Jump to content

Hva slags gear er det jeg har?

Ole Olsen

Recommended Posts

Hvorfor ikke 80-90?????????

Fordi gearet ikke er bygget for det! Det finnes et antall av forskjellige oljetyper, derfor er det viktig å lese produsentens spesifikasjoner for hvilken olje som skal brukes. Fyller du en 80W-90 gearolje på dette gearet som du foreslår, så tar det ikke lang tid før du må ut og lete etter nytt gear! Dette PRM gearet skal ha 15W-40 motorolje, ingenting annet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I Casa sto det et gear som var hinsides rep. Det hadde fått "gearolje" i en hel sesong og var blitt helt blått av varmen som ble utviklet.

Så tilogmed H & M måtte gi opp....

Jeg måtte kjøpe et nytt som ble overhalt. Dette ble kontrollert utveksling ved å ta av lokket og se hvilke tannhjul som gikk rundt når en tørnet på inngående aksel... og se hvor mange omd ing. aksel måtte dreier før dette tannhjulet gikk en gang rundt...

Men du har jo et skilt på kassa di.. Er det ikke slått inn 3:1 eller noe slikt...?

Jeg har ei maken nyoverhalt kasse liggende i garasjen. jeg kan skru opp lokket å sjekke litt om du ikke forstår noe inni der?

Send en pm så skal jeg ringe deg..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Skruen for påfylling har også en peilepinne påmontert. Var det på mitt prm 140. Oljen peiles uten og skru pinnen nedi, men holdes bare løst ned til gjengene. Ikke helt enkelt og lese nivået da oljen er blank og pinnen har en tendens til og ta borti tannhjul med olje på og dermed får du olje høyt oppe på pinnen som ikke er det egentlige nivået. Prøv flere ganger til du er sikker på rett nivå.

Ellers er det bare og følge boka når det gjelder oljetype. Likevel er det nok litt forvirring når det gjelder viskositet og det kan jeg godt forstå. Det har seg slik at motoroljens viskositet angis fra 0 til 60. Girolje angis fra 70 og oppover.(husker ikke hvor høyt) Girolje 70 tilsvarer motorolje 30 sånn ca i viskositet. Dette høres jo helt idiotisk ut, men det ble i sin tid ordnet på denne måten for og unngå og forveksle gir og motorolje. Altså ser du ei flaske med 70 eller høyere er det girolje. Fra 0 til 60 er det motorolje.

For å gjøre forvirringen total ser jeg maritim markedsfører girolje med 40 i viskositet. Dette kommer nok av at det er en universalolje som kan brukes både på motor og gir, og derfor tallet 40.

Motoroljens høyeste tall er oljens viskositet ved 100 grader. Hvordan de kommer frem til giroljens viskositet vet jeg ikke, men det er jo nærliggende og tro at de bruker lavere tempratur. Når tempen heves til 100 grader blir også viskositet på girolje lavere, og ca det samme som motorolje. Det siste her er bare noe jeg tror og ikke vet.

Det er jo også forskjeller på egenskaper. Motorolje skal ta seg av sot og drivstoffrester, mens girolje kan ha egenskaper som er bedre for gir uten at jeg vet noe om dette. :cheers:

Heisan, å takker så mye for all hjelp her inne :cheers_wine:

Har nå fått av skiltet på gearet, å det stemmer som casa sier....det står innslått 3-1-7639.

Men dum som jeg er, må jeg jo spørre dere om hva denne utvekslingen betyr?????

Når det kommer til oljenivå, har jeg ikke hatt oppe denne påfyllings skruen. Men er jo tenkelig at det sitter en peilepinn under denne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...