tofte2 Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Hei folkens. Har en case som jeg trenger litt assistanse med. Volvo 280 drevet mitt sitter bom fast. Har demontert alle bolter, men fortsatt ikke håp å få det av...Jeg skar av belgen rundt drivknuta for bedre tilkomst. Har prøvd rustløsner, brekkjern, rå makt ,hammer og en patent jeg trodde var ganske smart med noe flattjern og gjengestag for å skru det av. Det sitter bom fast, jeg går snart tom for ideer. Lekte litt med tanken om vinkelsliper på drivknuta og så ta det derfra, men velger å høre med dere først. Dette er min første sesong med denne båten, sansynlig har ikke drevet vært av på en stund. Er det noen som har vært borti lignende problem før som kan hjelpe? Mvh Tofte2 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Hei, hvilke bolter har du løsnet og hvor sitter det? Er det løst fra transom men henger i akslingen? Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
tofte2 Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Hei. Har løsnet styrehjelmen, wire og boltene som holder drevet oppe. Den henger i drivknuta. Har prøvd med varme også, finnes det noen andre måter å få det av på. Skal jo bare være å løfte det av. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 (edited) Kun for ordensskyld - du har altså løst låseboltene merket med 34 på sprengskisse i vedlagt link samt slått ut de to boltene (pivot pin) nr 33 som holder drev til transom? http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schem...%20DRIVE%20.pdf Edited May 10, 2010 by SF (see edit history) Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
tofte2 Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Jepp, det er fjernet. Sliter med å komme til bilde 5 i denne linken: http://ockelbo.plars.org/album/drevavmontering/index2.php Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Skulle neste tro at den da henger på splinen mellom drivknute og drivakslingen (item 70 på skissen over). Har dessverre ikke hatt samme problem. Mulig du kan dele drivknuten ved å ta ut et kryss, men det blir trangt. Du finner manual her om du ikke alt har den: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=180792 Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
tofte2 Posted May 11, 2010 Author Share Posted May 11, 2010 Den henger på splinen ja, har prøvd det meste for å få den av. Har prøvd med varmepistol hittil, tenkte å kjøpe meg en propanbrenner på biltema. Kanskje det har bedre effekt når man får varmen direkte på, og deretter prøver å banke det løs. Er det ingen andre som har hatt dette problemet?? Skal ihvertfall ta av drevet hvert år for smøring/sjekk heretter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Dette tyder på at det har kommet vann inn i belgen og dannet rust mellom spline og aksling fra motor. Utfordringen er å få av spline uten å ødelegge noe. Jeg ville forsøkt med store mengder rustløser som fikk stå gjerne et døgn eller mer. Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
tofte2 Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 Da har jeg endelig fått ny belg på drivknuta og satt på drevet igjen. Hadde ikke mulighet til å få løsnet drevet fra spline, så jeg demonterte øvre hus på drevet og tok det ut den veien. Nå gjelder det bare å få båten ut på vannet så får jeg sette bort jobben med å få drevet av til høsten. Sånn kan det gå ja... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallfred Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Krysset har "behov" for å kunne flytte seg på splinen når du svinger, eller "tilter" agregatet! Det er ikke snakk om store bevegelsen ..men noe er det! Ville absolutt fått løsnet den splinen! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts