Erik Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Hei. Har nettopp kjøpt meg ny (for meg, det er en 2004 Modell) seilbåt, og sliter med inn/utrulling av forseilet (selvslående fokk). Har vært ute og seilt bare noen få turer, og det er blitt merkbart verre (Ble spesielt verre etter å ha seilt i 10 M/s vind der jeg revet inn litt. Ved ankomst havn da måtte jeg legge det rundt rullestaget de siste turnene for hånd, og nå stopper det helt, og jeg må fram på framdekket for å hjelpe det både inn og ut, selv om jeg har hatt det helt ut (og tilogmed ned), og rullet det inn igjen uten belastning. Har tatt ned seilet som sagt, og da går innrulling nokså greit, mens utrulling er tregt selv da (festet bare uthalet rett på metall profilen) , og testet inn/ut rulling uten seil altså. Jeg er helt grønn på seiling, så jeg har ingen tidligere erfaring med hverken inn/utrulling, og hvor lett/tregt det skal/kan være, eller med hvor slakt/starmt selve forstaget skal være, men teorien min, etter å ha vurdert, følt og kjent litt, er at selve forstags profilen kanskje er for slakk, slik at spesielt ved utrulling så bøyes profilen litt på midten ned mot uthalet istedet for å gi etter på rullene oppe og nede. Kan den teorien ha noe for seg, eller er jeg på bærtur nå ? Det er ett facenor rullesystem. Er det noen måte å stramme opp dette forstaget på ? Jeg forsøkte å stramme opp akterstaget, og det hjalp muligens litt men da endres jo profilen på selve masta, så det er neppe en permanent løsning . Har og sett at det anbefales å smøre opp spesielt den øverste 'svivelen', men det er vel ikke så enkelt å få til uten å ta ned masta vel ? Har forsøkt med både slakt og stramt opphal på seilet, men det ble marginale forskjeller ut av det forsøket. Noen som har noen råd eller tips til en nybegynner som bare vil ut å seile igjen (for det var jaggu meg kjekt) , men som kvier seg litt når det ikke går ann å få inn igjen seilene skikkelig Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Den øverste svivelen kommer vel ned når du firer seilet? Ellers er det greit med litt silion på spray (Biltema) eller Holts eller McLubes spesial riggsmørning (dyr som f...) for å få ting til å løpe lett. En ting som er lurt er å slippe seilet kontrollert ut, og ikke la det rase ut uten belastning på reve (rulle) lina. Hvis du bare slipper det så spinner rulla så fort at lina blir løst rullet opp pga sentrifugalkreftene, og da floker det seg eller går tregt når du skal rulle inn igjen. Smør også opp evt blokker 'på veien' som revelina løper i. Quote S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 Den øverste svivelen kommer vel ned når du firer seilet? Det kommer ned en trommel som sviver ja, den som opphalet er festet i. Men profilen som seilet festes i er vel og festet på toppen i en egen svivel der, det er vel der det bør smøres, eller har jeg misforstått nå ? Ellers er det greit med litt silion på spray (Biltema) eller Holts eller McLubes spesial riggsmørning (dyr som f...) for å få ting til å løpe lett. Skal forsøke dette, kan i hvertfall ikke skade En ting som er lurt er å slippe seilet kontrollert ut, og ikke la det rase ut uten belastning på reve (rulle) lina. Hvis du bare slipper det så spinner rulla så fort at lina blir løst rullet opp pga sentrifugalkreftene, og da floker det seg eller går tregt når du skal rulle inn igjen. Har sluppet og tatt inn seilet kontrollert ja, det er ikke vinden som har dratt det ut, har gått mot vinden. Er ikke det rette metoden ? Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet : Hvor stramt skal forstaget egentlig være ? Skal ikke dette være like stramt som de øvrige stag til riggen ? Det virker som om det er flere hull/fester på profilen der den går inn mot trommelen (er liksom to profiler som møtes og går inne hvrandre. Men det er langt mellom hullene, er jo ikke såå mange cm jeg trenger for å stramme dette opp. Er det noen måte å finjustere dette på eller ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Det er ett facenor rullesystem. Er det noen måte å stramme opp dette forstaget på ? Jada. Du kan stramme overvantene. Det er de vaierene som går fra siden av masten og omtrent til toppen via et eller to salingshorn. Dette vil bøye masten litt, noe som rettes ut igjen ved å stramme over- og eventuellt mellomvant. Kan anbefale kapittelet om riggtrim i Granboken. Ellers er Dedekams Seil- og Riggtrim nyttig lesning. Mulig det også fulgte med en håndbok til riggen din, f.eks. den til Seldén: "Råd och tips för riggning og intriming av din Seldénmast" Christian 8-) Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Det kommer ned en trommel som sviver ja, den som opphalet er festet i. Men profilen som seilet festes i er vel og festet på toppen i en egen svivel der, det er vel der det bør smøres, eller har jeg misforstått nå ? Slik jeg har forstått det, ligger profilen bare løst utenpå forstaget og er ikke festet i noen svivel på toppen. Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet : Hvor stramt skal forstaget egentlig være ? Skal ikke dette være like stramt som de øvrige stag til riggen ? Vel, med helt stramt akterstag, skal nok forstaget også være ganske stramt, med slakt akterstag vil det også være endel slakk (også kalt sag) i forstaget. Du bruker akterstaget til å stramme forstaget og bøye masten etterhvert som det blåser opp. Det virker som om det er flere hull/fester på profilen der den går inn mot trommelen (er liksom to profiler som møtes og går inne hvrandre. Men det er langt mellom hullene, er jo ikke såå mange cm jeg trenger for å stramme dette opp. Er det noen måte å finjustere dette på eller ? Tror ikke det, og det er heller ikke denne måten du skal stramme forstaget på. Lengden på forstaget vil bare påvirke helningen på masten, og ikke ha noe særlig å si for spenningen forstaget. Christian 8-) Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 Ok, takk. Da er konklusjonen så langt : 1 Smør opp svivlene/rullene 2 IKKE stram opp forstag, men bruk evt akterstag til å stramme med ved inn/ut rulling 3 Les illustrert Rigg og seiltrim (som er innkjøpt, men ikke lest enda). Men ved rett oppsatt og inn rullet system : Skal man ikke kunne dra forseilet nesten helt ut/inn med bare håndmakt ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Zeuz Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Du skal så absolutt kunne rulle inn forseilet med bare håndkraft - så sant du ikke har mye vindbelastning i seilet. Har selv en 35" seilbåt og her trekker jeg inn seilet ved håndmakt etter å ha sluppet skjøtet. Trekker det også ut med håndmakt, men normalt går det ut en meter eller to og så gjør vinden resten av jobben. Virker merkelig at dette systemet er så tungt hos deg. Jeg hadde plukket av seilet og undersøkt oppe og nede på forstaget om hva som går tregt, hos meg snurrer hele forstaget bare ved å bruke en finger på rulla. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Kan være det hjelper å slakke litt på fokkefallet. På Furlex kan det også bli for mye tau på trommelen, slik at det blir for trangt inne i trommelen. Jeg pleier time lengden på tauet slik at det kun er èn runde igjen på trommel når seilet er rullet inn. (Antall runder kan du nå telle på seilet ditt når innrullet rundt staget.) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 20, 2010 Author Share Posted May 20, 2010 Har nå fått smurt opp med Silicon spray, og nå fungerer alt så meget bedre Nok en gang redder baatplassen.no dagen og båtlivet Hadde faktisk ikke helt troen på at dette ville være nok for å løse problemet, men etter oppsmurning løper det hele lett både ut og inn nå. Får bare håpe det vedvarer, men det ser lovende ut !! Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Ikke rart det var problemer: Båt: Nidelv 24 1980 MD17 36Hk Hvilken båt er det du har kjøpt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 20, 2010 Author Share Posted May 20, 2010 Ikke rart det var problemer: Båt: Nidelv 24 1980 MD17 36Hk Hvilken båt er det du har kjøpt? Hehe, ja forstagene på Nidelv 24 må smøres iherdig for å få ut forseilet tror jeg Har kjøpt meg en Hanse 312 Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Fint at det ordna seg. Eg har hatt to godt brukte båter med facnor rullesystem. Fungerer jo greit men synest de er noe tunge og rulle i forhold til fks. furlex. Det sitter en plastforing inne i rulla og en oppe i øvre enden på forstagsprofilen. Disse er nok litt slitt hos meg, men ikke værre enn at det går greit. Plagdes for en stund siden med at øvre svivelen (opphal/fall) fulgte med rundt forstaget (spesiellt når det blåste mye). Dette skjedde både med slakt eller stramt opphal/fall.(da fekk eg kun rulla genoaen delvis inn) Forlengde nedre feste med en sjakkel så genoaen kom ca. 5 cm høyere opp, da var problemet vekk. Men det er vel viktig og ikke stramme fallet for mye, det er jo tross allt forstaget som skal gjøre denne jobben slik eg har forstått det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Cumulus Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Hei, har samme system på nesten samme båt (Hanse 311) og opplevd samme problem. Forstaget er nok så stramt som det skal være, viktig å skylle med ferskvann og smøre trommel og øvre svivel. (Svivelen kommer ned når seilet fires).Pass på og ha passende mengde tau på trommel. Hold litt igjen på revelina når du ruller ut seil (trenger ikke gå mot vinden),og hold litt igjen på skjøte ved innrulling. Viktigst av alt: slakk litt på fallet når du ruller inn/ut. Gratulerer med en herlig seilbåt ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Dette er slett ikke noe ukjent fenomen på hansebåtene, det som er rart er at det jo er samme forstag som på mange andre båter, jeg seiler endel med en Hanse og der går også forstaget noe tregt. Det er ikke umulig at å blodstramme akterstaget før innrulling kan hjelpe på problemet. Ellers finnes det endel "talk" om dette på www.myhanse.com Men du smurte altså opp svivelen som kommer ned med fokkefallet og da gikk det lettere, da noterer jeg meg det så vi også kan prøve det om ikke det allerede er gjort på båten jeg seiler endel på. Forresten så sliter vi på den hansen jeg seiler med at storseilet er utrolig tregt å heise, det er en sparcraftmast og teflonspray i sporet hjelper lite, det har de hvite plastgliderne hele veien opp, også foran spilene Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts