Enzo Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 (edited) Jeg har kjøpt en slik Jeg skal koble den på VHF antennen til masten, der skal jeg så koble inn FM antennen og AIS i tillegg. Jeg har en PRO AIS men ser nå at bakpå esken til splitteren så står det følgende. Only for listen only AIS devices. Not suitable for AIS transmitting devices. Jeg har altså en AIS som både sender og mottar men sendingen foregår vel via GPS antennen og ikke VHFantennen eller tar jeg feil og faktisk ikke kan bruke denne dingsen ? Edited May 11, 2010 by Enzo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Ettersom jeg forstår så må du vel ha en egen antenne til å sende AIS signaler med. Denne boksen gjør det mulig å motta fler signaler men ikke å sende. Hadde vel blitt noe krøll hvis du skal prate i VHF og sende AIS signaler med samme antenne tenker jeg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 11, 2010 Author Share Posted May 11, 2010 Boksen inneholder en liten diode eller hva det er som kutter signalet til AIS og FM radio med en gang man trykker inn sendknappen på VHF, det er det som får meg til å lure litt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 (edited) Jeg har altså en AIS som både sender og mottar men sendingen foregår vel via GPS antennen og ikke VHFantennen eller tar jeg feil og faktisk ikke kan bruke denne dingsen ? Du tar feil AIS sender og mottar på VHF. GPS-antennen bidrar kun med data om båten din sin posisjon lokalt. Leamikken du nevner sørger for at ikke AIS-mottakeren blåses av det høye signalet fra VHF-en. Den har ikke tilsvarende funksjon for å verne VHF-en mot signal fra AIS-en. Edited May 11, 2010 by Tintin (see edit history) Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Hei, Om tanken er å ha felles antenne med VHF radioen, så kan du ikke bruke denne på en AIS som både sender og mottar. Om tanken er benytte en egen VHF antenne for Radio og AIS så går dette bra Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 11, 2010 Author Share Posted May 11, 2010 Jeg har bare en VHF antenne og den tenkte jeg å bruke til AIS,VHF og FMradio. Har vært nede og koblet den inn nå men må nok fikse en egen dedikert VHF antenne til AISn Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Det er nok minst like billig og sikkert som å kjøpe en AIS-transponder+VHF-splitter Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 11, 2010 Author Share Posted May 11, 2010 Jeg horer opp en egen antenne så kan jeg ha den som reserve om masta faller ned Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Hva koster det med en horete antenne da??? er vel styggelig dyrt i disse dager da det er forbudt å kjøpe slike tjenester. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts