index Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Hvorfor ikke 80-90????????? Fordi gearet ikke er bygget for det! Det finnes et antall av forskjellige oljetyper, derfor er det viktig å lese produsentens spesifikasjoner for hvilken olje som skal brukes. Fyller du en 80W-90 gearolje på dette gearet som du foreslår, så tar det ikke lang tid før du må ut og lete etter nytt gear! Dette PRM gearet skal ha 15W-40 motorolje, ingenting annet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
o.b.lix Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Hold deg unna hydraulikkoljer, hypoidoljer og syntetiske oljer. Var fyllt på hydraulikkolje på mitt PRM401 når jeg kjøpte båten. Heldigvis var det bare oljepumpa som røk, og denne er en enkel sak å bytte (et par skruer), attpåtil hadde Halsås overhalingssett til den så prisen ble lav. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 I Casa sto det et gear som var hinsides rep. Det hadde fått "gearolje" i en hel sesong og var blitt helt blått av varmen som ble utviklet. Så tilogmed H & M måtte gi opp.... Jeg måtte kjøpe et nytt som ble overhalt. Dette ble kontrollert utveksling ved å ta av lokket og se hvilke tannhjul som gikk rundt når en tørnet på inngående aksel... og se hvor mange omd ing. aksel måtte dreier før dette tannhjulet gikk en gang rundt... Men du har jo et skilt på kassa di.. Er det ikke slått inn 3:1 eller noe slikt...? Jeg har ei maken nyoverhalt kasse liggende i garasjen. jeg kan skru opp lokket å sjekke litt om du ikke forstår noe inni der? Send en pm så skal jeg ringe deg.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
hegra Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Skruen for påfylling har også en peilepinne påmontert. Var det på mitt prm 140. Oljen peiles uten og skru pinnen nedi, men holdes bare løst ned til gjengene. Ikke helt enkelt og lese nivået da oljen er blank og pinnen har en tendens til og ta borti tannhjul med olje på og dermed får du olje høyt oppe på pinnen som ikke er det egentlige nivået. Prøv flere ganger til du er sikker på rett nivå. Ellers er det bare og følge boka når det gjelder oljetype. Likevel er det nok litt forvirring når det gjelder viskositet og det kan jeg godt forstå. Det har seg slik at motoroljens viskositet angis fra 0 til 60. Girolje angis fra 70 og oppover.(husker ikke hvor høyt) Girolje 70 tilsvarer motorolje 30 sånn ca i viskositet. Dette høres jo helt idiotisk ut, men det ble i sin tid ordnet på denne måten for og unngå og forveksle gir og motorolje. Altså ser du ei flaske med 70 eller høyere er det girolje. Fra 0 til 60 er det motorolje. For å gjøre forvirringen total ser jeg maritim markedsfører girolje med 40 i viskositet. Dette kommer nok av at det er en universalolje som kan brukes både på motor og gir, og derfor tallet 40. Motoroljens høyeste tall er oljens viskositet ved 100 grader. Hvordan de kommer frem til giroljens viskositet vet jeg ikke, men det er jo nærliggende og tro at de bruker lavere tempratur. Når tempen heves til 100 grader blir også viskositet på girolje lavere, og ca det samme som motorolje. Det siste her er bare noe jeg tror og ikke vet. Det er jo også forskjeller på egenskaper. Motorolje skal ta seg av sot og drivstoffrester, mens girolje kan ha egenskaper som er bedre for gir uten at jeg vet noe om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Heisan, å takker så mye for all hjelp her inne Har nå fått av skiltet på gearet, å det stemmer som casa sier....det står innslått 3-1-7639. Men dum som jeg er, må jeg jo spørre dere om hva denne utvekslingen betyr????? Når det kommer til oljenivå, har jeg ikke hatt oppe denne påfyllings skruen. Men er jo tenkelig at det sitter en peilepinn under denne. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 det står innslått 3-1-7639. Men dum som jeg er, må jeg jo spørre dere om hva denne utvekslingen betyr????? Antall omdreiniger propellen går i forhold til motoren! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Ole Olsen Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Altså når motoren går en gang, så går propellen 3 ganger??....eller omvendt?? Hva er mest vanlig utveksling? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 så går propellen 3 ganger??....eller omvendt?? Hva er mest vanlig utveksling? Omvendt. Mest vanlig utveksling tror jeg det ikke foreligger noen statistikk på enda. Om noen presenterer en slik statistikk, vil jeg anse den for å være totalt uinteressant. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 sikker på det er omvendt? Aldri tenkt over det.... men om Ole sin motor snurrer med 1500 o/min, så går altså propell bare 500 o/min? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ole Olsen Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Hehe.....ja, jeg vet ikke men dersom dette er vanli, må man vel bare innfinne seg med det Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 går altså propell bare 500 o/min? Du kan jo prøve andre veien. Propellen min har naldri gått med over 200 o/min. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 men dersom dette er vanli, må man vel bare innfinne seg med det Jepp Du kan jo prøve andre veien. Hvorfor det?? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Farco Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 [Hvorfor det?? Ikke for noe annen grunn enn at du tydeligvis tvilte på at jeg hadde rett. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 jepp, du selger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Farco Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 jepp, du selger. Ja, men ikke gear, ikke motorer, ikke propeller, bare bruker.... Spøk til side; Vann er forferdelig tungt å jobbe i, det vet alle som kan svømme. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Hobby 430 Sport Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Du kan jo se de litt for deg andre veien, tviler på at hylse og sånn tåler noen større hastighet en rundt 500 på snekker og sånn! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Ole Olsen Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Hei Både hylse å aksling må jo dimensjoneres etter motorstørrelsen, å ikke etter hva slags båt den står i.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.