Jump to content

Hva er max turtall på Ford 2722

Jazzmatazz

Recommended Posts

Som emnebeskrivelsen sier. Hva er maxturtall? Jeg kommer ikke høyere enn 1200 ifølge min turteller. Båten gjør da 7-8 knop, båten er en Kragerø 26.

2400 om. sier manualen..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hmm.. da har jeg noe å se på der ja.

Noen som vet hvilket oljefilter, dieselfilter og evt. olje jeg trenger for denne motoren. Skulle ha handlet før jeg dro ned til båten i ettermiddag, båten er et stykke unna.

begynn med filter og luft masse, Så er iallefall det utelukket før du feilsøker videre :smiley:

dieselfilter er trolig CAV296 2 stk:

http://www.kdtrading.no/tradingshop/produc...0e81f811465ffdc

oljefilter er trolig LF598 om det er orginal holder: http://www.kdtrading.no/tradingshop/produc...0e81f811465ffdc

Olje kan du kjøre hvilken som helst dieselolje, feks

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-...bodiesel-15W40/

eller:

http://produkter.fk-butikken.no/trade/prod...iew/396898/768/

Spør din forhandler etter olje :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Som emnebeskrivelsen sier. Hva er maxturtall? Jeg kommer ikke høyere enn 1200 ifølge min turteller. Båten gjør da 7-8 knop, båten er en Kragerø 26.

Hvor mange hester har den motoren? Og hva slags propell har du? Størrelse og stigning?

Har en Kragerø 26 selv med en Bedford 330 (98 HK). Og en 19" med stigning på 17" propell. Den gjør max 2500 uten belastning og 2100 med belastning. Antar stigningen er for bratt på denne. Men den er vist mekanisk justerbar så jeg skal se om jeg stiller ned vinklingen på propellen når den taes opp til høsten.

Lurer på dette da jeg ikke synes jeg får noe mer en 7-8 knop på min.

Mvh

Paul - Arild

jeg har 85 hk, vet ikke størrelse og stigning på propellen. Kan man justere slik at gasshendelen får større utslag slik at jeg når ihvertfall 2500rpm når den er i bunn, eller hvordan kan man forbedre dette? :crazy:

Ofte så er det 3-4 plasser du kan kople til wire under hendel. slik at utveksling endres. Dette må du demontere for å sjå.

Kanskje wire er litt slakk, så du kan bare stramme den?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja, dette kan nok være en bra løsning å prøve. Jeg får først innvirkning på turtallet (i fri) når gasshendelen er ca45 grader altså halvveis ned.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har nå skiftet dieselfilter, luftet nok.. og sjekket at det ikke er mer å hente på gassvaieren. Hvor skal jeg da finne de resterende omdreiningene. Den gir 2100rpm i fri og 1400 under belastning,- som er maks per nå. Den står oppgitt til å være 2600rpm som er maks på denne motoren har jeg funnet ut.

Jeg vil ha de siste tre fire knopene! :-)

Min gjør ikke mer enn 8 knop nå med 85hk motor, den skal i teorien gjøre 12-14.

Har du kalibrert turtelleren din? Trenger en pistol som leser mot svinghjulet eller svingningsdemperen foran for å måle det aktuelle turtallet slik at du kan justere turtelleren din etter det. Skal gjøre det samme selv når jeg skal skifte turtellere snart. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Hmm. hvor får man tak i slik pistol? har biltema?

Er en motor som har stått i 1,5 år før mitt eie. Har sjekket/skiftet forfilter og dieselfilter..

Etter at dynamoturtellerene kom på markedet for 30 år siden, så er dette påkrevd for å sjekke at turtelleren viser riktig. Med de gamle giverene en koblet til dieselpumpe eller annet egnet uttak, så slapp en dette. Vet bare at dieselverksteder og båtverksteder har slikt. :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Hmm. hvor får man tak i slik pistol? har biltema?

Ja, Biltema har denne. Den heter Universell turtallsteller og har varenr 15282.

Det er jo greit å starte med å kontrollere turtelleren i båten.

Ok, den så jo grei ut den BT har. Leste bruksanvisningen. Men, hvor skal jeg feste tapebiten? Er jo store forskjeller på ytterst og innerst på svinghjulet...