roesok Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Har en -99 Honda 115 4-takt. Lite brukt og ser ut som tilnærmet ny. Har allikevel et par punkt jeg har vært litt usikker på. 1 - Ny impeller, som jeg byttet i fjor. 2 - Registerreim. På biler skal jo den byttes etter et visst antall km. eller år. Nå er bruken av båtmotor mye mindre, men 10 år gjør kanskje at reima blir dårlig allikevel? Sjekket nå idag, og både registerreim, balansevektreim og generatorreim så ut som ny. Når jeg leser brukermanualen så står det at disse reimene skal kontrolleres hvert år. Det står ingen ting om bytte. Så da får jeg vel satse på 10 nye år med samme reima, eller er det noen som har andre synspunkter? Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Hadde bil på service i vinter. Fikk beskjed at reima skulle byttes hver 100 000 km eller hvert 5 år. Det som inntraff først. 2004 mod. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Posted May 11, 2010 Author Share Posted May 11, 2010 Men det er bil. Nå er det flere utenbordsmotorer som har kjede, bl.a. Suzuki, så der er vel bytte ennå mer unødvendig. Men er det noen som har større motor av andre merker med reim og der det står i brukermanual at den skal byttes? Eller står det bare kontrolleres? Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Mens du venter på svar fra utenbordseiere, - jeg tror disse "fristene" for bytte generelt sett må være veldig strenge, - noen som lever godt av å selge deler? Hadde min inboard Mercruiser 1,7 diesel på service på merkeverksted i Ålesund i fjor, motor gått 7 år, ca 450 timer, anbefalt bytte av registerreim iflg. håndbok er 1000 timer eller 5 år. Så jeg ba om bytte, hadde ikke nerver til å utsette lenger ... Som seg hør og bør la verkstedet ved den utskiftede reima etter servicen, og reima så ut som om den nettopp var utpakket fra fabrikken! Hel og fin, ingen brister, nærmest en skam å kaste i søpla! Eller kan man se alvorlige svekkelser i mikroskop som man ikke kan se med det blotte øye? Men selvsagt, "bedre før enn etter snar", - om reima ryker når du er utpå, så blir jo kostnaden desto større. Så her gjelder det vel å helgardere seg, og skifte når tiden er inne enten det "reelt sett" er behov eller ei. Og så får du jo sove så godt etterpå, og slappe desto bedre av i Romsdalsfjorden i hele sommer, selv om AaFK er over MFK på tabellen! (Så lenge det varer ... ) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Hei På min Suzuki 01mod er intervallene for registerreim 1000timer eller 5år. Ok...forrige eier på min påhenger hadde ikke bytta så lenge han hadde hatt den (8år). Så jeg bestemte meg for ett bytte i fjor når jeg uansett skulle ha stor service på maskinisten. Kjøpte orginal reim til langt over 1 stor en og startet arbeidet. Den da 8år gml reima som ble byttet viste ikke noe tegn til verken slitasje eller skader...så jo like bra ut som den overprisa nyinnkjøpet reima den. Dog, så skal det sies at min motor er langt fra 1000t, men ved ett evnt bytte så føler man seg kanskje litt tryggere med en ny registerreim under dekselet Quote Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Hei På min Suzuki 01mod er intervallene for registerreim 1000timer eller 5år. Ok...forrige eier på min påhenger hadde ikke bytta så lenge han hadde hatt den (8år). Så jeg bestemte meg for ett bytte i fjor når jeg uansett skulle ha stor service på maskinisten. Kjøpte orginal reim til langt over 1 stor en og startet arbeidet. Den da 8år gml reima som ble byttet viste ikke noe tegn til verken slitasje eller skader...så jo like bra ut som den overprisa nyinnkjøpet reima den. Dog, så skal det sies at min motor er langt fra 1000t, men ved ett evnt bytte så føler man seg kanskje litt tryggere med en ny registerreim under dekselet Står det i manualen at det skal byttes etter 1000 t./5 år? Kan ikke finne noe slik info på min Honda. Det står i brukermanualen at den skal kontrolleres hvert år, og ikke noe om bytting. Har sjekket pris på reim, kr 1770,- takk. I tillegg så er det en såkalt balansereim til 7-800,- som bør tas i samme slengen. Satser på at det går bra, men det er en liten usikkerhet rundt dette. Men forholder meg til manual som sier at reima skal sjekkes. Og når det nå ble sjekket så viste den, som du sier, ikke noe tegn til slitasje eller skader. Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Edit. Faktisk så står det i papirene at inspeksjon av reimen skal skje hver 100t og bytte utføres etter 800t eller 5år. Estimert levetid på reim, 800timer på Honda bf75 (05mod)iflg gooooogle...hehe Quote Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.