adeneo Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 Man må da være rimelig kokko for å dra på flerårscruise i Norge, greit om sommeren, men på den tiden av året er man på feil sted etter min mening,men det er kanskje bare meg. Synes det er kaldt jeg Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 (redigert) Synes det er kaldt jeg Mange ganger har jeg undret meg over at en del folk i seilbåt går i islender midt på sommeren da andre går i T-skjorte. Men kanskje det er på grunn av at de trener til langturen. Har aldri slått meg før faktisk. Redigert 26.November.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 (redigert) Det er vel derfor svensken har tatt halen mellom beina og latt båten bli liggende her i Norge. Og da skulle den ligge på ett tollager. Slik er bestemmelsene her hjemme. Redigert 26.November.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
frankD Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 I New Zealand måtte jeg søke om å få lov til å bli lengre enn en sesong med båten, søknaden ble innvilget, men jeg måtte betale inn et depositum tilsvarende importavgiftene på båten, ca 150.000 kr. Dette fikk jeg tilbakebetalt to uker etter at jeg sjekket ut fra landet. Hadde jeg ikke sjekket ut innen tidsfristen hadde pengene vært borte. Alle som reiser rundt med båt må sette seg inn i regelverket i det landet de besøker, så enkelt er det bare. Jeg seiler på Trøndelagskysten selv om det er vinter! ref til en kommentar lengre oppe. Det er bare å kle seg for vinteren det. http://menja-sistenytt.blogspot.com/ Sitér dette innlegget Menja Link to post
GeirKS Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 Denne saken har vel to sider; * Utformingen av dagens regelverk * Praktiseringen av regelverket De fleste ser vel / synes at en båt ikke kan etterlates i Norge mer enn 6 uker kanskje er noe strengt, og at regelen gjør det vanskelig for utenlandske båtturister å besøke vårt langstrakte land. Å finne et tollager for seilbåt er i praksis umulig og om det er mulig, tungvint og dyrt. Skulle jeg seilt norskekysten ville jeg brukt ett år opp og ett år ned. Slik, eller lignende, tenker nok de fleste, eller mange båtturister. Siden det er nokså tungvint å seile ut av Norge og tilbake igjen midtveis i turen for å nullstille tollvesenets klokke, skremmer dette turister fra å besøke landet vårt med egen båt. Det er nok ikke slik at vi gåt glipp av mva inntenkter, for ingen med vettet i behold betaler mva av båtens verdi for å seile i Norge. Man seiler i stedet et annet sted, eller på en annen måte. Det er altså ikke slik at vi, Staten, går glipp av mva-inntekter gjennom dette regelverket. Regelverket sørger derimot for at vi går glipp av de pengene som turistene ville legge igjen hos oss. EUs regelverk er til sammenligning 18 måneder, med mulighet for opplag i tillegg slik at det er 24mnd totalt. Når det gjelder praktiseringen av gjeldende regelverk så registrerer jeg at det NÅ står i Tollvesents informasjonsfolder at båten kun kan forlates i 6 uker, det er jeg 99% sikker på at ikke stod der tidligere, for jeg har lest den nøye tidligere. I tillegg ser det ut til at de lokale tolldistriktene tidligere har praktisert dette litt forskjellig omkring i landet. I lys av dette; at det skal være nødvendig å tvangsfortolle en utenlandsk båt som er noen dager for lenge i landet, kan jeg bare ikke se. En bot, og beskjed om å forlate landet, burde være tilstrekkelig for å oppnå intensjonen med regelverket. Kostnaden for den uheldige båteieren står på ingen måte i forhold til overtrampet. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 (redigert) Kostnaden for den uheldige båteieren står på ingen måte i forhold til overtrampet. Få, om noen i det hele tatt er vel uenig i det som du skriver. Men, inntil eventuelle forandringer i regelverk foreligger må enhver utlending som planlegger overvintring for båten i norsk farvann sette seg inn i de forskrifter som gjelder. Å komme etterpå å si at en ikke visste blir for dumt etter mitt syn. Redigert 26.November.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 Å komme etterpå å si at en ikke visste blir for dumt etter mitt syn. Enig, er jo bare stortingspensjonister som kan gjøre det..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Astor Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 ...som gjerne snur sine meninger etter vinden.... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ask Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 GeirKS skreiv: "skremmer dette turister fra å besøke landet vårt med egen båt." Dette er det mest positive med regelverket. (Årsaka til at det er så bra å segla i Noreg er m.a. at det er få båtar i høve til lengda på kystlina.