mateco Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Artikkel i VG Full forvirring blant lovens håndhevere når det gjelder tolkning av regelverket! Hvordan skal da "vanlige båtfolk" tolke det nye båt-regelverket når politiet har forskjellige tolkninger utifra hvilket distrikt de kommer ifra?? Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jørgen S Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Huff. Begynte å lese på diskusjonen på vg-nett, jeg. Huff. Usaklige greier ass. Tilbake til saken med fare for å gå litt of topic igjen, så håper jeg at de finner ut av dette her. og jeg håper ikke at regelverket skal gå utover yngre barn. Hvis man ikke får lov til å kjøre båt før man er 14 år (hvis det er det som er tilfelle, da), senker det erfaringen til videre generasjoner ved at de ikke får båtkjøringen "inn i blodet" tidligere. Det er småkjøring som barn som gir dyktige båtførere. mener jeg, da. Vil og legge til at jeg veit veldig lite om hvordan systemet er nå... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Om barna ikke kan kverne rundt i ring bak moderfartøyet hele ettermiddagen, men må ha med mamma/pappa å kjøre en tur med jolla i stedet, klarer jeg ikke å se at poden blir dårligere båtfører av den grunn.Men at jolla blir mindre egnet som barnevakt, er jo klart. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Nå snakkes det bare om fritidsbåt i denne reportasjen....så då blir eg og forvirret. Om båten er under 8meter, går under 10 knop, og har under 10hk...da er det fritak fra regel om båtførerbevis. Altså også fritatt fra aldersbestemmelser, som kommer inn under båtførerbeviset. Så poden på 14 og jentungen på 11 får lov å kjøre snekka aleine uten regelbrudd. Men det er jo ein fritidsbåt. Kan pappen bli tatt for regelbrudd pga at det er ein fritidsbåt, når båten er mindre en gitte krav til båtførerbevis? Er det eg som leser feil, eller er det ei gråsone der? Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 .....Men at jolla blir mindre egnet som barnevakt, er jo klart. Ja, så enkelt kan det sies Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Men hva er egentlig reglene rundt øvelseskjøring med båt? Da tenker jeg mer på om jeg har lyst til å la lillebror føre Polarn. Han er 24 år uten særlig erfaring. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Proffene er nok avlogget :-) Men eg vil tru det er tut og kjør når du er ombord :-) Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts