maanestraale Startet 21.August.2004 Link til dette innlegget Startet 21.August.2004 Hei alle sammen! Høsten/vinterens utbedringer og fornyelser er allerede i gang for min del På min Nor Star 290 har jeg ett 12 kg. Skålanker, dette er jeg i og for seg fornøyd med, men på en måte ikke helt Det hender det slipper vel lett, har derfor vurdert og bytte. Og da er spørsmålet, til HVA ?? Fallt litt for Sarca Australsk anker demostrert på Sjøen for alle i våres, samt beskrevet i siste NSSR blad. Dette forhandles av JT Gotteberg i Norge. Se også her Men er "svin" dyrt, til min båt 3500kg ble det annbefalt 9kg, og dette i syrefast kr. 8.700,- galv kr. 2.200. 13kg, syrefast kr. 13.800,- galv kr. 3.100. Har noen erfaring med dette ankeret ?? Andre erfaringer? fyr løs!! jeg er spennt NB! min første poll, har jeg glemt noen typer? gi meg ett hint, det går vel ann å føre på (redigere) senere? Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Arnstein Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Foreløpig har jeg et 12 kg paraplyanker til min 27' og ca. 3000 tonn store båt. Har planer om å installere ankervinsj for neste sesong. Da blir det nok et 10 kgs Bruce-anker jeg går for. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
SeaMaster175 Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 På snekka mi, har jeg nå to paraplydregger, et på 8 kg og ett på 18 kilo. Det på 18 kg brukes bare når det er mye vind, eller når vi skall sove over i båten... Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Foreløpig har jeg et 12 kg paraplyanker til min 27' og ca. 3000 tonn store båt Dette var vel kanskje litt for mange tonn??? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Solo Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 :crazy:Jeg har absolutt det dårligste ankeret som er på markedet i mine øyne,men kanskje det mest vanlige.Hvilket?...sjekk pollen. På den andre siden ankrer jeg sjelden opp på mine strøk det går mest i brygger og kaier når vi skal legge oss til for natten mye på grunn av at det er relativt dypt :divingher ute ved kysten. Har prøvd en gang og befant meg på rek utpå natta med 280m under kjølen,da er vel drivanker den beste betegnelsen. SOLO Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Fin poll dette, Maanestråle! Bare ikke debatten om hvilke anker som er best dukker opp igjen -den må vi vel være ferdig med snart! Jeg har også skålanker på min Nor Star 290 og har stort sett sittet godt på det. Har mistet feste et par ganger og da skyldes det enten at det har vært steinbunn eller at jeg ikke har lagt det langt nok ute. Det siste har jeg funnet ut er helt alfa og omega for å få feste. Vinkelen blir mye mindre, tauet lengre (mer elastisitet) og du sitter kort og godt mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Jeg har prøvd noen forskjellige ankre. På Uttern D55 vi hadde var det godt nok med paraplydregg. på Nidelv 690'en (ca. 2 tonn vekt) prøvde jeg først med en Brucekopi fra Biltema. Den ga jeg bort mot at de ikke skulle klandre meg om de ikke fikk feste. Den var dårlig den! Vi satt inn ankervinsj med skålanker fra Engbo. Det fungerte bra - men ikke helt 100% på sandbunn - da fikk det ikke helt bra feste om det var for fin sand. Det var litt vanskelig å huke på daumann ettersom tauet gikk ut av båten under badeplatformen. Kan hende det hadde fungert bedre om jeg hadde hengt på den, eller kanskje jeg ikke la ut nok tau rett og slett? På nye båten skal vi ha Engbo patentanker - 21 kg. har hørt at det er bra - men aldri testet selv. I tillegg skal vi ha en passende paraplydregg. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Hovedankeret i baugen er Delta ( kategori "annet" ), med et mindre Bruce på hekken. Begge holder meget godt. Arild Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Svaret i pollen synes jeg står i stil med fritidsflåten... Jeg svarte paraply-dregg. Men bruker du slikt i mindre format på en "stor" båt for natteligge, mener jeg du BER om problemer Derfor har jeg 2 stykker; Det andre brukes ofte sammenslått som "daumann" (hektet på ankertauet med en solid karabinkrok, og firt ned). Bedrer virkningsgraden MYE! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arnstein Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Dette var vel kanskje litt for mange tonn??? Si ikke det. Spørs hvilke tonn - long ton eller short ton? Bommet nok med par tre desimalplasser i farten. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
