Jump to content

Svensk seiler må betale 200k fordi båten har overvintret i Norge


Ingar

Recommended Posts

Eg meiner i alle fall at "Slik er regelverket, og difor er det ein ok dom"-mentaliteten er heilt feil.

Sjølv om regelverket er meir eller mindre klart på dette feltet, betyr det ikkje at regelverket er rettferdig! Her er det heilt klart ein absurd regel som har vorte strengt handheva. Då er det på sin plass å stille spørsmål om denne regelen høyrer heime i norsk lovverk.

Det er lov å protestere når reglane er heilt på jorde, slik dei er i denne saka. Ikkje godta alt regelboka seier berre fordi "det står skrive, og då er det slik".

Link to post

Personlig så hadde det vært en fordel om reglene ble myket opp og ikke fulgt så nøye... Da kunne jeg som bosatt i utlandet benyttet med av en utenlandsk båt i Norge i mer en 6 måneder.. Dette hadde vært en stor fordel for meg, Tollvesenet kunne ringt meg og spurt om jeg hadde til hensikt å smugle båten inn i Norge, og jeg hadde da svart nei og saken hadde løst.

 

Jeg kunne lagt båten på land i vinteropplag mens jeg reiste hjem på jobb og reist tilbake til Norge igjen for å fortsette ferien året etter... Ingenting hadde vært bedre enn dette....

 

Etter noen år med ferieseilas en måned eller to om sommeren, så kunne jeg ha solgt båten i utlandet igjen, eller momset den inn i Norge om jeg flyttet til Norge..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Personlig så hadde det vært en fordel om reglene ble myket opp og ikke fulgt så nøye... Da kunne jeg som bosatt i utlandet benyttet med av en utenlandsk båt i Norge i mer en 6 måneder.. Dette hadde vært en stor fordel for meg,

 

Jeg kan jo ikke skjønne annet enn at dette ville vært til stor fordel for den Norske stat også. Mens du benytter båten i Norge, fyller du diesel, du kjøper mat og handler kanskje ankerdram på polet. Alt dette blir det inntekter til staten av. Etter at sesongen er ferdig, legger du båten i en marina eller i opplag på land. Dette må du betale for, dvs mer penger inn i den lokale økonomien.

 

Slik reglene er nå, er det jo mest fornuftig for utlendinger som er ute på "flerårscruise" å ha båten i et EU land, hvilket ikke genererer mye inntekter til Norge.

 

Men bevares, pengetellerne i finansdepartementet har sikkert funnet ut at de tjener mer på å rane en og annen uvitende turist som glemte å studere lovene til annerledeslandet før han la ivei.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Personlig så hadde det vært en fordel om reglene ble myket opp og ikke fulgt så nøye... Da kunne jeg som bosatt i utlandet benyttet med av en utenlandsk båt i Norge i mer en 6 måneder..

 

Sjekket dette opp for en tid tilbake. Vi har en tysk vennefamilie som har seilbåt. Jeg kan stå til rors hvis båtens registrerte eier er tilstede. Om jeg forflytter båten hans, og registrert eier ikke er tilstede, blir forholdet å betrakte som forsøk på smugling. Altså, det vil bli avkrevd mva, hk-avgift og forholdet ville blitt politianmeldt. Flytter jeg eksempelvis til Sverige stiller forholdet seg annerledes. Altså ikke bli svensk statsborger, men bli skriven i Sverige (melde flytting, som Sydvesten tydeligvis har gjort). Da ville jeg blitt ansett som borger av EU, og kan føre min venns båt. Hvordan det i et slikt tilfelle ville stilt seg med min egen båt i Norge, er OK. Men jeg kunne muligens blitt tatt for smugling av min egen norske båt inn i Sverige om jeg hadde ført den i Sverige som svensk medbogare, uten først å melde den inn til Sverige som flyttegods. Disse reglene går noe på kant med den vanlige borgers rettferdighetssans. Mye henger sammen med at Norge har et høyere prisnivå enn landene rundt. Vi har derfor en forholdsvis streng 'beskyttelsestoll', selv om vi ikke selv produserer aktuelle produkter i Norge.

Link to post

Da kunne jeg som bosatt i utlandet benyttet med av en utenlandsk båt i Norge i mer en 6 måneder..

