Sunnmøringen Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Jeg er sikker på at meninger rundt temaet finnes et sted her inne, men jeg finner ikke helt det jeg leter etter ...så jeg prøver en spørsmålstråd. Overbygget på båten min har en del (mye) blærer i malingen. Dette og litt til (trolig hele overbygget;) skal jeg selvsagt pusse ned. Det jeg ser, er at de stedene det blærer seg, så har aluminiumen overflatekorrosjon, også der det tilsynelatende er tett lag med maling. Jeg har vel egentlig konkludert med slurv fra tidligere eier, ved at han trolig har latt det gå for lang tid fra pussing til priming. Når jeg spurte den lokale malingsforhandleren, ble jeg anbefalt å bruke Bengalack. Først grunning (bengalack/arcanol) , og deretter toppstrøk. Men ...bengalack? Jeg har vel egentlig aldri sett på det som noe du maler båten din med. Men til dere som vet litt om denslags, og kanskje er mer troverdige enn forhandleren, ettersom jeg ikke skal kjøpe noe av dere: Hva anbefaler dere på alu overbygg? Enkomponent? Tokomponent? Type? Quote "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Det er kanskje grunningen som er problemet? Jeg har kjøpt inn noe som heter self etching primer jeg skal prøve meg på et stolbein i aluminium som blir stående ute permanent. http://www.gasolin.no/index.php?main_page=...products_id=873 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Jeg har vært med å produsere aluminiumsbiter til forsvaret. Alle deler ble grunnet med en syregrunning som etset seg inn/fast i aluminiumen. Aldri noe som slapp taket. Men det er nok som du sier viktig med tett toppskikt også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunnmøringen Posted May 11, 2010 Author Share Posted May 11, 2010 Trodde syregrunning var borte fra markedet, jeg... Men det var rimelig stiv pris på den ...350 pr ltr. Men hva har du tenkt å bruke som toppstrøk? Quote "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Den syregrunningen har jeg lett lenge etter Malingen bør vel være så tett som mulig. Har ikke kjøpt den enda. Her kunne nok jeg også hatt nytte av gode råd. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunnmøringen Posted May 11, 2010 Author Share Posted May 11, 2010 Tenkte spesielt på muligheten for at toppstrøket koker hvis malingen ikke "passer" grunningen... Quote "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post Share on other sites More sharing options...
atvv Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Slip ned med flappdisk, jotun penguard tokomp til grunning, og jotun tokomp som passer til toppstrøk.Skal det være under vannlinjen så bruk penguard, safeguard og så bunnsmøring. Syre grunning anbefales ikke lengre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Syre grunning anbefales ikke lengre. hvorfor ikke det? Det står opp og ned på de fleste nettsider om dette emnet at en gos syregrunning er det eneste som virkelig sitter på aluminium. Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunnmøringen Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 En annen forhandler gav disse tipsene: 1.Jotun Antipest grunning, 2 strøk 2.Jotun Speed Undercoat, 1 strøk 3.Jotun TopGloss, 2 strøk Alle er tokomponent. Slip ned med flappdisk, jotun penguard tokomp til grunning, og jotun tokomp som passer til toppstrøk.Skal det være under vannlinjen så bruk penguard, safeguard og så bunnsmøring. Søkte på "penguard" og fikk treff på en hel haug varianter. Forhandler'n hadde den ikke. Er dette en mer "proff" type som brukes i industrien? Quote "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 De forestående metodene funker sikkert bra. Jeg har erfaring med SeaJet 017 2K Epoxyprimer. 2 strøk med denne og du kan lakke over med hva du vil. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 To strøk med JOTUN EXTREME har vist seg og være ypperlig på aluminium.Har virket helt topp på både dekk og styrhus i to år nå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Hvorfor ikke Bengalack? Den brukes på flere stålbåter, og jeg vil tro at hvis du grunner med riktig grunning for alu. får du et blankt og godt resultat med benga. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunnmøringen Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Takk for alle tips og innspill De forestående metodene funker sikkert bra. Jeg har erfaring med SeaJet 017 2K Epoxyprimer. 2 strøk med denne og du kan lakke over med hva du vil. Har lest om den, men dessverre ingen her lokalt som hadde den. To strøk med JOTUN EXTREME har vist seg og være ypperlig på aluminium.Har virket helt topp på både dekk og styrhus i to år nå. Det eneste extrem-produktet jeg fant, var drygolin Hvorfor ikke Bengalack? Den brukes på flere stålbåter, og jeg vil tro at hvis du grunner med riktig grunning for alu. får du et blankt og godt resultat med benga. Jeg vet ikke helt ...jeg har brukt bengalack på en del stålarbeid, og er ikke imponert over mekanisk slitestyrke. Basert på hastverk og egen tro på at to-komp er sterkere, så har jeg kjøpt inn Jotun Antipest til grunning og Jotun TopGloss til sluttbehandling. Det holder forhåpentlig bra nok. Har båten stående på kaia hos et verft som bygger alu-overbygg til større fartøy, men de skulle dessverre ikke overflatebehandle selv ...så der gikk den muligheten for billig og god maling fløyten Quote "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Det eneste extrem-produktet jeg fant, var drygolin Og Drygolin er produsert av????? Dramatisk pause JOTUN. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunnmøringen Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Og Drygolin er produsert av????? Dramatisk pause JOTUN. Joda, man vet da utmerket godt at Drygolin er produsert av Jotun. Men sånn umiddelbart, falt det meg ikke inn å tenke i retning av å bruke maling primært beregnet på værutsatte trevegger til å smøre på båten. Men det funker tydeligvis det også. Jotun Jotashield Extreme var det andre produktet jeg fant, men det er visstnok primært for tropiske klima, og slikt har vi sørgelig lite av på mine trakter. Men siden jeg er igang med tokomponents-varianten, så får husmalingen være til en annen gang Quote "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts