Jump to content

Svensk seiler må betale 200k fordi båten har overvintret i Norge

Ingar

Recommended Posts

Can you have another period of Temporary Importation? How long must you wait?

Yes, you are not limited to a single period of temporary import. You can sail the yacht out of the EU and when you came back again for another holiday a new period of temporary importation can begin. The customs rules do not provide for a 'minimum period' during which the goods must remain outside of the customs territory of the EU.

Bare sørg for at du kan dokumentere at du har vært utenfor EU. Holder ikke med bare å seile utenfor for så å returnere ved grensen. Du bør ha stempel (helst noen fine :lol: ) på at du i det minste har anløpt annen ikke EU havn - f.eks. Norge.

Før logg og samtidig ta bilder av båten og stedet (med bygninger)(bruk en lokal avis med dato som bakgrunn) du ligger til kai da har du i hvertfall noe å vise til. Ser for meg at det nå blir kø ved havnekontorene i Norge :wink:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Riktignok er vinteren lang i Norge og Sverige, men det er vel de færreste Nordmenn som vinterlagrer en ikke EU båt i Sverige over 18 måneder..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er jo ikke bare "vinterlagring" dette gjelder. Kan jo være at båten oppholder seg innenfor EU i 18 måneder. Fra Tyrkia og rundt EU grensen opp til Svinesund kan jo ta sin tid. Nokså mye å beskue på denne strekningen og det er ikke alle som har det så travelt med å få båten hjem til Norge.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

... You can sail the yacht out of the EU and when you came back again for another holiday a new period of temporary importation can begin. The customs rules do not provide for a 'minimum period' during which the goods must remain outside of the customs territory of the EU. .

... Kan jo være at båten oppholder seg innenfor EU i 18 måneder. Fra Tyrkia og rundt EU grensen opp til Svinesund kan jo ta sin tid. Nokså mye å beskue på denne strekningen og det er ikke alle som har det så travelt med å få båten hjem til Norge.

Vent nå litt! Vi snakker vel ikke EU her? Du må vel forlate et land, ikke EU. Evt må du ut og inn i et land som ikke er med i EUs moms-samarbeide. Eller?

Hadde det vært meg, hadde jeg satt alt jeg eide på kona, fått meg en billig leilighet i England ett halvt års tid, og begjært personlig konkurs i England.

Man får da som EU borger slettet all gjeld i løpet av kort tid, og Norske myndigheter har ingen muligheter til å innkreve beløpet i annen EU stat, da kravet i følge EU ikke lenger er reelt.

Så lenge man ikke har planer om å flytte til Norge eller få inntekter fra Norge er man beskyttet fra alle Norske krav og eventuelle betalingsanmerninger fra Norge i alle andre EU land.

Nå er kanskje ikke 200 båtlapper så mye at det er aktuelt for vedkommende, men jeg hadde gjort det bare på faenskap :flag_sw:

Du må vel forlate et land, ikke EU. Eller?

Jo, EU er ETT land, tollmessig.

Men det er ikke her problemet ligger. Også i Norge er utlendinger velkommen med båt for inntil ett år og lett utvidet til to etter søknad. Problemet kommer hvis du vil forlate båten f.eks. for å dra hjem for vinteren. Så lenge du er i Norge, bor du her midlertidig, men forlater du båten mer enn 6 uker (i løpet av et år) tas det som bevis på at du ikke lenger bor her. Hvis båten da blir igjen så må den fortolles eller evt. inn på tollager. Reglene er omtrent de samme i Sverige og Danmark, men mens vi her betrakter den slags oppførsel som smuggling tar de det mer rolig og vurderer situasjonen. Det er mange norske båter i vinteropplag i Sverige uten at det av den grunn betraktes som forsøk på illegal import.

...men forlater du båten mer enn 6 uker (i løpet av et år) tas det som bevis på at du ikke lenger bor her.

Dette hadde ikke jeg heller fått med meg :sweat:

Forhåpentligvis kommer vel Norge til å utvide til 18 mnd, for å tilpasse seg EU/EØS.

Det er mange norske båter i vinteropplag i Sverige uten at det av den grunn betraktes som forsøk på illegal import.

Totaltiden for opphold innenfor EU blir uansett 18 måneder pluss tillegg for "vinteropplag". Er noe usikker på om båten må helt opp på land, eller om det er ok at den ligger på sjøen, eller i en EU kanal.

Overskrides dette ligger en tynt an med båt som kommer fra ikke EU land - tollunion.

Men så lenge båten har hjemmehavn i EU - i nevnte tollunionen - så er det jo ikke noe innførsel.

Vist du her tenker på svensken som må ut med norsk mva for innførsel ( i henhold til norsk lov )av båt til Norge så blir jo denne nå betraktet som norsk - eller hva. Skal han nå få båten "hjem" blir jo saken den at dette blir innførsel av båt fra Norge til EU-land.

Utgangspunktet på denne røren er jo at han hadde "hjemmehavn" innenfor EU. Litt av en situasjon å komme opp i fordi han ikke hadde lest reglene/lovene godt nok.

Skal han nå få båten "hjem" blir jo saken den at dette blir innførsel av båt fra Norge til EU-land.

Hvorfor blir det det? har mannen betalt "EU tax" på båten før den kom til Norge så har han det, og slipper selvsagt å betale dette engang til når han returnere til Sverige.... en betaler bare m.v.a engang... Har han derimot ikke betalt dette, vel da må han selvsagt ut med m.v.a til Sverige...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Vist du her tenker på svensken som må ut med norsk mva for innførsel ( i henhold til norsk lov )av båt til Norge så blir jo denne nå betraktet som norsk - eller hva. Skal han nå få båten "hjem" blir jo saken den at dette blir innførsel av båt fra Norge til EU-land.

Utgangspunktet på denne røren er jo at han hadde "hjemmehavn" innenfor EU. Litt av en situasjon å komme opp i fordi han ikke hadde lest reglene/lovene godt nok.

Den stakkars pensjonisten har nå en 'ekte' norsk båt, slik jeg forstår saken. Hvis han vil at båten skal bli EU-båt igjen, må han betale svensk mva og innføre den til Sverige. Slik jeg forstår forholdet. Og hvis reglene er like i Sverige og Norge, vil han som svensk statsborger ved å føre en norsk båt i svensk farvann, kunne bli hektet for forsøk på smugling. Det beste han kan gjøre er nok å selge båten i Norge. Dette er en bisarr situasjon å komme opp i.

Det er jo ikke bare "vinterlagring" dette gjelder. Kan jo være at båten oppholder seg innenfor EU i 18 måneder. Fra Tyrkia og rundt EU grensen opp til Svinesund kan jo ta sin tid.

Hvor mange Norske seilere rammes av dette i året... Er det 10-100 eller norske seilere som rammes eller er det mer/mindre???...

Er dette et stort problem så kontakter man selvsagt Norske myndigheter og betaler inn momsen på forhånd, om en bruker mer enn 18 måneder på hjemturen... Man trenger ikke gjøre det værre enn det er, selv om jeg skjønner at noen liker det...

Den stakkars pensjonisten har nå en 'ekte' norsk båt, slik jeg forstår saken. Hvis han vil at båten skal bli EU-båt igjen, må han betale svensk mva og innføre den til Sverige. Slik jeg forstår forholdet.

Da er jeg redd du forstår dette feil.... under forutsetning at reglene i Sverige er lik som i Norge... Har du betalt m.v.a for en båt i Norge og exporterer den, så kan du importere den tilbake igjen vederlagsfritt... Det er ikke så veldig vanskelig

§ 5-4 Vare fra særlige områder, vare som gjeninnføres :

Tollfritak for varer som gjeninnføres

Publisert: 08.05.2009

Dersom en vare er fortollet inn til Norge, skal det som hovedregel ikke betales toll en gang til dersom varen midlertidig blir sendt ut av landet og så kommer tilbake. Heller ikke varer som har opprinnelse i Norge i utgangspunktet blir tollpliktige ved slik gjeninnførsel. Tollfritaket gjelder også merverdiavgift.

Oppholder en seg i Middelhavet innenfor EU og har tenkt seg hjem til Norge med båten bør en planlegge slik at en har nok måneder på sin side til seilas fra Gibraltar til Svinesund. Malta, Tunis og Marokko er ok steder å starte med, men glem ikke toll reglene for disse ikke EU områdene. Fra Gibraltar til Svinesund er muligheten for å besøke ikke EU land minimal :wink: Kan jo bli et paradoks vist en har feilberegnet tiden, på grunn av alle de fine severdighetene en vil ha med seg, og går tom for diesel ved Dover.

