Jump to content

Volvo Penta 158hk, kan man konvertere til eksternt sjøvannsfilter?

jorhan

Recommended Posts

En kompis av meg har en Volvo Penta 158HK diesel. Han sliter med at det lekker ifra sjøvannsfilteret hans. Dette sjøvannsfilteret sitter direkte oppe på impeller huset.

Er det noe problem å ta dette bort å sette på eksternt filter istede?

Han har prøvd desperat å få tettet denne lekasjen men det er ingenting som holder tett.

Filteret sitter på en messing hylse ned i impellerhuset.

Spørsmål 2 er da hvordan fester vi denne messinghylsen best mulig hvis vi da eventuellt skal sette på en slange der til det nye sjøvannsfilteret?

Kan man f. eks bruke en type Loctite, kjemisk metal, epoxy eller lignende til å lime dette med?

Altså lime messinghylsen fast til impellerhuset så vi kan få på en slange. :smiley:

Har snakket med han som eier motoren og vi skal få tak i noen til å lodde dette for oss.

Etter hva jeg kan se så virker det ikke som om systemet er grodd/tett på noen som helst måte derav for stort trykk men skal vi skal sjekke dette.

Med eksternt filter så blir ekstra slanger på ca 40 cm etter impellerhuset så blir fortsatt ganske direkte etter impeller.

Vi setter filteret så nærme vi kan.

Etter hva jeg kan se så virker det ikke som om systemet er grodd/tett på noen som helst måte derav for stort trykk men skal vi skal sjekke dette.

Merk at det kan virke som om det er bra gjennomstrømning på lavt, men jeg har erfart at 50 % av rørene i Intercooler (Volvo kaller det aftercooler) var tett. Det gikk da greit opp til ca 2800 - 3000 o/min men da ble mottrykket så stort at det begynte å lekke bla. ved sjøvannsfilter.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Veit ikke om dette er likt på 41 motoren. Viss motoren er levert til aggregat har den sjøvansfilteret plassert som du nevner, Viss motoren er levert med gir er dette sjøvannsfilteret erstatta av en U-forma slange og sjøvannsfilteret er montert separat. Så kansje det er berre å få fatt i en U-forma slange (180 graders bend) Volvo leverer dette som originaldel til 41 motoren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...