Enzo Startet 9.Mai.2010 Del på Facebook Startet 9.Mai.2010 Jeg skal ha meg radar og vil helst ikke ha den i masten så da er alternativet en slik 2meter høy radarmast bakerst i cocpiten men jeg er ikke så comfortabel mtp dette med stråling og slikt. Så er spørsmålet, om jeg monterer den slik som det er på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimag...nnkode=18605451 og stangen den står på er 2meter, vil bestrålingen fra den kunne treffe folk i cocpit eller nede i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Et likelydende spørsmål med svar på Cruisers Forum. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Kjøp Simrad (Northstar) bredbåndsradar uten magnetron. Minimal stråling. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=48190 http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=435408&cat=4914 http://www.pronav.no/gendocs/Simrad_BBR_N_72pi.pdf Redigert 10.Mai.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) og gir ikke utslag på SART og RACON. Og fungerer dårligere enn HD radar på mer enn 3 nm range - ref tester i siste Båtnytt. OGså har vel Enzo Raymairne allerede ombord. Jeg ville ikke vært veldig bekymret for stråling med den monteringen Enzo Redigert 10.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) HD-radar vil gi vel så gode bilder på litt avstand, men to viktige fordeler med bredbåndsradar hvis man seiler langtur er vel at de har lavere strømforbruk, og at de virker med en gang etter å ha blitt slått på. sjekket tallene nå: bredbåndsradar ca 17W / under 2W i standby Ray HD 4KW ca 60W / 25W i standby Redigert 10.Mai.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Mulig strømforbruket er seilbåtrelatert. Jeg har alltid min radar stående i stand by - så den varmer ikke opp. Enzo - hvorfor ikke et slik akterstag oppheng i stedet? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Mulig jeg sporer noe av nå, men er egentlig våre småbåtradarer på 2-4 kw så farlige? Jeg husker det har kommet uttalelser fra et eller annet eksperthold, blant annet gjennom en reportasje om dette temaet i Båtmagasinet for noen år siden, at strålingen fra småbåtradarer var på sammenligne med mobilbruk. Det er ikke dermed sagt at det er lurt å montere radomen i hodehøyde, men uttalelser som "å grille hjernen", "koke bort hodet", osv, er antagelig langt overdrevet. Hadde denne faren vært reell, ville både montasje og bruk av radar vært underlagt helt andre bruksregler enn i dag. Jeg har aldri tatt noen spesielle hensyn når jeg har vandret opp og ned på flybridge og dekk når 4 kw-radaren står på, - og det gjør den som regel. De som kjenner meg vil antagelig nå puste ut og hevde at de plutselig har fått forklaringen på både oppførsel og hjernesvinn, mens jeg fortsatt vil tviholde på at radaren ikke har skylda. Redigert 10.Mai.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Her er hvad der står i manualen til min CA-44: "Vær opmærksom på RF udstråling - En aktiv radar scanner udsender en kraftig RF puls. Ved konstant at udsættes for RF energi kan det føre til skade på den menneskelige krop. Det kan ligeledes få en Pacemaker til at fungere dårligt. En person som har Pacemaker bør under ingen omstændigheder udsættes for RF stråler. Bemærk! De fleste lande anser at en RF effekt tæthed under 100 W/m2 ikke udgør nogen alvorlig RF fare. Distance vs. specificeret RF effekt tæthedsniveau: Scanner type Effekt / størrelse 100 W/m2 10 W/m2 DX45 4 kW / 1.5 ft (465 mm) 0.69 m 2.18 m DX60 4 kW / 2.0 ft (615 mm) 0.79 m 2.50 m" Altså skulle radaren være ufarlig ved afstande på over cirka 0,8 meter og helt negligerbar i afstande på cirka 2,5 meter Andy Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 En blir nokk utsatt for langt mer stråling når en snakker i en mobiltelefon en hva en kan oppnå med en slik liten navigasjonsradar. Når det snakkes om kw på en radar er det en pikefekt som kun er tilstede i uhyre kort tid en radar bruker nesten all sin tid på og lytte etter eko. Om en måler senderefekter over noen sekunder er den bare 1-2w for en såkalt 4Kw radar alså omentrent det samme som en bobiltelefon. Når en da tenker på at en legger mobiltelefonen helt intil hodet noe en ikke vil få til med radarantennen da den roterer og det vil gjøre vont og forsøke fårstår en kansje noen sammenhenger. Husk også på at feltstyrken faller med kvadratet av avstansøkningen da ser en at en må med hodet langt inni radarantennen for og få samme strålingsdose som en mobiltelefon har og by på. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Om en måler senderefekter over noen sekunder er den bare 1-2w for en såkalt 4Kw radar alså omentrent det samme som en bobiltelefon. Når en da tenker på at en legger mobiltelefonen helt intil hodet noe en ikke vil få til med radarantennen da den roterer og det vil gjøre vont og forsøke fårstår en kansje noen sammenhenger. Ville du ikke foretrekke å bære 1-2 kg i en dag framfor 4 tonn i ett sekund? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
jensemann2 Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 små lystbåtradarer er helt ufarlige. Digre skipsradar scannere derimot skal man ikke oppholde seg for lenge i nærheten av på samme nivå. De har mange mange ganger høyere effekt Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Mythbusters prøvde dette en episode... De tapet fast en kalkun eller noe slikt til en svæær radar på et krigsskip tror jeg det var... om jeg ikke husker helt feil økte ikke tempen inni den skrotten noe som helst... Men husken er min er ikke helt på topp etter noen år uten radar, men med mobil..... Redigert 10.Mai.2010 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sjøtunga Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 De tapet fast en kalkun eller noe slikt til en svæær radar på et krigsskip tror jeg det var... om jeg ikke husker helt feil økte ikke tempen inni den skrotten noe som helst... De prøvde også å grille en kylling i en solseng med samme resultat. Jeg vil ikke av den grunn trekke den slutningen at det er helt uten konsekvenser å ligge i en solseng hvor lenge som helst. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Ville du ikke foretrekke å bære 1-2 kg i en dag framfor 4 tonn i ett sekund? 4 tonn i et sekund - hadde gjort deg ganske flat. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 4 tonn i et sekund - hadde gjort deg ganske flat. Snakk for deg selv... "Gjennomsnittsbelastningen" ved å bære 4 tonn i ett sekund er den samme som å bære 1 kg i en drøy time. Det er ikke åpenbart for meg at det er relevant å argumentere på den måten. Heller ikke for deg, etter hva jeg skjønner, så da er vi iallfall to Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
abbor Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Her er hva Belamarin skriver om stråling fra Raymarine 4kW HD radarer: Stråling og effekt HD Digital radaren har høy utgangseffekt, men ved å sende dette i meget korte pulser vil strålingseffekten ikke overstige den du får fra en mobiltelefon. Dette gjør at du står fritt til å plassere antennen nær sagt hvor du vil. Du må selvsagt ta høyde for at den plasseres med fri sikt. En annen fordel ved å benytte korte, men kraftige pulser er at disse har egenskapen til å ”slå seg gjennom” både regn- og snøbyger og fortsatt gi et klart radarbilde av båter, bøyer og andre objekter på sjøen. Ser ut til å være en respons på bredbåndsradarteknologien. Redigert 10.Mai.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Altså skulle radaren være ufarlig ved afstande på over cirka 0,8 meter og helt negligerbar i afstande på cirka 2,5 meter Andy Takk. Jeg håper det gjelder min Raymarine 4kw (ikke HD) også. Om jeg ikke sitter alt for rett i stolen går strålene omtrent 1/2 meter over hodet mitt... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Forskellen mellom HD og analogradar ligger på mottagersiden. Signalene som sendes ut er identiske. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 sjekket tallene nå:bredbåndsradar ca 17W / under 2W i standby Ray HD 4KW ca 60W / 25W i standby 60W er jo voldsomt da, jeg har aldri hatt radar men betyr dette at når jeg har slått den på så bruker den 25W i stand by, og så peller jeg fram bildet på plotteren og vips så setter den igang og bruke 60W hele tiden fram til jeg fjerner radarbildet igjen ? Synes det var veldig mye Enzo - hvorfor ikke et slik akterstag oppheng i stedet? Det er noe jeg overveier sterkt, men hva med å ha radaren bak på båten, vil ikke mast og seil forstyrre bildet veldig mye ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Hvis du lar den stå i standby vil den bruke 25W, da kan den umiddelbart vekkes opp igjen. Hvis du slår den av fra multifunksjonskjermen bruker den helt neglisjerbart med strøm, men da får du 1 minutts oppvarmingstid før du kan bruke radaren igjen. Ved bruk har Raymarine HD Digital domer et strømforbruk på 60W. Hvis du går for Digital utgaven i stedet for HD digital er effektforbruket henholdsvis 20 i standby og 40W ved bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Digitalutgaven det er den gamle som er litt billigere, det høres fristende ut, den fungerer vel uansett like godt til mitt bruk som er kollisjonsvakt om natten og i tåke samt for å oppdage byger om natten Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Digitalutgaven var ny i fjor og er en oppgradering i forhold til analoge modeller også ytelsesmessig. I følge Ben Ellison (Panbo bloggen) er Raymarine Digital sammenlignbar med Garmin HD i ytelse. Hvis du har en C Classic eller E Classic kan du også bruke analog radarantenne. Denne bruker bare 9W i standby og 28W ved normal operasjon. Den analoge er mer enn god nok som en antikollisjonsradar. Jeg har en til salgs her på merkedet etter oppgradering til HD Digital. Var vel ingen fornuftig grunn til min oppgradering, men jeg har dilla på slik elektronikk og da bare ble det slik RD218 radar antenne Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Joda det er jo interessant, 2W analog som bare bruker 9/28W det er interessant, slipper du den for 6000.- så dealer vi :) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Har send deg IM Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Men jeg har ikke fått noen IM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.