Ingar Startet 11.Mai.2010 Del på Facebook Startet 11.Mai.2010 Er postet under nyheter, men siden vi har medlemmer fra de andre Nordiske land lager jeg en egen 'skrekk og advarsel' sak ut av dette. Mulig nordmenn også kan komme i tilsvarende situasjon ved å la båten ligge i Sverige eller Danmark. Svenske tollmyndigheter: - Pengene må betales Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Dette kan ikke være hele historien. Er nok bare den "uheldige parts" synspunkter og fakta forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Dette er vel typisk norsk.. Der staten påstår at han har ulovlig tatt båten inn i Norge uten å betale toll. De på står at hadde han gitt beskjed til tollvesenet kunne han ha fått en klarering så båten kunne ligge. De har kanskje ikke nok å gjøre i den norske stat. Dette er jo helt tåpelig.. Heia Norge Sitér dette innlegget Link to post
daghb Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Dette er dessverre ikke det eneste eksempelet på at statens veier er uransakelige. Her er et annet eksempel som gjelder avgifter på båt (engelskspråklig side) og som sier noe om hvor lett det er å få svar når man først spør myndighetene. Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
andk Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 konge det her da gutter..mer penger til statskassen fra en svenske:) ikke noe å syte over;) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Hvis ikke eieren av båten har på noen måte blitt advart mot at dette skjer fra norske myndigheter, så synes jeg det er forkastelig at slike krav blir framlagt. Noen ganger skammes jeg over å være norsk. Statens pengebegjær grenser til det sinnsyke. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
VO`n Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Man skal selvsagt sjekke opp i regler når man gjør noe slikt. Hvis man tenker etter er det vel ganske så innlysende at en ikke kan bare sette fra seg store verdier i utlandet, bil, motorsykkel og da i dette tilfelle båt. Men det rare i dette er at Tollvesnet oppgir at det er bare å si i fra så ordner det seg. Så det er kun en formalitet som skiller dette fra 200.000,- kroner. Når eieren attpåtil er svensk så er det ikke noe unndragelse av avgifter i dette tilfelle. Det hadde det vært om jeg som normann hadde tatt den med meg til Norge uten å melde i fra. Mannen hadde fortjent en bot, gjerne en bot i størrelsen så man forstod. Men det som skjer her synes jeg ikke henger på grep i det hele tatt. Utrolig trist for vedkommende og en holdning fra den Norske Stat som minner meg om noe jeg ikke skal skrive her. Makan til idioti. Her burde noen opp i systemtet gå inn og rydde opp. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Føler med de. Fristen i Norge er jo rimelig kort. Er tilsvarende regler i EU. For oss utenfor EU kan ikke båten være innenfor EU's grenser mer enn 18 mnd sammenhengende før det påløper avgifter. Ser ut som det bare er en formalitet å forlenge til 24 mnd dersom båten legges i opplag. Men fordrer kontakt med det aktuelle landets tollvesen. How long can the yacht stay in the EU? Normally, you can use the vessel in the EU for one and a half years. In technical terms, the period for discharge for privately used means of sea and inland waterway transport is 18 months. This is laid down in Article 562(e) of the implementing provisions of the Customs Code. If the boat is 'laid up' ('put in bond') for a time the possibility exists for not counting the period of non-use (see below). Can the 18 months be extended if the yacht is not used? You may want to go home for Christmas! Yes, the eighteen month period may be extended for the time during which the yacht is not used. Article 553(2) second sub-paragraph of the implementing provisions of the Customs Code allows for this. However, the maximum overal period during which the yacht can remain in the EU is 24 months (Article 140(2) (pdf 75.0 KB)(75.0 KB) of the Customs Code). Can you have another period of Temporary Importation? How long must you wait? Yes, you are not limited to a single period of temporary import. You can sail the yacht out of the EU and when you came back again for another holiday a new period of temporary importation can begin. The customs rules do not provide for a 'minimum period' during which the goods must remain outside of the customs territory of the EU. Hentet fra European Commission - Taxation and Customs Union. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jernbåten Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Det er nok slik det fungerer i dette rare, lille annerledeslandet. For noen år siden ville norske mydigheter kaste ut en amerikansk familie som hadde vært på seiltur i Norge mer enn 12 månder. De lå da oppe i Lofoten og fikk beskjed om å komme seg ut i internasjonalt farvann omgående, midtvinters. Til slutt var det en eller annen som tok til vettet og fikk utreisen utsatt. Når det gjelder vår svensk venn i dette tilfellet, så kan han glede seg over nå å ha en norsk båt. Greia er at svenske myndigheter kan kreve ham for toll og mva. hvis han blir liggende for lenge i Sverige. Har man en svensk båt, så har man en EU-registrert båt. Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Ja, og hva er problemet? Her håndhever norske myndigheter et regelverk, og ALLE er uenige i det. Det er jo ikke akkurat noe nytt. Du vil ha, jeg vil ha, alle vil ha, men ingen vil betale. Vi lever i et sosialdemokratisk samfunn, og 'ting' koster faktisk penger. Og en ting til, dere stemte vel riktig ved siste valg....? