som skilleevne i avstand. Jo kortere pulslengde du sender med jo bedre skilleevne i avstand har du, og dermed også mindre "blindsone" rundt egen antenne (og da blir lengden ikke nødvendigvis 35 meter). MINIMUM RANGE.—Pulse length determines a radar’s minimum range or how close a target can get to the antenna without adversely affecting operations. Minimum radar range is defined as any distance greater than one-half the pulse length. In other words, targets more than one-half pulse length from the antenna can be correctly processed, while approaching targets that get too close pose serious problems. If targets come within one-half pulse length or less of the antenna, the pulse’s leading edge will strike the target and return before the radar can switch into its receive mode. Some portion of the return energy is lost and the radar may become confused and discard the pulse. TrondT Stemmer, og dette blir ca 30 til 35 meter.signal sendes og så skal den motta signal da signalene går fort og langt, så er det korteste ca 30-35 meter. Redigert 13.Mai.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
TrondT Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 (redigert) Hva er minste pulslengde på din radar da? Uten å huske detaljene så mener jeg at med 0,05 us så har du en skilleevne i avstand på ca 7,5 mtr og da også en "blindsektor" rundt deg på tilsvarende. TrondT Redigert 13.Mai.2010 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Capitaine Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Vanlig radar har en Blindsone, kall det det på ca 35meter, så mast bom ect vil ikke vises. dette p.g.a. sending og motak, Blindsonen er avhengig av radarens pulslengde, og det er da ikke riktig å si at den er på ca. 35 meter. For en radar med minste pulslengde på eksempelvis 0,07 mikrosekund, blir blindsonen 10,5 meter, og det er langt unna 35 meter som du antyder. "Blindsonen" er avhengig av pulslengden til senderen, og er i teorien det samme som skilleevne i avstand. Jo kortere pulslengde du sender med jo bedre skilleevne i avstand har du, og dermed også mindre "blindsone" rundt egen antenne (og da blir lengden ikke nødvendigvis 35 meter). Nettopp! Uten å huske detaljene så mener jeg at med 0,05 us så har du en skilleevne i avstand på ca 7,5 mtr og da også en "blindsektor" rundt deg på tilsvarende. Det er riktig at en pulslengde på 0,05 mikrosekund gir en skilleevne i avstandsretningen på 7,5 meter: (3 x 10 opphøyd i 8 x 0,05 x 10 opphøyd i (-6) / 2)m = 7,5m Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Da har jeg vært ute og testet RD418HD. HD radar i farger er fancy det og førsteinntrykket er veldig bra. Men var det verdt pengene i forhold til min gamle analoge, NEI det var nok ikke det, men noen hobbyer skal en ha Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 (redigert) For å holde tråden on-topic, er det MajorAndy som har gitt det beste svaret til nå(som jeg gjengir deler av): Bemærk! De fleste lande anser at en RF effekt tæthed under 100 W/m2 ikke udgør nogen alvorlig RF fare. Distance vs. specificeret RF effekt tæthedsniveau: Scanner type Effekt / størrelse 100 W/m2 10 W/m2 DX45 4 kW / 1.5 ft (465 mm) 0.69 m 2.18 m DX60 4 kW / 2.0 ft (615 mm) 0.79 m 2.50 m" Altså skulle radaren være ufarlig ved afstande på over cirka 0,8 meter og helt negligerbar i afstande på cirka 2,5 meter Andy Man kan selv regne ut hvor stor avstand man bør ha mellom radarantenne og menneske for å ikke bli utsatt for unødvendig høy intensitet fra elektormagnetisk stråling fra radarantennen. Men man må da finne frem relevante tall fra instruksjonsboken om grensene ikke allerede står nedfelt i denne fra før, slik som i eksempelet til MajorAndy. Da jeg studerte maritim nautikk på maritim høyskole på nittitallet, opererte man i radarlære med en faresone med tilhørende fareradius og en restriksjonssone utenfor denne med tilhørende restriksjonsradius med tanke på hvor høy intensitet fra den elektromagnetiske strålingen man kunne utsettes for fra en radar. Den gang eksisterte det et forbud mot opphold så nærme radarantennen at man havnet i faresonen, hvor intensiteten var definert som over 250 watt per kvadratmeter(250 W/m2). Utenfor denne, i restriksjonssonen, var kortvarig opphold tillatt når intensiteten lå mellom 10 og 250 W/m2. Så med intensitet 10 W/m2 eller lavere, var man trygg. Intensiteten var å betrakte som en yrkeshygienisk grenseverdi, men det eksisterte mye usikkerhet rundt grensene, og det gjør det for så vidt enda. Jeg har ikke oppdatert meg på hva intensitetsgrensene er i dag. Formelen for å regne ut fareradius, Rf, er: Rf = (Pm x GdB x lamda) / (4 x pi x If) hvor Pm = Gjennomsnittseffekt(i watt[W]) = Pp x d.r. = Pp x tp/tr = Pp x tp/1/PRF og hvor Pp = pulseffekt i watt[W], d.r. = duty ratio, tp = pulslengde i sekund, tr = 1/PRF og PRF = Pulsrepetisjonsfrekvens i hertz[Hz] Gdb = antenneforsterkning i desibel[dB] lamda = bølgelengde i meter[m] pi = 3,14... If = Intensitetsgrense fareradius, 250 W/m2 Formelen for å regne ut restriksjonsradius, Rr, er: Rr = (Pm x G x lamda) / (2 x pi x Ir x L2(L opphøyd i 2)) hvor G = antenneforsterkning[antall ganger] Ir = Intensitetsgrense retstriksjonsradius, 10W/m2 L = antennelengde i meter de andre faktorene er forklart lenger oppe Redigert 13.Mai.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.