Jump to content

Hva slags gear er det jeg har?


Ole Olsen

Recommended Posts

Hei godt båtfolk.....

har skaffet meg en større motor til båten min, men er veldig usikker på hva slags gear det er på denne. På lappen som står på, står det " new eage coventry" tror jeg :smiley:

Er ganske utydelig så skal ikke si det helt sikkert.

Er hydraulisk overføring med oljekjøler på denne. Gearet er blått, men det trenger jo ikke å bety så mye.

Da jeg ikke har noen som helst beskrivelse av dette, er det vanskelig å vite hvor mye olje som skal til. gearet står på en 110 hk Bedford diesel.

Håper noen der ute kan ha peiling på dette.

Skal seinere se om jeg kan få lagt ut noen bilder av saken

Link to post
Share on other sites

Ja, begge deler. Gearet heter New Age PRM. Tror dette gearet skal ha vanlig motorolje 15w40. Mitt heter PRM 401 og skal ha mineralsk motorolje. Sjekk med Halaas & Mohn i Kristiansund. De er forresten veldig greie. Spør etter Alf Sørnes. Han kan dette.

Link to post
Share on other sites

står neweag på lappen til gearet, men resten er så utydelig at det ikke går å lese......så er jo mest nærliggende at det er et slikt gear.

Link to post
Share on other sites

Er veldig likt det som heter PRM 260, men mangler den litt høye "toppen" der gerarspaken sitter......

Kan jo selvsakt være et eldre gerar enn det som er avbildet, Litt synd at dem ikke hadde bilder av eldre modeller

Link to post
Share on other sites

har prøvd flere ganger å tyde hva det står på skiltet på gearet, men uten hell....det er så bortslitt at det eneste jeg ser er "neweage".....

Mulig at dersom jeg tar det av kan jeg lese det bakvendt bak på skiltet????

Link to post
Share on other sites

Bruk Nautilus Marine 80W-90 Gear Oil du :cheers_wine: Er ikke noe eksakt olje som skal på eksakt gear, så lenge det smører, og er beregnet for marine gear, så kan du bruke det meste :flag_bp: Lykke til :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hei Sjømann! Har du vurdert og prøve å IKKE kommentere et innlegg før? veldig mye av det du sier er helt feil. Dette med olje har du ikke greie på,tenk om noen følger ditt råd så kan det gå galt. Du vil vel ikke en båtvenn så vondt.

Link to post
Share on other sites

Du har et PRM fra før 1985 (antakelig). At det er gammelt, betyr ikke at det ikke kan ha mange års levetid foran seg. Halaas & Mohn og Sørnes er norsk ekspertise. Jeg har et nyere gear. Der Sørnes & Co måtte bite i gresset, tok salgssjefen hos Newage over. Utmerket service hele veien.

 

Og for all del, ikke følg rådet til Sjømann 22 vedr. olje. Akkurat denslags olje er vel den eneste oljen som kan ta livet at gearet. Akkurat nå går Huldas gear på singlegrade SEA 30 motorolje. Men de fleste mineralske motoroljer kan med fordel benyttes. Hold deg unna hydraulikkoljer, hypoidoljer og syntetiske oljer.

Link to post
Share on other sites

Men jeg tror det jeg har er nøyaktig samme som det du har Bastard......virker slik av bilde i allefall

 

Er nok det, men er usikker på vilken utveksling du har i såfall.

Jeg ville nok tatt av skiltet for og få tydet det.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Også makent til mine..

 

Det ser ut som det er et PRM 265 gear. ( erstattet av PRM 260 om jeg ikke husker feil.)

under den plata med 10 bolter er det en liten brakett med et halvsirkel i nederst. Dette er for å kunne trekke en medbringerring inn i posisjon for å låse gearet i forover. ( nødprosedyre ved frafall av hydraulikktrykk) Vanlig mineralsk motorolje brukes hos meg. ( jeg kjøpte også på Halsaas og Mohn et ombyggningssett for å fjerne filterene. det var helt unødvendig med filter på oljen sa de.)

 

Du kan ta av det nevnte lokket og vri inngående aksel og telle på et utgående tannhjul (selv uten hydr.trykk om jeg ikke minnes rett...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei Sjømann! Har du vurdert og prøve å IKKE kommentere et innlegg før? veldig mye av det du sier er helt feil. Dette med olje har du ikke greie på,tenk om noen følger ditt råd så kan det gå galt. Du vil vel ikke en båtvenn så vondt.

 

??????? Spist middag oppned eller??? :confused: Hvor jæv** Mange typer oljer hadde det ikke finnes vist det var en type til hvært gear? Sier seg sjøl dette her du.... :fishing:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Er et slikt lokk med ti bolter i ja, å under sitter en arm med en halvmåne formet dings i......

Men My casa, hva mener du med å ta av dette lokket å telle tannhjulene ????......er det utvekslingen jeg finner ved å gjøre dette ??

Skal bruke mineralsk olje , men noen som vet hvor mye??....er jo en skrue på siden som jeg regner med blir brukt til å fylle på olje, skal jeg bare fylle til det renner over ??

Link to post
Share on other sites

De giret der eg oppgitt med mange forskjellige type oljer etter hvilken forhandler som levere olja :) men de var jo på 70 talet..

Den girkassen der liker nok best de som er mellom 10-30 til 15-40 motorolje!!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke 80-90?????????

 

For tykk olje.

Skilte på giret er oppgitt med mye lavere viskositetkode!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

??????? Spist middag oppned eller??? :confused: Hvor jæv** Mange typer oljer hadde det ikke finnes vist det var en type til hvært gear? Sier seg sjøl dette her du.... :fishing:

 

 

Du klarte selvsagt ikke å la vær å komentere dette heller.

Ja det finnes ett uttall av forskjellige oljetyper/kvaliteter, og det er en grunn til at fabrikantene kommer med spesifikasjoner.

Så sjømann 22 - komenter de ting du "kansje" har greie på.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

De giret der eg oppgitt med mange forskjellige type oljer etter hvilken forhandler som levere olja :) men de var jo på 70 talet..

Den girkassen der liker nok best de som er mellom 10-30 til 15-40 motorolje!!!

 

Ja, jeg bruker samme olje på motor som gear.

Lettvint da man slipper og tenke på flere typer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...