`MINA' Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 10 kg paraply. vurderer å kjøpe en t-sjorte med "IL-power" på til neste år. Ofrer ikke penger på ankervinsj på denne båten. men vår neste skal ha vinsj!!!!!! Har 5 meter med extra tungt blytau mot dreggen, og 50 meter med 12mm over dette igjen. sitter som et skudd overalt Til de som har flytetau på dreggen sin : Skift til synketau snarest !!!! Har sett mange småbåter med 4-5 kg paraplyer som ligger med 20-30 meter med flytetau liggende utover bukter og viker . Ikke bra når man kommer rett bak disse. [glow=red,2,300]GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Ingar Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Vi hadde en tilsvarende poll tidligere. Fint å se at andelen paraplyer ser ut til å være på vei ned.... Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Fint å se at andelen paraplyer ser ut til å være på vei ned.... Hva er galt med paraplyen da?Jeg har en 12 kg paraply med 5 meter kjetting... -har ALDRI løsnet...(snarere et problem å få det løst ) Har en brucekopi foran, men den er ubrukelig... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Prøv Engbo anker Maanestråle. Ingen testvinner,men min pjaksis gir bestått på 16 kg anker på 2,2 tonn+ vann og disel. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Paraply - får ikke plass til noe annen type. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bliss X Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Bruce Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Paraply - får ikke plass til noe annen type.Samme her. Kanskje en Engbo-type - forholdsvis flat - ville passe i dreggrommet Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 22.August.2004 Link til dette innlegget Svart 22.August.2004 Har svart Bruce-kopi. Har en slik foran, og bruker denne hyppigst. Har en Engbovinsj på badeplattformen, men bruker den sjelden. Det virker lettere å hive ut ankeret "manuelt". Synes også det er en fordel å være fortøyd i bauen. Kanskje en vanesak.. Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
index Svart 22.August.2004 Link til dette innlegget Svart 22.August.2004 Har en 8,5 kg paraplydregg med litt kjetting de første meterene, og det har fungert fint for meg. Har ikke sluppet taket så langt. I tillegg så pleier jeg å henge på en daumann for sikkerhets skyld. båten er snaut 2 tonn, så 8,5 kg er kanskje litt lite, men det skal jo håndteres også da... Mulig bunnforholdene her vest er spesielt egnet for paraplyen, det har i alle fall fungert helt greit de tre årene jeg har hatt båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
opus Svart 22.August.2004 Link til dette innlegget Svart 22.August.2004 Bruce, fungert flott.Mindre fornøyd med tidligere paraply,men får være med ut i båten fortsatt,som reserve pga plassbesparende. Sitér dette innlegget Link to post
pwh Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Fikk montert inn ankervinsj med 12kg skålanker i vinter (båtvekt ca 2,7t) og var meget skeptisk, men siden verkstedets eier brukte det samme lot jeg meg overtale. ut ifra tester og andres meninger burde jeg ha drevet av og på land flere ganger, men så har ikke skjedd. derimot har jeg et par opplevd at ankeret har sittet så fast at vinsjen har sluret. så jeg må si meg meget godt fornøyd med skålankeret så langt. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 en ting jeg har merket er at bruce ankere må ha en vekt på 10kg eller mer for å være "tunge"nok til å grave orntli...men kommer jo litt an på bunn.. Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Har 10kg bruce kopi med kjetting hele veien på en nidelv 26, har aldri midtet feste selv med kuling fra akter. Storfornøyd!! Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Hei Jeg har Bruce for og akter. 90 m. kjetting fremme og 50 m. kjetting akter. Drar dreggen nedi med motorene før jeg slipper mer kjetting og strammer opp igjen når jeg har fortøyd fremme. Dette har aldri sviktet meg til nå. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 23.August.2004 Link til dette innlegget Svart 23.August.2004 Har CQR foran med ca 50 m kjetting, har dregget hver eneste gang jeg har prøvd å ligge på svai, så denne er jeg ikke fornøyd med......, foreløpig ihvertfall. Men bak har jeg en 12 Kg paraplydregg med 6m kjetting og 90 m 16mm synketau. Sitter alltid. Dersom det er fare for mye vind ror jeg ut en 12 kg paraply med kjetting og synketau til..... Nå sitter jeg i hvertfall alltid! Skal til vinteren montere winch bak, og da blir det en 21kg. Bruce og kjetting hele veien. Båten veier ca 9,5 tonn. Den forrige båten , seilskøyte på 11 tonn, monterte jeg en dregg på 21 kg. og winch, begge fra engbo. Var meget godt fornøyd med winchen, ikke med dreggen. da satt paraplydreggen på 12 kg bedre!!! Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.