 

Mnei. Skatter du til Norge har du ikke lov å seile en meter i Norge med utenlandsk båt.

Skatter du til et annet land utenfor Norden har du ikke lov å oppholde deg i Norge mer enn 61 dager i løpet av et år.

Til sammenligning kan en fra f.eks. Pakistan, Kongo eller Mexico oppholde seg her i 90 dager.

Link to post

Skatter du til et annet land utenfor Norden har du ikke lov å oppholde deg i Norge mer enn 61 dager i løpet av et år.

Til sammenligning kan en fra f.eks. Pakistan, Kongo eller Mexico oppholde seg her i 90 dager.

Vel, en kan oppholde seg 72 dager per løpende år i Norge, det er det jeg kan være i Norge per år uten at jeg må skatte til Norge... Dog er jeg bosatt utenfor Norden og EU...

 

Det er ikke noen forskjell om en er bosatt i Pakistan eller Kongo i denne sammenhengen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Mnei. Skatter du til Norge har du ikke lov å seile en meter i Norge med utenlandsk båt.

Skatter du til et annet land utenfor Norden har du ikke lov å oppholde deg i Norge mer enn 61 dager i løpet av et år.

 

Mjo. Dette er snuskete regler, og jeg husker dem ikke akkurat nå. Må isåfall sjekke med Sjefen. Men jeg har fast eiendom i Sverige, lån i svensk bank, svensk personnummer for utlending og kan kjøpe meg en svenskreg. bil. Bare for å ta en parallell. Denne bilen kan jeg kjøre over hele verden, bare ikke i Norge, da ville jeg bli tatt for smugling. Om jeg blir skriven i Sverige, så kan jeg beholde mine faste eiendommer i Norge. Jeg kan kjøre svensreg. bil i Norge. Utenlandskregistrert båt i Norge. Jeg kan, som en hver ekte svenske, jobbe i Norge på fulltid. Ingen begrensninger. I og med at jeg ukependler, vil det bli langt over 61 døgn i Norge i løpet av året. Men jeg kan ikke fortsette å ha reg. bosted i Norge. tidsbegrensning på opphold i mitt norske hjem. Stort sett blir alt det samme, men posten havner i Sverige, og jeg må stemme på svensker i det svenske valget.

Link to post

Fra Cruising Association:

 

 

Apart from the hardships involved living aboard your boat in Norway in winter there are

challenges involving immigration authorities. Foreign visitors are generally granted a 3 month

stay. This also applies to those who do not require a visa. So while one set of rules will

require that the owner of the boat stays with the boat 10½ months in a 12 month period,

another set of rules will allow the same crew 3 months with the boat. We know of at least two

examples where foreign live-aboards have had trouble with the authorities in this Catch 22

situation.

Link to post

Dette skriver tollvesenet om saken, og de har vel litt greie på dette vil jeg tro..

 

§ 6-1 Midlertidig innførsel, tollfritak uten sikkerhet:

Tollfritak ved midlertidig innførsel av fritidsbåt og privatfly

Publisert: 18.05.2009

Tollfritakene etter denne bestemmelsen gjelder bare båter og fly til personlig bruk. Kommersielle og militære fly mv. er imidlertid tollfrie etter § 5-8. Kommersielle fartøy er i prinsippet tollpliktige ved midlertidig innførsel, men har i dag en tollsats på 0.

 

Vilkår for tollfri innførsel av fritidsbåt og privatfly

Personer som har fast opphold utenfor Norge eller midlertidig opphold i Norge kan tollfritt innføre fritidsbåter og privatfly. Dette vil gjerne være utlendinger som er på ferie i Norge eller som har et midlertidig arbeidsforhold her.

 

De tollfrie båtene og flyene er også unntatt fra melde- og fremleggelsesplikt etter § 3-1 og deklarasjonsplikt etter § 4-10. Føreren av en fritidsbåt trenger heller ikke å melde seg for tollmyndighetene etter § 3-3, med mindre det er andre varer om bord som skal tollbehandles. Førere av fly må alltid melde seg for tollmyndighetene.

 

Det er detaljerte bestemmelser om hva som anses som fast opphold utenfor Norge og midlertidig opphold i Norge i §§ 6-1-31 og 6-1-32. Reglene tilsvarer de som gjelder ved midlertidig innførsel av bil.

 

Tollfritaket gjelder også merverdiavgift og båtmotoravgift.

