Ole Olsen Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Hei godt båtfolk..... har skaffet meg en større motor til båten min, men er veldig usikker på hva slags gear det er på denne. På lappen som står på, står det " new eage coventry" tror jeg Er ganske utydelig så skal ikke si det helt sikkert. Er hydraulisk overføring med oljekjøler på denne. Gearet er blått, men det trenger jo ikke å bety så mye. Da jeg ikke har noen som helst beskrivelse av dette, er det vanskelig å vite hvor mye olje som skal til. gearet står på en 110 hk Bedford diesel. Håper noen der ute kan ha peiling på dette. Skal seinere se om jeg kan få lagt ut noen bilder av saken Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Kan være at du har PRM gear. Hjemmesiden til PRM er her Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Er vel heller trolig et newage-gear vel? Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Ja, begge deler. Gearet heter New Age PRM. Tror dette gearet skal ha vanlig motorolje 15w40. Mitt heter PRM 401 og skal ha mineralsk motorolje. Sjekk med Halaas & Mohn i Kristiansund. De er forresten veldig greie. Spør etter Alf Sørnes. Han kan dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Tyder på det, men i dag heter det PRM-Newage, og HER er norsk forhandler. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 står neweag på lappen til gearet, men resten er så utydelig at det ikke går å lese......så er jo mest nærliggende at det er et slikt gear. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Er veldig likt det som heter PRM 260, men mangler den litt høye "toppen" der gerarspaken sitter...... Kan jo selvsakt være et eldre gerar enn det som er avbildet, Litt synd at dem ikke hadde bilder av eldre modeller Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 (edited) Hvis det er likt 260 har du antaglig 140 eller 160. Ta gjerne ett bilde eller to og sen til hallas og moen, jeg gjorde det og fikk identifisert mitt Sjekk her, her får du også håndbok som kan lastes ned Edited May 11, 2010 by M/S Bastard (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 prøver å legge inn bilde av gearet om det er noen som kjenner det igjen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Samme som mitt antaglig Ville tatt ett skarp nærbilde av skiltet på gearet, og sendt til halaas og moen, da får du alle data Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 har prøvd flere ganger å tyde hva det står på skiltet på gearet, men uten hell....det er så bortslitt at det eneste jeg ser er "neweage"..... Mulig at dersom jeg tar det av kan jeg lese det bakvendt bak på skiltet???? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Men jeg tror det jeg har er nøyaktig samme som det du har Bastard......virker slik av bilde i allefall Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Bruk Nautilus Marine 80W-90 Gear Oil du Er ikke noe eksakt olje som skal på eksakt gear, så lenge det smører, og er beregnet for marine gear, så kan du bruke det meste Lykke til Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøman Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Hei Sjømann! Har du vurdert og prøve å IKKE kommentere et innlegg før? veldig mye av det du sier er helt feil. Dette med olje har du ikke greie på,tenk om noen følger ditt råd så kan det gå galt. Du vil vel ikke en båtvenn så vondt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Du har et PRM fra før 1985 (antakelig). At det er gammelt, betyr ikke at det ikke kan ha mange års levetid foran seg. Halaas & Mohn og Sørnes er norsk ekspertise. Jeg har et nyere gear. Der Sørnes & Co måtte bite i gresset, tok salgssjefen hos Newage over. Utmerket service hele veien. Og for all del, ikke følg rådet til Sjømann 22 vedr. olje. Akkurat denslags olje er vel den eneste oljen som kan ta livet at gearet. Akkurat nå går Huldas gear på singlegrade SEA 30 motorolje. Men de fleste mineralske motoroljer kan med fordel benyttes. Hold deg unna hydraulikkoljer, hypoidoljer og syntetiske oljer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Men jeg tror det jeg har er nøyaktig samme som det du har Bastard......virker slik av bilde i allefall Er nok det, men er usikker på vilken utveksling du har i såfall. Jeg ville nok tatt av skiltet for og få tydet det. Lykke til Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Også makent til mine.. Det ser ut som det er et PRM 265 gear. ( erstattet av PRM 260 om jeg ikke husker feil.) under den plata med 10 bolter er det en liten brakett med et halvsirkel i nederst. Dette er for å kunne trekke en medbringerring inn i posisjon for å låse gearet i forover. ( nødprosedyre ved frafall av hydraulikktrykk) Vanlig mineralsk motorolje brukes hos meg. ( jeg kjøpte også på Halsaas og Mohn et ombyggningssett for å fjerne filterene. det var helt unødvendig med filter på oljen sa de.) Du kan ta av det nevnte lokket og vri inngående aksel og telle på et utgående tannhjul (selv uten hydr.trykk om jeg ikke minnes rett... Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Hei Sjømann! Har du vurdert og prøve å IKKE kommentere et innlegg før? veldig mye av det du sier er helt feil. Dette med olje har du ikke greie på,tenk om noen følger ditt råd så kan det gå galt. Du vil vel ikke en båtvenn så vondt. ??????? Spist middag oppned eller??? Hvor jæv** Mange typer oljer hadde det ikke finnes vist det var en type til hvært gear? Sier seg sjøl dette her du.... Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Er et slikt lokk med ti bolter i ja, å under sitter en arm med en halvmåne formet dings i...... Men My casa, hva mener du med å ta av dette lokket å telle tannhjulene ????......er det utvekslingen jeg finner ved å gjøre dette ?? Skal bruke mineralsk olje , men noen som vet hvor mye??....er jo en skrue på siden som jeg regner med blir brukt til å fylle på olje, skal jeg bare fylle til det renner over ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 (edited) 1,4 liter skal på ved vertikal montering, slk som gearet mitt er montert. Det kan monteres vertikalt høyre eller venstre Edited May 14, 2010 by M/S Bastard (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 De giret der eg oppgitt med mange forskjellige type oljer etter hvilken forhandler som levere olja :) men de var jo på 70 talet.. Den girkassen der liker nok best de som er mellom 10-30 til 15-40 motorolje!!! Quote O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 (edited) Hvorfor ikke 80-90????????? Edited May 14, 2010 by Sjømann.22 (see edit history) Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Hvorfor ikke 80-90????????? For tykk olje. Skilte på giret er oppgitt med mye lavere viskositetkode!! Quote O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 ??????? Spist middag oppned eller??? Hvor jæv** Mange typer oljer hadde det ikke finnes vist det var en type til hvært gear? Sier seg sjøl dette her du.... Du klarte selvsagt ikke å la vær å komentere dette heller. Ja det finnes ett uttall av forskjellige oljetyper/kvaliteter, og det er en grunn til at fabrikantene kommer med spesifikasjoner. Så sjømann 22 - komenter de ting du "kansje" har greie på. Quote LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 De giret der eg oppgitt med mange forskjellige type oljer etter hvilken forhandler som levere olja :) men de var jo på 70 talet.. Den girkassen der liker nok best de som er mellom 10-30 til 15-40 motorolje!!! Ja, jeg bruker samme olje på motor som gear. Lettvint da man slipper og tenke på flere typer Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.