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 (redigert) konge det her da gutter..mer penger til statskassen fra en svenske:) ikke noe å syte over;) Slike regler kommentarer holder flere hundre båteiere (meg iblandt dem ... og tro det eller ei, vi snakker sammen over landegrenser...) fra å ta båten over til Norge for å feriere. (Regler en ting )... og Norge har uvanlig korte tidsfrister ut fra hva "vi" er vant til... Men ...slike kommentarer gjør at man fort vil føle at vi, som besøkende, vil bli sett på som mulig inntektskilde for alle mulige ting... inklusiv Moms, importavgift osv.. på toppen av at Norge er et dyrt land å besøke hvor minst 30% av hva vi legger igjen havner i statskassa. Personlig så bruker vi mellom NOK 30 til 60.000 på sommerferien ... et par hundre av oss vil derfor fort legge igjen et par millioner i statskassen uansett... men regelverket (og følelsen av å bli sett på som inntekstskilde) holder oss vekke, og gjør Sverige og andre Europeiske land mer attraktive... Føler med de. Fristen i Norge er jo rimelig kort. Er tilsvarende regler i EU. For oss utenfor EU kan ikke båten være innenfor EU's grenser mer enn 18 mnd sammenhengende før det påløper avgifter. Ser ut som det bare er en formalitet å forlenge til 24 mnd dersom båten legges i opplag. Men fordrer kontakt med det aktuelle landets tollvesen.... Det er nettopp dette som er ponget ... en hovedregel, og en Norsk særregel, som fort er forvirrende (ikke alle i utlandet forstår Norsk) ... og gjør at en spørr ... er regelen 18 måneder, eller 6 uker ?? Og resultatet er at alle er skeptiske, holder seg vekke, og når slike artikkler blir publisert, så blir det sett på som en skrekk og advarsel, og en annen destinasjon for tid og penger blir valgt.. Det Norske regelverket har en negativ innvirkning på båtturisme fra utlandet, med medhørende inntekter (Ny kapital inn til landet), som i seg selv er verdiskapende.. All IMHO.. Redigert 12.Mai.2010 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bartesam Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 (redigert) Slike hendelser burde spikres opp overalt hvor det finnes utenlandske båtfolk som går med en svanger tanke om å seile norskekysten. Ikke bli for lenge, for da må du betale importavgifter på båten din. Ikke akkurat turistvennlig nei, og en ser også at det er mye lengre frister for slikt utenfor annerledeslandet Norge. Redigert 12.Mai.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Gunga Din Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 http://gd.se/nyheter...latsen-blir-dyr sikkert att en o annen seilere skrinlegger planer på en liknades tur les kommentarerne til artikkeln....... "Jag tycker isåfall att sverige inför en lag som säger att alla som parkerar en norskregistrerad bil mer än en halvtimme, utan att ägaren syns till, får betala hela bilens nypris i skatt." Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bartesam Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Helt grei sammenlikning det. Viser bare hvor dum hele denne saken er. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
VO`n Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Har det vært noe mer om denne saken i media de siste ukene? Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Da er dommen kommet.. Dyrt vinteropplag for svenske Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Jeg håper noen har politiske kontakter som gjør at dette kan tas opp på et "fornuftig" nivå. Mollbo rett og slett Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Hadde svensken satt seg ordentlig inn i regelverket, kontaktet tollvesenet på forhånd, søkt om få få lagret båten i Norge over vinteren kunne han spart seg mange problemer kan det se ut som. Kan lønne seg å gjøre litt undersøkelser på forhånd og ikke bare ta ting for gitt. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Svensken har min sympati her, men gjelder dette hvis vi legger igjen våre båter i Sverige for vinterlagring også? Eller kanskje svenskene er litt mer menneskelige? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Lett å se at man burde satt seg inn i regelverket,men dette blir bare dumt. En bot på 5-10.000 kunne jeg forstått,men dette er håpløst.. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Svensken har min sympati her, Sympati kan han godt få, det er gratis. Ikke noe problem med det. Likevel burde han gjort noen forhåndsundersøkelser før han går til det skritt å legge båten igjen i et annet land. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Det er lett å kalle dette for strutsepolitikk, men forlater en eget territorium er en forpliktet til å sette seg inn i reglene til det territorium en entrer inn i og da spesielt på hvor lenge båten (gjenstanden (bilen)) har lov å oppholde seg der uten påfølgende konsekvenser. Det samme gjelder jo oss som personer. Hvor lenge har vi lov å bli værende i dette territorium før vi må ut igjen. Nytter ikke å komme i ettertid å beklage seg over regler en ikke fikk med seg. At nevnte sak (svensken) foreligger mellom to naboland fritar en ikke for rettsforfølgelse dersom en overser lovverket. Og i dag hvor mange stikker en tur over til nabolandene bør en ikke gjøre som strutsen ved å stikke hode i bakken. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Tom Rør Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Regler er regler, så den ser jeg. Jeg synes fortsatt synd på fyren. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Jeg har også sympati med svensken - sure penger en må ut med. En sak som jeg ser at de færreste gjør er å notere loggbok med time avgivelse for hvor båten er til en hver tid. Klokkeslett for når en entrer territorium (yttergrensen) slik at en i hvertfall har noe å slå i bordet med dersom myndigheter mener en skal punge ut med klingende mynt til "statskassa". Vi slapp unna dette med to timers klaring da vi ble praiet av kystvakta og skipskassa ble intakt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lagavulin Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Svensken har min sympati her, men gjelder dette hvis vi legger igjen våre båter i Sverige for vinterlagring også? Se innlegg 8, 18 mnd er grensen i EU-land. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.