Jump to content

Sein sjøsetting på østlandet

Tommy_H.

Recommended Posts

Var i konfirmasjon i Sandefjord i helgen. Ble litt overrasket over at det var så lite båter utpå i det fine været. På de fleste opplagsplasser vi kjørte forbi lå det fullt av båter på land. Nå har vi riktignok en helårsbåt, men tidligere har vi hatt Scand Baltic i 11 år. Da var båten klar til bruk før påske. Ligger isen så lenge på østlandet, eller er båtfolket bare litt tregere der borte?

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Det var snø veldig lenge i år. Der jeg jobber har vi en haug med båter i opplag, men i år har det ikke gått ut mange før mai. Tidligere har det vært noen i april, men fortsatt flest i mai.

Kombinasjon av sen vinter og treeege båteiere.

Jeg var ferdig med båtpussen og klar til sjøsetting 17/4.

Først i går (10/5) fikk jeg satt ut båten på grunn av at andre lå i veien :headbang:

Buster X med Yamaha 70

Båtforeningen våres hiver utpå båtene før påske, og det er vel det samme hos stort sett alle båtforeninger på vestlandet. Litt kald og sur mai så langt i år, men ellers så pleier mai å være en av de fineste månedene.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Usj - og vi på innlandet som må vente mye lenger i år på grunn av kulda. I min lokale innsjø er vannstanden enda bare halvveis opp fra bunnivå til det som det må være for å sette ut noen båt. Flytebrygga ligger enda på land - der det normalt skulle vært halvannen meter dybde.

Heldigvis blir det saltvann under kjølen til ferien - i år går turen med bil fra Fagernes til Mosjøen, utsett på Pålgården og deretter strake veien nordover til Finnmark grense og tilbake igjen.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16