JonnyBoy Startet 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2010 Testen ligger her, og er laget i samarbeid med Redningsselskapet. Spørsmålet lyder: Spørsmål 6 / 20Hva kalles virkningen av magnetiske krefter om bord? Misvisning Derivasjon Feilvisning Siden derivasjon er noe vi lærer i matematikkundervisningen på skolen, valgte jeg misvisning. (Derivasjon er "det motsatte" av intergrering, for de som lurer) Deviasjon deriomt, det er en helt annen sak... Svaret lyder: Spørsmål 6 / 20Spørsmål: Hva kalles virkningen av magnetiske krefter om bord? Du svarte galt: Misvisning Rett svar: Derivasjon Er det for mye forlangt at disse såkalte "testene" kvalitetssikres før de legges ut på nett??? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
TrondT Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Svarte misvisning jeg også med samme grunn. Irriterende... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
TrondT Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 # Hva betyr dette skiltet? # Du svarte korrekt: Angir maksimal hastighet # Spørsmål: Hva angir dette karttegnet? # Du svarte galt: Grunne # Rett svar: Varde TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Poseidon Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Ja, det slenger dessverre en hel del feil på disse "testene" som florerer i disse tider. Tydeligvis mange journalister som kunne hatt nytte av et godt og grundig båtførerkurs . . . . På det første eksemplet er selvfølgelig deviasjon rett svar. Spørsmålet er litt klønet formulert, men nøkkelordet er "magnetiske krefter ombord" Dermed blir misvisning feil siden de magnetiske kreftene ikke ligger ombord i båten. Den med 5 knop er jo bare "totalt på trynet" Hvis jeg kan benytte anledningen å være litt ekstra vemmelig kan også nevnes at noen av spørsmålene i de offisielle oppgavene som lages av sjøfartsdirektoratet også har sine svakheter, både språklig og faglig..... Et av de verste eksemplene, som heldigvis er fjernet nå er: "Hvor lang er en knop?" Men for all del: alle slike tester er av det gode, de får opp interessen for stoffet og de bidrar til mange gode diskusjoner - samtidig som de gir oss enda en grunn til å hovere over ukyndige journalister Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TrondT Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Men når "deviasjon" ikke er et alternativ, hvor feil blir "misvisning" som svar da? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
tuborg Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 (redigert) Er det noen som nettop har tattden ordentlige prøven og kan si noe om den kan sammenlignes med disse testene som ligger på nettet? Jeg har inntrykk av at noen av testene er det meningen at du skal få masse feil på så de kan si " bra men ikke helt i mål, KJØP DENNE BOKA......." Skjønner?! Et salgstriks. Hadde også vært fint med en oversikt over hvilke tester som er relevante og hvike som bare er funnet på av en eller annen jornalist. Og gjerne linker til forskjellige tester. :-) Når det er sagt må jeg si jeg syns obligatorisk båtførerprøve er en bra sak! men den ordningen som er kommet nå er sykt urettferdig. Eks.. Jeg er "født på sjøen" og har mer enn middels god erfaring, kjører en tresnekke i oslofjorden og en Liten Yamarin med 40hk for dagsturer i skjærgården på hytta. Men mangler bare noen dager i alder for å slippe prøven. Mens en kammerat av meg som er noen dager eldre enn meg og aldrig har vårt på sjøen, har null erfaring i år har kjøpt seg en Drako mer 170hk bare kan tute å kjøre med ungene sine i båten og greier uten å tenke på å måtte ta båtførerprøven. Dette iriterer meg noe J......!!! Redigert 11.Mai.2010 av tuborg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Men når "deviasjon" ikke er et alternativ, hvor feil blir "misvisning" som svar da? TrondT Beklager at jeg ikke kommenterte det, men vi må kanskje alltid legge inn en toleranse for dyslektiske skribenter Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 hvor feil blir "misvisning" som svar Tja si det. Det er vel egentlig sånn at vi har klistret på noen lapper for å holde begrepene fra hverandre. Terminologi. Deviasjon betyr jo avvik som jo bare er en annen måte å si misvisning. Misvisning blir jo egentlig feil for det er jo ikkeno som er misvist. Kompasset viser jo bare hvordan den horisontale komponenten i det magnetiske feltet går der du er. Den misviser ikke da dette er kjent på forhånd. De som driver med dette daglig kaller det magnetisk deklinasjon som kanskje er et bedre uttrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 (redigert) Mens en kammerat av meg som er noen dager eldre enn meg og aldrig har vårt på sjøen, har null erfaring i år har kjøpt seg en Drako mer 170hk bare kan tute å kjøre med ungene sine i båten og greier uten å tenke på å måtte ta båtførerprøven. Dette iriterer meg noe J......!!! Jeg ville nok sagt opp den kameraten der og funnet meg nye som er født etter 1. jan 1980. Det er nok den enkleste løsningen. Men har du virkelig lyst å ha overtaket på alle og enhver, så ville jeg tatt båtførerbeviset. For den har jo ikke kameraten din heller. Redigert 11.Mai.2010 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
dhjerp Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 (redigert) Og nå er det visst rettet opp. Redigert 11.Mai.2010 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Og nå er det visst rettet opp. Ja, baatplassen.no har gjennomslagskraft!!! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Nautilus Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Siden derivasjon er noe vi lærer i matematikkundervisningen på skolen, valgte jeg misvisning. (Derivasjon er "det motsatte" av intergrering, for de som lurer) Intergrering? Integrasjon fins vel, og jeg tillater meg å gjengi et sitat min professer i matematikk ved Universitetet i Oslo gjenga da jeg studerte der: Derivasjon er en arbeidsform, integrasjon er en kunstform. Jeg mener å huske at Sir Isaac Newton er opphavsmannen, men en kjapp googling kunne ikke bekrefte det. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Angående det "5 knop" skiltet, er ikke det svært forvekslende med maks seilingshøyde under bro? Jeg hadde faktisk litt problemer med å bestemme meg, i det virkelige ville det vært enklere da en ser hvor skilt er plassert. Kunne ikke like godt dette skiltet hengt på en bro? Har isåfall ett slikt skilt på broa der jeg ferdes med tallet "19" Er hele forskjellen at tallet på broskilt fyller mer opp det hvite feltet, eneste forskjell jeg ser. Fartskilt kunne vel vært runde istedet Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Angående det "5 knop" skiltet, er ikke det svært forvekslende med maks seilingshøyde under bro? Mener bestemt at dette angir min. seilinghøyde under bro! Har skrevet i en annen tråd at quiz'en burde hett "finn 5 feil" Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 (redigert) Skiltet som angir seilingshøyde under bro kan ikke forveksles med farts-skiltet. Se på dette fotoet fra Haugaland fotoklubb, det viser skiltet for seilingshøyde. "Høydeskiltet" har en trekant øverst med spissen ned. Mvh, Kjell Redigert 11.Mai.2010 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
tkb Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Når det gjelder dyslektrikere vil jeg minne om de som etter fallskjermkurs hoppet ut med flatskjem. Ikke bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.