 

Gjenutførsel

En båt eller et fly som er midlertidig innført skal gjenutføres når den som har rett til tollfritaket reiser ut av landet. Av praktiske årsaker er det likevel tillatt å etterlate transportmiddelet her i seks uker i løpet av en tolv-måneders periode.

 

Personer med midlertidig opphold i Norge kan i utgangspunktet ha båten eller flyet tollfritt her i inntil ett år. Det er i tillegg mulig å søke tollmyndighetene om tollfritak i ytterligere ett år. Også for disse gjelder reglene om etterlatelse, jf. forrige avsnitt.

 

Dersom transportmiddelet ønskes etterlatt i mer enn seks uker, må bruker kontakte tollvesenet for å få transportmiddelet lagret på et tollager. Dersom transportmiddelet senere tas ut av tollageret for videre bruk i Norge, kan den samlede gjenutførselsfrist ikke overstige ett år fra det første gang kom til Norge. Oppholdet på tollager regnes med i ettårsperioden. Tollvesenet kan etter søknad forlenge gjenutførselsfristen med ytterligere ett år.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dette skriver tollvesenet om saken, og de har vel litt greie på dette vil jeg tro..

"Og dette er gjerne utlendinger". Så da ville det kanskje være fornuftig å dykke litt lenger ned i forskriftene og definisjonene. Det står ikke at det er utlending-, men som regel er det slik. Og om jeg melder flytting (endrer bosted) til EU, så er jeg definert som utlending. Jobber og bor du i utlandet (fast opphold), og har meldt flytting, så vil jeg tro at du kan benytte deg av det begunstigede forholdet. Har du midlertidig opphold utenfor Norge, det være seg noen måneder eller år, så går du i fella.

 

Jeg har en annen kjenning, nordmann, med båt i svenske skipsregisteret. Før han krysser grensen ved Hvaler, har han på forhånd sendt en faks til- og fått bekreftende svar fra Svinesund tollsted. Altså regelen for kommersielle fartøy.

Link to post

"Og dette er gjerne utlendinger". Så da ville det kanskje være fornuftig å dykke litt lenger ned i forskriftene og definisjonene. Det står ikke at det er utlending-, men som regel er det slik. Og om jeg melder flytting (endrer bosted) til EU, så er jeg definert som utlending.

 

Nja, nå har jeg "dykket" litt lengre ned i forskriftene og definisjonene og jeg finner ikke noe spesifikt i skatteloven eller tolloven annet enn henvisninger til utlendingsloven, så jeg slo opp utlendingsloven på politi og justisdepertamentets sine sider og fant følgende:

 

Den norske utlendingsloven benytter «utlending» som terminologi. En «utlending» er enhver som ikke er norsk statsborger, jf. utlendingsloven § 5 første ledd. Kapittel 13 i utlendingsloven har særlige regler for utlendinger som omfattes av EØS- og EFTA-avtalene.

 

Nå er det litt uoversiktlig akkurat nå ettersom den nye utlendingsloven tredde i kraft tidligere i år, men uten at jeg vet helt sikkert er det nok slik at definisjonen av utlending er omtrent den samme, endringene i den nye loven omfatter for det meste eu/eøs/efta borgere og deres arbeidsforhold osv ift. Norge.

 

Du har forøvrig rett i at det står i loven : Tollfritak gis uten sikkerhetsstillelse ved midlertidig innførsel av følgende transportmidler og utstyr : motorvogn, tilhenger, fartøy og luftfartøy, dersom disse ikke er registrert i Norge, og kun er til personlig bruk, og som innføres av person som har fast oppholdssted i et annet land, eller som for øvrig er gitt anledning til slik innførsel,

 

Det er derfor slik at dersom man har fast oppholdssted i ett annet land, så er man i mål, så hvordan får man det, holder det å flytte slik det påstås her i tråden?

Jeg undersøkte Midlertidigforskriften litt nøyere og definisjonen på fast oppholdssted er rimelig klar, og det er svært vanskelig for de fleste normenn å oppnå dette :

 

Forskriftens § 3 bestemmer når en person anses å ha fast oppholdssted utenfor Norge og dermed kan innføre og bruke utenlandsregistrert motorvogn, jf. § 2. I henhold til § 3 behøver vedkommende ikke å søke om kjøretillatelse. Det er tilstrekkelig at vedkommende oppfyller vilkårene og kan dokumentere dette i henhold til § 8.