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 ...som gjerne snur sine meninger etter vinden.... Og så skal en stakkars utlending begynne å rote i et fremmed lands lover og forskrifter, på et språk han kanskje ikke helt forstår. Jeg har problem med å lese svenske lover enkelte ganger, fordi de er skrevet på et kanslispråk- og med ord jeg ikke skjønner. Det samme gjelder for så vidt en del norske lover og forskrifter skrevet på nynorsk. Men som våre folkevalgte, så kan man naturligvis påberope seg at man har prøvd, og blitt villedet av teksten. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Skal vi vedde på at det om en stund kommer en regelverksendring som tilpasser fristen til den siviliserte verden? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Og så skal en stakkars utlending begynne å rote i et fremmed lands lover og forskrifter, på et språk han kanskje ikke helt forstår. Hvis han ikke forstår hva som er skrevet får han gjøre som oss andre når det er noe vi ikke forstår. Søke kyndig hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Noen som har forsøkt Google translate fra svensk til norsk? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Mouche Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Enig, er jo bare stortingspensjonister som kan gjøre det..... Hvilken sak er det du referrer til her? I den sak som nå går for retten er det vel ikke det som hevdes? Og så skal en stakkars utlending begynne å rote i et fremmed lands lover og forskrifter, på et språk han kanskje ikke helt forstår. Hvilke land gjør unntak for oss nordmenn i så måte? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Det skal ikke være enkelt dette. Sakset fra UDI: Visum og seilingstillatelse for lystseilas i norske farvann Visumpliktige borgere som vil reise på lystseilas i norske farvann, må ha visum og en spesiell seilingstillatelse som gis av UDI. * En seilingstillatelse gis vanligvis i tidsrommet 1. mai til 15. september og bare én gang hvert år. * Du må levere søknad om visum til norsk ambassade eller konsulat senest to måneder før du planlegger å reise. Sammen med søknaden må du legge ved en egen oversikt over alle deltakerne på reisen og opplysninger om fartøyet og seilasen. Opplysningene skal skrives i et eget skjema du får på utenriksstasjonen. Du kan også laste ned skjemaet via nettportalen UDIregelverk. * Alle deltakerne må ha gyldig pass eller annet reisedokument. Det går frem av seilingstillatelsen hva som er tidsrommet for seilingen, navnet på fartøyet og anløpsstedene. Bortsett fra i nødssituasjoner, er det ikke tillatt å anløpe andre havner. Ved nødssituasjoner kontakter du politiet. Visumfrie borgere som vil reise på lystseilas i norske farvann, må også ha seilingstillatelse. Som hovedregel gis tillatelsen av politiet når du kommer i godkjent norsk havn. Oversikt over godkjente anløpssteder finner du i vedlegg 16 til utlendingsforskriften. Visumfrie borgere som planlegger å komme til Norge via en havn som ikke er på oversikten over godkjente anløpssteder, må søke om seilingstillatelsen ved en norsk ambassade eller konsulat senest to måneder før den planlagte avreisen. Krav til dokumentasjon er det samme som for visumpliktige borgere. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 (redigert) Dette er jo det samme vi må forholde oss til når vi entrer andre nasjoner. Bortsett fra dette som virker noe søkt: "En seilingstillatelse gis vanligvis i tidsrommet 1. mai til 15. september og bare én gang hvert år." Redigert 27.November.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 (redigert) Ja, men det gjelder visumpliktige utenlandske borgere. Og de er det ikke så mange av som er aktuelle. Igjen sakset fra UDI: Visumfrie land Unntak fra visumplikten gjelder også for borgere fra land som har avtale om fritak. Borgere fra visumfrie land kan oppholde seg i Norge i 90 dager. Landene Norge har avtale om visumfrihet med, er: A: Amerikas forente stater, Andorra, Argentina, Australia B: Belgia, Bermuda (BDTC-pass), Brasil, Brunei, Bulgaria C: Canada, Chile, Costa Rica, D: Danmark, E: El Salvador, Estland, F: Finland, Frankrike, G: Guatemala, H: Hellas, Honduras, Hongkong (SAR-pass og BNO-pass), I: Irland, Island, Israel, Italia, J: Japan, K: Korea (Republikken Korea), Kroatia, Kypros, L: Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, M: Macau (SAR-pass), Makedonia (gjelder innehavere av biometriske pass), Malaysia, Malta, Mexico, Monaco, Montenegro (gjelder innehavere av biometriske pass) N: Nederland, New Zealand, Nicaragua, P: Panama, Paraguay, Polen, Portugal, R: Romania, S: San Marino, Serbia (gjelder innehavere av biometriske pass), Singapore, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Sør-Korea, T: Tsjekkia, Tyskland, U: Ungarn, Uruguay, USA, V: Vatikanstaten, Venezuela, Ø: Østerrike Redigert 27.November.