Hvorfor blir det det? har mannen betalt "EU tax" på båten før den kom til Norge så har han det, og slipper selvsagt å betale dette engang til når han returnere til Sverige.... en betaler bare m.v.a engang... Har han derimot ikke betalt dette, vel da må han selvsagt ut med m.v.a til Sverige...

Det der prøvde jeg en gang, ikke på båt, men på andre varer. Svaret fra svenske myndigheter var at om varen ikke fra starten av var på 'utførsel', så kunne jeg glemme hele greia. Dette var riktignok et mindre beløp, SEK 60000. Men det kommer vel an på hvilken byråkrat man møter, og hvor liberalt man i Sverige ønsker å behandle saken.

Jeg kjenner også en person som hadde seileren sin liggende i EU. Planen var vel å ta vannveiene til Middelhavet og Kreta. Allerede i Strömstad røyk gearet. Han flyttet båten over flere år fra land til land sydover mot målet, etterhvert som de enkelte land begynte å brumme om toll og avgifter. Det virket ikke som om noen av disse landene var like aggressive som Norge. Det er nok Norge som er det rare, lille annerledeslandet i denne sammenheng.

For ca. 15 år siden utferdiget svenske tollmyndigheter mva-regning på alle norske båter som lå vinterlagret i Strömstad. Man fant på politisk hold (så vidt jeg husker) ut at om alle norske båter forsvant fra Norra Bohuslän, så ville arbeidsledigheten øke betraktelig. Derfor inntok man en pragmatisk holdning og frafalt kravet.

Det er ikke så veldig vanskelig

Legg merke til at jeg stilte et spørsmål til menigheten

"... norsk mva for innførsel ( i henhold til norsk lov )av båt til Norge så blir jo denne nå betraktet som norsk - eller hva. Skal han nå få båten "hjem" blir jo saken den at dette blir innførsel av båt fra Norge til EU-land."

Og som den vise mann du er avklarte du dette med dette:

"§ 5-4 Vare fra særlige områder, vare som gjeninnføres :

Tollfritak for varer som gjeninnføres

Publisert: 08.05.2009

Dersom en vare er fortollet inn til Norge, skal det som hovedregel ikke betales toll en gang til dersom varen midlertidig blir sendt ut av landet og så kommer tilbake. Heller ikke varer som har opprinnelse i Norge i utgangspunktet blir tollpliktige ved slik gjeninnførsel. Tollfritaket gjelder også merverdiavgift."

Ingen grunn til å gå av skaftet på en Søndag :wink:

Man trenger ikke gjøre det værre enn det er, selv om jeg skjønner at noen liker det...

Virker som at du misoppfatter hva jeg skriver i dag :lipseal: . Jeg har jo ikke tatt utgangspunkt i innførsel av båter kjøpt utenfor Norge. Min agenda med info om EU sin 18 mnd-regelen, gjelder de som allerede har båt hvor mva/toll er betalt.

Men siden du er inne på fenomenet er jo ikke dette noe stort problem. Svnesken er vel den første (uno) som kom opp i dette dilemmaet utenfor EU.

Leser i svaret til Sigbjørn Johnsen at: "Toll- og avgiftsdirektoratet har opplyst at dette imidlertid ikke er en ordning som benyttes særlig ofte."

Nei takke fanden for dette siden en risikerer "kapring" før en for vendt nesa sørover fra Nordkapp og må sette alle kluter til for å komme seg ut av dette lange kystlandet. Det er ikke alle som personlig har muligheten til å bli værende ombord i flere måneder (24mnd), men må hjem igjen til hverdagen.

Er sikker på at det er en god del båter som ønsker å fortsette seilasen på et senere tidspunkt dersom forholdene hadde vært noe fleksibel med hensyn på å la båten ligge igjen i Norge. Det er jo ikke alle som er "smuglere", fordi en liker å seile båten i "smuglerfart" langs denne vakre kysten vår :giggle: .

Forskjellen på å gjøre det riktig og å gjøre det dyrt, var da ikke så stor.

Båten er midlertidig innført til Norge, som man altså kan gjøre uten melding, deklarering eller kostnad.

Svaret fra Finansministeren sier ikke noe om hvor lenge, og datoen for midlertidig innførsel kan jo i noen tilfeller være vond å dokumentere.