For å kunne få status som person med fast oppholdssted i utlandet, må alle vilkårene i ett av punktene 1 til 4 i § 3 første ledd være oppfylt.

 

§ 3 første ledd nr. 1 omhandler personer som verken har sin familiemessige, ervervsmessige eller personlige tilknytning til Norge. Dette vil for eksempel gjelde for turister. Når det gjelder definisjon av familiemessig tilknytning, se mer om dette i neste avsnitt.

 

§ 3 første ledd nr. 2 omhandler personer som har familiebopel i utlandet hvor vedkommende bor sammen med ektefelle og/eller barn under 18 år. Det er derfor i denne sammenheng viktig å vurdere vedkommendes familietilknytning. Det presiseres at med familie etter denne forskriften menes ektefelle og/eller barn under 18 år som vedkommende bor sammen med, det vil si at vedkommende må ha felles hjem med ektefelle/barn. Med felles hjem menes at vedkommende har felles bolig og felles adresse sammen med ektefelle/barn.

 

Bestemmelsen tar i utgangspunktet sikte på tilfeller der vedkommende pendler (dag-/uke-/månedspendlere) mellom familie i utlandet og arbeid i Norge. Vedkommende vil derfor normalt ha personlig tilknytning til Norge og kan være innmeldt i norsk folkeregister. For å ha familiemessig tilknytning er det en forutsetning at vedkommende besøker hjemmet i utlandet jevnlig, normalt minst 1 gang pr. måned. Med jevnlig menes at besøket må være regelmessig og av en viss hyppighet. Eksempel på hva som kan sies å være jevnlig, er minst 4 - 5 besøk i hjemlandet i året. Det vil bli foretatt en helhetsvurdering av antall besøk og varigheten dersom det er tale om sjeldnere besøk enn 1 gang pr. måned.

 

I enkelte tilfeller kan en person ha barn, men ikke ektefelle i utlandet. I disse tilfellene forutsettes det at man bor sammen med mindreårige barn. Bidragsplikt for barn bosatt i utlandet er i seg selv ikke nok for å konstatere familiemessig tilknytning til utlandet. Ektefelle eller barn kan ikke være innmeldt i norsk folkeregister, og må hovedsakelig oppholde seg i utlandet. Samboer likestilles ikke med ektefelle i denne forskriften.

Bestemmelsen tar sikte på familiemessig tilknytning utenfor Norge. Hvis vedkommende har etablert nytt hjem med ektefelle og/eller barn i Norge, vil det være et tungtveiende moment mot at vedkommende fortsatt kan sies å ha sin familiemessige tilknytning til utlandet.

 

Personer med tilknytning til foreldrehjemmet eller lignende oppfyller ikke vilkåret om familiemessig tilknytning.

 

§ 3 første ledd nr. 3 omhandler personer som arbeider eller studerer i utlandet. Vedkommende må ikke bo sammen med ektefelle eller barn i Norge og kan heller ikke være innmeldt i norsk folkeregister. Når det gjelder pensjonister, anses disse å ha ervervsmessig tilknytning til det landet som de får utbetalt pensjon fra.

 

§ 3 første ledd nr. 4 omhandler personer som har ervervsmessig tilknytning til Norge, og som har regelmessig døgnhvile i bolig han/hun eier eller leier med helårs leiekontrakt i utlandet. Vedkommende må ikke være innmeldt i norsk folkeregister og kan heller ikke ha familiemessig tilknytning til Norge.

 

Videre må han/hun enten være dagpendler eller ha til hensikt å oppholde seg utenfor Norge i mer enn 185 dager i løpet av en 12 måneders periode. En person som har full stilling i Norge (normalt 230 arbeidsdager i året), må med andre ord dagpendle for å oppfylle vilkårene i dette punktet.

 

Som ervervsmessig tilknytning regnes all inntektsgivende virksomhet. Dette gjelder også trygdeytelser til livsopphold, så som alders- og uførepensjon eller annen stønad, som for eksempel kunstnerlønn, sluttpakke eller lignende.

 

Som ervervsmessig tilknytning regnes også tilfeller der vedkommende følger undervisning ved skole eller universitet.

