jorhan Startet 10.Mai.2010 Del på Facebook Startet 10.Mai.2010 En kompis av meg har en Volvo Penta 158HK diesel. Han sliter med at det lekker ifra sjøvannsfilteret hans. Dette sjøvannsfilteret sitter direkte oppe på impeller huset. Er det noe problem å ta dette bort å sette på eksternt filter istede? Han har prøvd desperat å få tettet denne lekasjen men det er ingenting som holder tett. Filteret sitter på en messing hylse ned i impellerhuset. Spørsmål 2 er da hvordan fester vi denne messinghylsen best mulig hvis vi da eventuellt skal sette på en slange der til det nye sjøvannsfilteret? Kan man f. eks bruke en type Loctite, kjemisk metal, epoxy eller lignende til å lime dette med? Altså lime messinghylsen fast til impellerhuset så vi kan få på en slange. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Hei Hva med å lodde denne stussen fast? Kjenner du en rørlegger av den gamle skolen, hadde jeg demontert pumpa og tatt den med til han. Mulig lekkasjen på filteret kan loddes også? Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Det kan jo være en mulighet. Skal formidle dette videre. Er det noen andre som har gått over til eksternt sjøvannsfilter før? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Pumpen er jo i bronse så det går fint å lodde fast messingrøret. Rart at det lekker, finnes jo mange motorer med denne løsningen, men har ikke hørt om lekkasjeproblemer. Er vel den firkantede o-ring patenten til VP det er snakk om? Fordelen med å ha filteret etter pumpa er at det vil fange opp biter av impeller, men folk har havarert pga at lokket har sprukket. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 (redigert) Merk at filteret også kan lekke hvis sjøvannskretsen er tilnærmet tett. Det blir da stort overtrykk i sjøvannskretsen ved høyt turtall som vil gjøre at svake tetninger lett vil lekke. Redigert 11.Mai.2010 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
jorhan Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Har snakket med han som eier motoren og vi skal få tak i noen til å lodde dette for oss. Etter hva jeg kan se så virker det ikke som om systemet er grodd/tett på noen som helst måte derav for stort trykk men skal vi skal sjekke dette. Med eksternt filter så blir ekstra slanger på ca 40 cm etter impellerhuset så blir fortsatt ganske direkte etter impeller. Vi setter filteret så nærme vi kan. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Ingar: Messingrøret er rundt og det sitter en o- ring nede i impellerhuset som tetter mot messinhylsen. Vil denne o-ringen bli ødelagt hvis det loddes rett over? Men det har kanskje ikke noe å si så lenge loddinga blir helt tett? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Etter hva jeg kan se så virker det ikke som om systemet er grodd/tett på noen som helst måte derav for stort trykk men skal vi skal sjekke dette. Merk at det kan virke som om det er bra gjennomstrømning på lavt, men jeg har erfart at 50 % av rørene i Intercooler (Volvo kaller det aftercooler) var tett. Det gikk da greit opp til ca 2800 - 3000 o/min men da ble mottrykket så stort at det begynte å lekke bla. ved sjøvannsfilter. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Loma Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Veit ikke om dette er likt på 41 motoren. Viss motoren er levert til aggregat har den sjøvansfilteret plassert som du nevner, Viss motoren er levert med gir er dette sjøvannsfilteret erstatta av en U-forma slange og sjøvannsfilteret er montert separat. Så kansje det er berre å få fatt i en U-forma slange (180 graders bend) Volvo leverer dette som originaldel til 41 motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.