Problemet oppstår når han forlater båten i Norge.

Det eneste som manglet var altså en tur innom en Tollagent, som sørger for at opplaget i marinaen blir å betrakte som toll-lager.

Her påløper noen saksbehandlingsgebyrer. Vi kan anta at de er noe mindre enn 300k.

Etter dette vil båten kunne midlertidig inføres på nytt(Evt. for en periode).

Tilsvarende blir prosedyren for Norske båter i utlandet.

I noen tilfeller ligger jo utenlandske båter i Norske marinaer hele året rundt, og benyttes av og til om sommeren.

Er da marinaen tollager, når båten ikke benyttes, eller må disse være permanent innført til Norge?

Er det ikke bare å melde oss inn i EU da så er hele denne saken løst?

:yesnod::thumbsup:

Ikke bare den saken, men netthandel av elektronikk fra England, bruktbåtkjøp fra Tyskland for å ikke snakke om den generelle harryhandelen i Sverige - alt hadde løst seg nokså elegant. De som klager på at Norge er så sær og bakstreversk er ofte de første som ville stemmt "Nei til EU".

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Å du kan nok ta det med ro.

Absolutt ingenting ville blitt løst elegant.

Nja, som medlem av EU er man pålagt å følge visse lover og regler, og denne vetoretten som medlemslandene har til å nekte å ta inn EU lover i sitt lovverk er forholdsvis streng, og skal ikke brukes mer enn ett par ganger.

Limer inn noe skrevet av Svein Roald Hansen, leder i Europabevegelsen, for de som måtte være interessert i slikt, selv om det er litt OT.

Vårt skjulte EU-medlemskap

I 1994 sa Norge nei til å bli medlem i EU-samarbeidet. Siden har det skjedd en dramatisk utvidelse av vårt samarbeid med EU-landene.

Hver gang EU har begynt å samarbeide på nye områder, har Norge bedt om å få bli med. Dette har skjedd uansett regjering og uansett hvor mange nei-partier det har sittet i regjeringen.

Før 1994 hadde Norge en frihandelsavtale med EU gjennom EFTA og vi deltok i ett forskningsprogram og ett utdanningsprogram. I dag er det lettere å liste opp hva vi ikke er med på, enn hva vi deltar i.

Det viktigste medlemskapet er gjennom EØS-avtalen, hvor Norge er en fullverdig deltaker i det indre marked, med unntak av landbruk, fisk og euro.

I EØS må vi overta det lov- og regelverk EU-landene vedtar for det indre marked. Men vi er med på mye mer. Her er noen eksempler som illustrerer norsk samarbeidsvilje overfor det europeiske fellesskapet, som et flertall sa nei til i 1994.

Norge deltar i EUs syvende rammeprogram for forskning og teknologisk utvikling. Det er det største internasjonale forskningsprogrammet Norge deltar i; under EUs siste forskningsprogram var norske forskere med i mer enn 820 prosjekter.

Norge har deltatt omfattende i EUs kulturprogram i en rekke år og deltar også i det nye Kultur 2007-2013. Vi er også med i MEDIA 2007, EU-programmet som støtter opp under den europeiske audiovisuelle industrien.

Norge samarbeider aktivt og omfattende med EU-landene i regionalpolitikken, gjennom EUs Interreg-programmer. Regjeringen ser Interreg som en modernisering av norsk regionalpolitikk.

Norge deltar i EUs utdanningsprogram livslang læring, som favner alt fra barnehage til høyere utdanning og voksenopplæring, i tillegg er vi med i ungdomsprogrammet "Aktiv ungdom".

Juni 2007 ble Norge dessuten med i EUs program for sysselsetting og sosial solidaritet, PROGRESS. Norge er videre interessert i å bli med i EUs nye likestillingsinstitutt som skal opprettes i Vilnius.

Norge har sluttet seg til EUs kvotesystem som skal bidra til mindre utslipp av CO2 i atmosfæren. Mer enn 80 prosent av Norges miljølovgivning de siste 10 årene er kommet fra EU. Aktuelt eksempel er kjemikaliedirektivet REACH, som også vil gjelde i Norge.