 

 

Som de fleste vil opdage er det dermed ikke bare å flytte, men det kreves en hel del mer, slik at det virker faktisk som kravene til å bli definert som en person med fast opphold i utlandet er enda strengere enn kravene for å være skattemessig utflyttet!

 

Jeg sjekket litt rundt dette med skattemessig utflytting, og fant følgende sitat på Finanstilsynets sider, som er ganske treffende :

Blant nordmenn som oppholder seg i utlandet er det en utbredt misforståelse at folkeregistergodkjenning av flytting til utlandet har skattemessige konsekvenser. Man kan godt være utvandret etter folkeregisterreglene samtidig som man er bosatt i Norge etter skattereglene.

 

Skatteloven sier følgende:

 

a.For person som tar fast opphold i utlandet, opphører bostedet i riket for det inntektsår det godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket. Bostedet opphører uansett ikke før det tidspunkt personen eller dennes nærstående ikke lenger disponerer bolig i riket.

 

b.For person som har vært bosatt i riket i minst ti år før det inntektsår vedkommende tar fast opphold i utlandet, opphører bosted i riket etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det inntektsår vedkommende tar slikt fast opphold i utlandet, men bare hvis det for hvert av de tre inntektsårene godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket.

 

(4) Med nærstående menes en persons ektefelle, samboer eller mindreårige barn.

 

(5) Med å disponere bolig menes å direkte eller indirekte eie, leie eller på annet grunnlag ha rett til å bruke bolig.

 

(6) Med bolig menes:

 

a.boenhet med innlagt helårs vann og avløp, med mindre boenheten i henhold til reguleringsplan, kommuneplanens arealdel eller andre offentligrettslige regler på utflyttingstidspunktet ikke kan benyttes som bolig, og

 

b.enhver boenhet som faktisk er benyttet som bolig.

 

Som bolig anses likevel ikke boenhet som er anskaffet minst fem år før det inntektsår det tas opphold i utlandet og som i denne perioden ikke har vært benyttet som bolig av skattyteren eller dennes nærstående.

 

 

Norge har særregler på særregler for å hindre at noen av en eller annen grunn skulle kunne slippe unna skatter og avgifter, og man går så langt at man krever skatt i årevis etter man har flyttet ut av landet, helt i strid med de fleste skatteavtaler Norge har inngått med andre land.

 

Å tro at det er enklere å slippe unna med en båt enn det er med en bil eller skatt og avgift generelt er overoptimistisk, man vil alltid få en smekk av skatteetaten, og grensene for unndragelse er lave og selv små beløp vil føre til tileggsavgifter på 100% samt i en del tilfeller fengselsstraff.

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Helt greie regler dette og intet nytt... så da kan jeg selvsagt fortsatt føre både båt, bil og MC i Norge som er reg i utlandet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er derfor slik at dersom man har fast oppholdssted i ett annet land, så er man i mål, så hvordan får man det, holder det å flytte slik det påstås her i tråden?

 

Iflg. §3, ledd 3 og ledd 4, er det jo stort sett bare å flytte (husk på å melde fra til folkeregisteret).

 

§ 3 første ledd nr. 4 omhandler personer som har ervervsmessig tilknytning til Norge, og som har regelmessig døgnhvile i bolig han/hun eier eller leier med helårs leiekontrakt i utlandet. Vedkommende må ikke være innmeldt i norsk folkeregister og kan heller ikke ha familiemessig tilknytning til Norge.

Du må leie eller kjøpe deg en plass å bo i utlandet, og så må du ta eventuell familie med deg siden du ikke kan ha familie i Norge. Du kan til og med oppholde deg og jobbe i Norge i inntil 185 dager pr år.

§ 3 første ledd nr. 3 omhandler personer som arbeider eller studerer i utlandet. Vedkommende må ikke bo sammen med ektefelle eller barn i Norge og kan heller ikke være innmeldt i norsk folkeregister. Når det gjelder pensjonister, anses disse å ha ervervsmessig tilknytning til det landet som de får utbetalt pensjon fra.

Bruker du denne paragrafen til å bli utlending, behøver du ikke en gang ta familien med deg. Du må riktignok jobbe eller gå på skole i utlandet, men tviler på at kontrollen er så streng. Tror ikke du kan jobbe halve året i Norge dersom du utvandrer etter denne paragrafen, så det kan jo hende du må jobbe litt i utlandet uansett.

