Jump to content

Trenger jeg og ta båtførerprøven?

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei, leser litt på denne siden Her :cheers:

Der det står:

Fra og med 1. mai 2010 må alle som er født etter 1.1.1980 ha båtsertifikat for å føre båt på over 8 meter eller 25 hk.

Men jeg har snekke på 22 fot (under 8 meter) og har 22,5 hk (under 25 hk) :cheers:

Trenger jeg? Selvfølgelig er det lurt og ta prøven, det skal jeg gjøre, men haster det? :smiley: Om jeg blir stoppet, og viser førerkortet jeg fikk under registrering, der dt står 22 fot og 22,5 hk.. Og så spør de om jeg har lappen på båt, og jeg sier nei, pga, str og hk. Kan de gjøre noe? :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Svart (redigert)
Trenger ikkje :smiley:

Den kan til og med gutungen på 14 kjøre lovlig

RED: den må heller ikkje gå over 10knop

RED: glem det....det gjelder vel de under 16 :-)

RED: de 10 knoppa altså

16+ for alt over 10 hk :smiley:

Du kan ta testen i dagens BT.

http://app.bt.no/quiz/Baatfoererproeven-1082957.html

Dersom du får alt rett bør du ta et kurs!

Har tatt den, hadde 5 feil, så vil nok klare prøven, men har så mye og betale for tiden, så var no mest det jeg tenkte på :smiley:

Nei, guttungen på 14 kan ikke kjøre denne snekka. Den har 22,5HK, altså over 10 .

Akkuratt det jeg og tenkte :)

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Ikke dårlig det, Sjømann!

Veldig synd at du må bruke kroner på dette når du kan sakene! (Ser av postene dine at du trenger kronene til "saker og ting" til skuten din) Men sånn er det dessverre bare.

Sjøfartsdirektoratet har laget til et helt regelverk om båtførerprøven- og her står det både om alder, fot og hk.

Retningslinjer

Uansett hva man måtte synes om reglene og byråkratiske bestemmelser:

Av hensyn til egen og andres sikkerhet bør alle som ferdes på sjøen kunne pensum til båtførerprøven, enten man er ung eller gammel, har stor eller liten båt - eller om man går sakte eller fort. Så får alder etc avgjøre om du vil ta selve beviset.

Ja, får ny motor i neste uke, der går no 50,000,- Så har jeg nettopp kjøpt lakering til motoren, der gikk 500,- så kommer plater til ny motorkasse 1500,- ca.. Slipp: 1000,- (ikke så gale, men nok) bunnsmørning, lakk, nye gjennomføringer, og en hel masse småting som koster en del :headbang: Så pengene flyger ut av vinduet, men syntest no jeg bruker de på noe fornuftig, og ikke som de fleste 16 åringene som bruker alle penga på røyk, snus, drikke og alt det der :smiley: Det vil jeg kalle sløsing imotsetning til jeg som får glede av pengene :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...