Jump to content

Svensk seiler må betale 200k fordi båten har overvintret i Norge

Ingar

Recommended Posts

Må smile litt av dette siden min tippoldefar som i 1839 gav i trykken et av mange propagandaskrift mot alkohol-onde: "Drukkenskabets Følger", basert på en preken om emnet. Joda han var prest og stortingsmann og kjempet hele sitt liv mot drukkenskapens onde :lol:

Han gikk under navnet: "Den strenge presten"

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Joda, men det er også flere leiligheter i bygget.

I min oppgang bor også Nina Zist, Ove Ralt, Pelle Khan, Pia Nuth, Ruth Ch. Bane, Stina Gryn, Willy Nickersen, Wanda List, Tom Bola og helt borterst i gangen bor Tarjei Feil.

Vi har også noen nye landsmenn her i "blokken", og rett under meg bor ekteparet Ali Minium og Leah Laus, de er ikke gift men har sønnen Buster Minal i sammen.

I etasjen over bor blant annet Harry De Finnth og Knut SkoLizza, slik at mangfoldet er stort, men nok om mine boforhold, hva er premien???

Men før man flytter til f.eks Spania så tror jeg det kan være greit å sjekke ut hvordan det egentlig står til med skatter og avgifter der siden en del tror at der er alt gratis og f.eks dokumentavgift til staten, eiendomsskatt, renovasjonsavgift, inntektsskatt og skatt ved salg av bolig ikke eksisterer! Med mindre man skal leve på luft og kjærlighet i kombinasjon med billigere tobakk og alkohol?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tråden startet med en svenske som hadde lagt seilbåten igjen i Nord Norge uten å kontakte tollmyndighetene på forhånd. Foreløpig er vi kommet til Spania hvor klimaet visstnok skal ha en viss helsebringende effekt skrives det. Om klimaet har noen innvirkning på avgiftsgrunnlaget skrives det ikke noe om. Hvor ender tråden mon tro ? :rolleyes:

Redigert av Hansi (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Er postet under nyheter, men siden vi har medlemmer fra de andre Nordiske land lager jeg en egen 'skrekk og advarsel' sak ut av dette.

Mulig nordmenn også kan komme i tilsvarende situasjon ved å la båten ligge i Sverige eller Danmark.

Svenske tollmyndigheter: - Pengene må betales

Svensken har min sympati her, men gjelder dette hvis vi legger igjen våre båter i Sverige for vinterlagring også?

Eller kanskje svenskene er litt mer menneskelige?

Jeg har fått informasjon fra verftet i Sverige der jeg oppbevarer båten om vinteren:

"Som ni säkert känner till har det varit en del aktiviteter på våra respektive Tullverk avseende svenska båtar i Norge och norska båtar i Sverige.

Regelverket i Sverige, som få känner till och ännu färre håller sig till, är ganska strängt.

En båt ej hemmahörande i EU får inte lämnas av ägaren inom EU ens för en kortare period (1-2 veckor). Lämnas båten inom EU skall den tullas in med 25% av båtens värde i tull.

Tidigare har jag inte betraktat detta som ett problem eftersom svenska Tullverket har undvikit frågeställningen men jag har det senaste året känt att frågan fått mer prioritet."

Mao. de svenske tollmyndighetene begynner å røre på seg i dette spørsmålet de og. Løsningen er at verftet oppretter tollager.

Regner med at dette er interessant for de mange nordmenn som har båt i opplag i Sverige under vinterhalvåret!

Norge blir nok medlem, men etter Albania... sitert fra siste EU valg.... av Jan Otto Johansen... Dessverre så tror jeg har har rett.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

EU-medlemskap ville løst problemet, men er i dag ren ønsketenkning.

De som har båt i opplag i Sverige bør ta kontakt med sitt verft og be om at båten dekareres for fritollager. Ellers kan må få en ubehagelig regning i posten! 25 % av båtens verdi. Tror dessuten at man ikke kan benytte båten i norsk farevann hvis den er inndeklarert i Sverige uten igjen å gjeninnføre båten til Norge og betale ytterligere 25 % i moms, da til den norske stat! Det kan bli kostbart...

Det er klart at det er mye for og imot med EU.

En stor fordel som medlem er at man kan sende forbrytere hjem til sine hjemland umiddelbart etter dom.

I Norge derimot, må man ha avtale med hvert enkelt land for hjemsendelse av forbrytere.

Alt innom EU er nemlig innenriks, og Danmark f.eks behøver ikke avtale med forbryterens hjemland for å returnere denne hjem for soning!

• 4 måneder senere...

Kollege min skulle overvintre med sin båt i Oslo men ombestemte seg på grunn av saken med svensken. Han sin båt er på 10 millioner og norske samfunnet blir der av minimal 200.000kr som han skulle ha brukt der i vinter. Han er ikke alene en om slik avgjørelse og totalsum over hele landet blir sikkert mer en tollvesenet har beregner med (om hjerne hos dem virker ovehoved) :crazy:

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...