 

Jeg undersøkte Midlertidigforskriften litt nøyere og definisjonen på fast oppholdssted er rimelig klar, og det er svært vanskelig for de fleste normenn å oppnå dette :

 

Kan ikke se at det er så vanskelig dersom flyttingen er reell. Dersom flyttingen er "fiktiv", med hovedhensikt å få kjøre avgiftsfri bil, er det nok noe vanskeligere. Men du skal ikke se bort fra at reglene er laget slik med hensikt :lol:

Link to post

Kan ikke se at det er så vanskelig dersom flyttingen er reell. Dersom flyttingen er "fiktiv", med hovedhensikt å få kjøre avgiftsfri bil, er det nok noe vanskeligere. Men du skal ikke se bort fra at reglene er laget slik med hensikt :lol:

 

Joa, det var vel litt klønete formulert fra meg også, dersom man har flyttet så har man flyttet, så da er vel saken forsåvidt grei.

De aller fleste har vel enten familiemessig tilknytning eller ervervsmessig tilknytning til Norge, og da holder det ikke bare å melde flytting, man må også bryte en av tilknytningene og samtidig holde seg innenfor de tidligere nevnte tidsfristene, slik at det blir ofte vanskelig å opprettholde både familie og erverv uansett, med mindre det er spesielle forhold.

Velger man å forlate kongeriket og å melde seg helt ut så er man ferdig med hele kostebinderiet, untatt skatten som blir innkrevd i noen år til.

 

Nå forsto jeg det slik at hensikten med å flytte i akkurat dette tilfellet var å hovedsakelig kunne bruke avgiftsfri båt i Norge, og poenget var at det ikke er så enkelt som å "flytte" til utlandet, mens man samtidig beholder alle tilknytninger til kongeriket, slik at det holder ikke kun å endre adresse med mindre man er enten arbeidsløs uten inntekter fra Norge, uten familie i Norge eller går på skole/har jobb i utlandet osv.

 

Utlending i Norge blir man forøvrig ikke før man har sagt fra seg sitt statsborgerskap, slik jeg forstår loven.

Link to post

 

Nå forsto jeg det slik at hensikten med å flytte i akkurat dette tilfellet var å hovedsakelig kunne bruke avgiftsfri båt i Norge,

Nå var det vel jeg som kom på banen med dette som en muligeht om det skulle lempes på kravene i regleverket... Både jeg og min famile, som er kone og barn har vært fast bosatt i Qatar siden 1. juni 2008, selvsagt registrert i folkeregistret.... Ingen av oss har ikke noen arbeidsemessing tilknytning til kongeriket Norge, begge er ansatt i et utenlandsk foretak... Har voksne barn bosatt i Norge, men de bor for seg selv... Har hus i Norge, men leier hus på åremål i Qatar, og har bodd i det siden høsten 2008...

 

Så basert på dette så kan jeg bruker både utenlandskregistrert bil, båt og annet på mine ferier i Norge.... Så lenge jeg ikke er der lengere enn loven tilsier, som for meg er 72 dager på grunn av skatteforhold... Jeg kan kjøpe meg en båt i EU, bruke den hver sommer på ferie i Norge (har 7 uker ferie pr. år), legge den i vinteropplag i EU, og fortsette året etter.. Blir jeg ute i 5 år, så kan jeg ta med båten (inntil 15 meter, og eid og brukt den det siste året før innføring) avgiftsfritt som flyttegods til kongeriket Norge..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Oppholder en seg i Middelhavet innenfor EU og har tenkt seg hjem til Norge med båten bør en planlegge slik at en har nok måneder på sin side til seilas fra Gibraltar til Svinesund.

 

Man burde kunne klare å komme seg fra Gibraltar til Norge på 18 mnd. Vil man ha båten liggende f.eks. i frankrike over vinteren kan man la den ligge i tiollopplag - denne tiden regnes ikke inn på de 18mnd.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

KNBF skriver på sine sider at ei maritim blekke ved navn Seilas har satt i gang kronerulling for svensken som har lagt båten sin igjen i Norge. At svensken ikke har klart å undersøke de norske tollreglene er en ting. At båtfolk her hjemme skal støtte svensken ser jeg på som helt idioti. Det dreier seg om en ganske anserlig sum.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...