Norge er knyttet til viktige deler av EUs samarbeid på justis- og innenriksområdet. Siden 2001 har Norge deltatt i EUs Schengen-samarbeid. Det betyr opphevelse av kontroll på landegrensene, harmonisert visumpolitikk og utvidet politisamarbeid. Norge er også med i EUs grensekontrollbyrå FRONTEX, utviklingen av en felles migrasjonspolitikk, og i Dublin-avtalen som regulerer hvilket medlemsland som er ansvarlig for behandlingen av en asylsøknad. Norge er knyttet til VIS, et system med felles prosedyrer for utveksling av visumopplysninger.

EU-landene har et omfattende politisamarbeid som ikke faller inn under Schengen-avtalen. Sentralt i dette er politistyrken Europol, som Norge har sikret seg en samarbeidsavtale med, samt en tilslutningsavtale om EUs grenseoverskridende politisamarbeid (Prüm-avtalen) om DNA-registre og overføring av straffedømte. Norge har også frivillig gått inn i en avtale om deltakelse i Eurojust, EU-landenes felles plattform for samarbeid om rettslige spørsmål i internasjonale straffesaker.

Norge har en nær tilknytning til EUs sikkerhetspolitiske samarbeid, gjennom deltakelse i EU-ledede operasjoner, utvikling av militære kapasiteter og deltakelse i drøftelser om militære spørsmål mellom NATO og EU. Utover det har Norge bedt om å delta i EUs hurtigutrykningsstyrker. Norge har også mulighet å slutte seg til EUs utenrikspolitiske erklæringer, og gjør det i om lag 90 prosent av tilfellene. Norge har som eneste tredjeland bedt om og fått innpass i EDA – European Defence Agency.

Vi er faktisk mer integrert i EU-samarbeidet enn Storbritannia. Det som først og fremst skiller oss fra de andre medlemslandene, er at vi ikke har stemmerett nå beslutningene skal tas. Da sitter Norge på gangen. Vi har i realiteten valgt bort den politiske delen av samarbeidet, den som kunne gitt oss medbestemmelse i et samarbeid vi er dypt integrert i og berørt av, og som vi har store fordeler av å delta i.

Nå er det på høy tid at dette demokratiske underskuddet blir en del av den politiske debatten om vårt forhold til våre naboland og det viktigste internasjonale samarbeidet vi deltar i.

I tillegg kommer kostandene vi har med å holde oss inne med EU.

EØS-midlene

EUs medlemsland er gjennom innbetalingen til EUs budsjett med på å finansiere tiltak som skal bidra til utjevning i EU. Norge og EØS/EFTA-partnerne har siden 1992 bidratt til sosial og økonomisk utjevning i Europa under EØS-avtalen. Dagens ordning for EØS-midlene kom i stand i forbindelse med EU-utvidelsen med ti nye medlemsland i 2004. Norge og EØS-partnerne forpliktet seg da til å bidra med til sammen € 1,167 milliarder til de ti nye landene, samt Hellas, Spania og Portugal i perioden 2007 – 2009. Dette økte med € 140 millioner i forbindelse med at Romania og Bulgaria ble EU-medlemmer i 2007. Av de samlede € 1,307 milliarder denne femårsperioden betaler Norge € 1,270 milliarder, eller ca. 97 prosent, mens Island og Liechtenstein står for de øvrige 3 prosent.

Programkontingent

Norge deltar i 17 av EUs programmer i tillegg til 17 byråer. De største og mest kjente programmene er Rammeprogrammet for forskning (RP7), Interreg og utdanningsprogrammene under Livslang læring. Norge betaler for deltakelse i programmene på lik linje med andre land, og kontingenten beregnes på grunnlag av bruttonasjonalprodukt (BNP).

I statsbudsjettet for 2008 er den norske EØS-programkontingenten € 179 millioner. I tillegg kommer Interreg, hvor det norske bidraget var på 104 millioner i 2007. Alt i alt blir dermed den årlige norske programkontingenten i overkant av 1,5 milliarder kroner. (Eksl. Cedefop, EMCDDA og byråene under Forsvarsdepartementet og Justisdepartementet)

Nå er jeg i utgangspunktet imot medlemskap i EU, men slik som det er blitt i dag hadde det vært mer gunstig for Norge å være medlem uansett hvordan man vender og vrir på det.

Det pussige er at på den siste meningsmålingen som ble foretatt for bare noen måneder siden stemte over 60% nei til EU, som er på linje med hva som har vært statusen de siste årene!

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...