bademann Startet 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2010 Har en askeladden 445 chaser med en 50 Mercury 2t. Synes den ligger litt høyt på turtallet på maks fart, ca. 6000 rpm. med familien, baggasje og full tank .Lurer da på om jeg skal anskaffe en propulse propell. Er stort sett ute med familien og da fungerer originale propellen. Men hvis jeg skal ut alene en tur hadde det nok vært greit å øke stigningen litt for større toppfart. Mens hvis familien er ute, og vi skal stå på vannski f.eks. skulle jeg kansje kunnet redusere stigningen noe, slik at vi ikke trenger å hive alle på land når vi spente på skia. Tror nok at reklamen rundt propulse propellene er noe overdrevet. Kjøper ikke helt at en kan få opptil 25% fartsøkning, lavere divstoff forbruk og alt det der. Men for meg, som vil bruke båten til alt fra vannskikjøring med noen passasjerer, til turer alene hvor jeg vil dra på litt? Og som er nøktern til alt den lover annet en at en kan justere stigningen. Har båten hjemme på hengeren så å justere den er ikke noe problem. Er den da et greit valg? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) det er jo også nesten like enkelt å skifte propell når man endrer behov. en bra stålpropell får du fra et par tusen fra USA (f.eks. Michigan Apollo), og gir bedre fart enn en propulse. bare man greier å skifte uten å miste propell og mutter i havet.... Redigert 10.Mai.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 en kamerat av meg prøvde Propulse på en Buster L/50hk Mariner 4T. Han fikk ikke bedre toppfart enn med konvensjonell propell, men den hadde bra egenskaper på marsfart, ga bra fart ift. turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
eugen Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jeg kjørte med propulse på min båt for noen år siden. en skibsplast 560 med yamaha 115 hk. den gjorde da 37 knop med propuls propellen og med original alupropell gjorde den 39 knop. syntes også at båten fikk tregere akselerasjon. så jeg tror jeg hadde satset på en stålpropell hadde jeg vært deg. Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Sjekket propellen som står på motoren nå. klarte såvidt å tyde...616/06 a40 14p ???? Oppå kavitasjonsplata er det et klistremerke det står 12x22 1,83:1 Noen som kan tyde dette for meg ? Finner ikke noe om originaldimensjon i instrukssjonsboka. Motoren er en 2000 mod Mercury 50hk. 2t ME - 50 ELPTO Må jo inrømme at en blankpussa stålprop frister da :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 14p står nok for at stigningen er 14" , resten er delenr. 12:22 / 1,83:1 er nok utvekslingsforholdet i undervannshuset Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 toppfart is everything Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GunR Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Har ikke sett at Propulse har gjort det skarpt i noen av de testene jeg har lest. Derimot har jeg fått med meg at blad detter av i ny og ne... Bare å stikke innom en forhandler å spørre, de har sikkert løse blad liggende... Det er vanskelig å finne den perfekte propellen, men som deg så syns også jeg at det frister med stål, må bare finne ut hva jeg skal satse på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.