Ole Olsen Startet 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2010 Hei godt båtfolk..... har skaffet meg en større motor til båten min, men er veldig usikker på hva slags gear det er på denne. På lappen som står på, står det " new eage coventry" tror jeg Er ganske utydelig så skal ikke si det helt sikkert. Er hydraulisk overføring med oljekjøler på denne. Gearet er blått, men det trenger jo ikke å bety så mye. Da jeg ikke har noen som helst beskrivelse av dette, er det vanskelig å vite hvor mye olje som skal til. gearet står på en 110 hk Bedford diesel. Håper noen der ute kan ha peiling på dette. Skal seinere se om jeg kan få lagt ut noen bilder av saken Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Kan være at du har PRM gear. Hjemmesiden til PRM er her Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Er vel heller trolig et newage-gear vel? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
finnmarken Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Ja, begge deler. Gearet heter New Age PRM. Tror dette gearet skal ha vanlig motorolje 15w40. Mitt heter PRM 401 og skal ha mineralsk motorolje. Sjekk med Halaas & Mohn i Kristiansund. De er forresten veldig greie. Spør etter Alf Sørnes. Han kan dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Tyder på det, men i dag heter det PRM-Newage, og HER er norsk forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 står neweag på lappen til gearet, men resten er så utydelig at det ikke går å lese......så er jo mest nærliggende at det er et slikt gear. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Er veldig likt det som heter PRM 260, men mangler den litt høye "toppen" der gerarspaken sitter...... Kan jo selvsakt være et eldre gerar enn det som er avbildet, Litt synd at dem ikke hadde bilder av eldre modeller Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 (redigert) Hvis det er likt 260 har du antaglig 140 eller 160. Ta gjerne ett bilde eller to og sen til hallas og moen, jeg gjorde det og fikk identifisert mitt Sjekk her, her får du også håndbok som kan lastes ned Redigert 11.Mai.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 prøver å legge inn bilde av gearet om det er noen som kjenner det igjen Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Samme som mitt antaglig Ville tatt ett skarp nærbilde av skiltet på gearet, og sendt til halaas og moen, da får du alle data Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 har prøvd flere ganger å tyde hva det står på skiltet på gearet, men uten hell....det er så bortslitt at det eneste jeg ser er "neweage"..... Mulig at dersom jeg tar det av kan jeg lese det bakvendt bak på skiltet???? Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Men jeg tror det jeg har er nøyaktig samme som det du har Bastard......virker slik av bilde i allefall Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Bruk Nautilus Marine 80W-90 Gear Oil du Er ikke noe eksakt olje som skal på eksakt gear, så lenge det smører, og er beregnet for marine gear, så kan du bruke det meste Lykke til Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
sjøman Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Hei Sjømann! Har du vurdert og prøve å IKKE kommentere et innlegg før? veldig mye av det du sier er helt feil. Dette med olje har du ikke greie på,tenk om noen følger ditt råd så kan det gå galt. Du vil vel ikke en båtvenn så vondt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Du har et PRM fra før 1985 (antakelig). At det er gammelt, betyr ikke at det ikke kan ha mange års levetid foran seg. Halaas & Mohn og Sørnes er norsk ekspertise. Jeg har et nyere gear. Der Sørnes & Co måtte bite i gresset, tok salgssjefen hos Newage over. Utmerket service hele veien. Og for all del, ikke følg rådet til Sjømann 22 vedr. olje. Akkurat denslags olje er vel den eneste oljen som kan ta livet at gearet. Akkurat nå går Huldas gear på singlegrade SEA 30 motorolje. Men de fleste mineralske motoroljer kan med fordel benyttes. Hold deg unna hydraulikkoljer, hypoidoljer og syntetiske oljer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Men jeg tror det jeg har er nøyaktig samme som det du har Bastard......virker slik av bilde i allefall Er nok det, men er usikker på vilken utveksling du har i såfall. Jeg ville nok tatt av skiltet for og få tydet det. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Også makent til mine.. Det ser ut som det er et PRM 265 gear. ( erstattet av PRM 260 om jeg ikke husker feil.) under den plata med 10 bolter er det en liten brakett med et halvsirkel i nederst. Dette er for å kunne trekke en medbringerring inn i posisjon for å låse gearet i forover. ( nødprosedyre ved frafall av hydraulikktrykk) Vanlig mineralsk motorolje brukes hos meg. ( jeg kjøpte også på Halsaas og Mohn et ombyggningssett for å fjerne filterene. det var helt unødvendig med filter på oljen sa de.) Du kan ta av det nevnte lokket og vri inngående aksel og telle på et utgående tannhjul (selv uten hydr.trykk om jeg ikke minnes rett... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Hei Sjømann! Har du vurdert og prøve å IKKE kommentere et innlegg før? veldig mye av det du sier er helt feil. Dette med olje har du ikke greie på,tenk om noen følger ditt råd så kan det gå galt. Du vil vel ikke en båtvenn så vondt. ??????? Spist middag oppned eller??? Hvor jæv** Mange typer oljer hadde det ikke finnes vist det var en type til hvært gear? Sier seg sjøl dette her du.... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Ole Olsen Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Er et slikt lokk med ti bolter i ja, å under sitter en arm med en halvmåne formet dings i...... Men My casa, hva mener du med å ta av dette lokket å telle tannhjulene ????......er det utvekslingen jeg finner ved å gjøre dette ?? Skal bruke mineralsk olje , men noen som vet hvor mye??....er jo en skrue på siden som jeg regner med blir brukt til å fylle på olje, skal jeg bare fylle til det renner over ?? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 (redigert) 1,4 liter skal på ved vertikal montering, slk som gearet mitt er montert. Det kan monteres vertikalt høyre eller venstre Redigert 14.Mai.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 De giret der eg oppgitt med mange forskjellige type oljer etter hvilken forhandler som levere olja :) men de var jo på 70 talet.. Den girkassen der liker nok best de som er mellom 10-30 til 15-40 motorolje!!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 (redigert) Hvorfor ikke 80-90????????? Redigert 14.Mai.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hobby 430 Sport Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Hvorfor ikke 80-90????????? For tykk olje. Skilte på giret er oppgitt med mye lavere viskositetkode!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Benji Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 ??????? Spist middag oppned eller??? Hvor jæv** Mange typer oljer hadde det ikke finnes vist det var en type til hvært gear? Sier seg sjøl dette her du.... Du klarte selvsagt ikke å la vær å komentere dette heller. Ja det finnes ett uttall av forskjellige oljetyper/kvaliteter, og det er en grunn til at fabrikantene kommer med spesifikasjoner. Så sjømann 22 - komenter de ting du "kansje" har greie på. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
M/S Bastard Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 De giret der eg oppgitt med mange forskjellige type oljer etter hvilken forhandler som levere olja :) men de var jo på 70 talet.. Den girkassen der liker nok best de som er mellom 10-30 til 15-40 motorolje!!! Ja, jeg bruker samme olje på motor som gear. Lettvint da man slipper og tenke på flere typer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.