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Tollstedssjefen i Mo tollsted, Eirik Nilsen intervjuas 11 maj 2010 i RanaBlad och jag citerar: ”- Hva skulle så Olsson ha gjort for å gjøre alt rett? - Enten tatt båten med seg, eller betalt båtmotoravgift og momsen, sier Nielsen.” Jeg er redd flerårscruise i Norge ikke er mulig. Er det ikke bare å ta en liten svipp utenfor tolvmilsgrensa i ny og ne? Hvor lenge må man være «ute» før man kommer tilbake? Det er vel neppe lengre enn man behøver for å kunne handle taxfree? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Dette er jo det samme vi må forholde oss til når vi entrer andre nasjoner. Bortsett fra dette som virker noe søkt: "En seilingstillatelse gis vanligvis i tidsrommet 1. mai til 15. september og bare én gang hvert år." Er det dét? Når jeg leser i annet innlegg at «Visumfrie borgere som vil reise på lystseilas i norske farvann, må også ha seilingstillatelse ... » [ref udi] og at eksempelvis Danmark og Sverige er på listen over visumfrie land, så kan det ikke tolkes annerledes enn at også svensker og dansker må ha seilingstillatelse i Norge. Håper virkelig jeg tar feil her, hvis ikke bor jeg i et sykt, sykt, sykt land. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Er det ikke bare å ta en liten svipp utenfor tolvmilsgrensa i ny og ne? Jeg trodde egentlig ikke mine egne øyne når jeg begynte å lese om dette. En turist som kommer til Norge kan være her i tre måneder. Og så må han være ute av landet i seks måneder før en ny tremånedersperiode kan påbegynnes. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 (redigert) @nicknack. Du har rett, men det er fortsatt nasjoner vi må ha visum til og heldigvis minker dette med tiden. Visumfriheten gjelder selvfølgelig begge veier dersom ikke noen har lagt inn særregler. Thahiti (Frankrike) krever jo en form for garantier (bankgaranti) for at du er i stand til å forlate øygruppen. Tunis, Maroco, Tyrkia, Egypt, Peru, Bolivia, Rusland m.f. har fortsatt visumplikt. @Mulligan. Der ser vi hvor viktig det er å sette seg inn i lovverket til de forskjellige land og øygrupper. Og en bør jo skille mellom de som kommer med fly o.l. og de som seiler i egen båt. Og her ser en ett eksempel på hvor vrient dette kan bli når en legger opp seilingsruten med forhandsbestemt visumtid dit en har tenkt seg og en ikke klarer å holde seilingsplanen. Nytter ikke å banke på døra når visumtiden er utløpt. Redigert 27.November.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hulda Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Hvilke land gjør unntak for oss nordmenn i så måte? Ut fra hva jeg kan lese av denne tråden, de fleste rundt oss. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Dette er en svenske som smugglet på ordentlig. Han levde godt av det. - Hvem var han? - Hva smugglet han? - Hvor bodde han? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Litt OT oppi dette med svensken som "strandet" i Norge. Uansett avgangshavn dere forlater så ha mannskapslista i orden og kontroller at alle pass er gyldige, med visum der dette gjelder, for neste destinasjon. Samle sammen passene og lås disse ned. Bare husk på at det er skipper som må punge ut med klingende mynt dersom noen velger å forlate skuta og ikke har tenkt seg videre ut av landet, men velger å bli værende. Mangler det personer på mannskapslista ved avreise og utsjekking kan dette få konsekvenser for skippskassa. Spesielt bør en være obs på dette dersom en tar med seg mannskap / haikere på sin ferd. @Mulligan. Dette må jo ha noe med forbudstiden og brennevinsforbudet som ble innført fra 1916, og som ble innskjerpet av Hetvinsforbudet 1917–1923. Forbudets avskaffelse er det eneste eksempel i norsk historie på tilsidesettelse av en lov vedtatt ved folkeavstemning. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
adeneo Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Dette er en svenske som smugglet på ordentlig. Han levde godt av det. - Hvem var han? - Hva smugglet han? - Hvor bodde han? Jeg er nesten sikker på at dette er Hinkel Pinkel! "Hinkel Pinkel (1984 - ) er en kjent smugler, kvinnebedårer og seilbåtentusiast fra Drømmehagen. Hinkel pinkel er opprinnelig spansk, og studerte tyrefekting med Ole Bull. Etter en skade tidlig i karrieren slo han inn på en kriminell løpebane i ValenCIA. Han ble dømt til 3 års fengsel for ulovlig klapring med kastanjetter, men rømte etter kort tid til Drømmehagen. Hinkel Pinkels oppgave i Drømmehagen er å smugle inn forsyninger av diverse narkotiske stoffer. I hver episode forlater han drømmehagen, alene i en liten seilbåt. Sansynligvis på vei til Mexico, men dette er ikke bekreftet. Når han kommer tilbake tar han en rask runde blandt drømmehagens innbyggere. " Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.