Jump to content

Forslag til hva slags olje til treverk i sjekte

Retox_93

Recommended Posts

SOm tittelen sier. Er det noen som har noen forslag til hva slags olje e skal bruke til interiøret i ei sjekte. Sjekta er ei Hanto 22, Liker veldig godt det orginale treverket, men vet ikke åssen olje e skal bruke. Antar at det er en slags owatrol.

har dere noen tips til hva slags olje e kan bruke? ( Skal ikke ha mahogny)

Liker veldig godt treverket i denne Hanto'en. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=22308023 . Vet noen hva slags olje e trenger får å få den farven?

Mvh Even

Hei!

QAntar at innredningen er laget av kryssfiner og da skal du bare bruke lakk. Men.

Kan også bruke bivoks eller møbelolje men jeg hadde brukt lakk.

Jeg har en Hanto 24 jeg tenkte jeg skulle gjøre det samme med som du nevner. Har vært på Byggmakker og kjøpt en lakk som heter Epifanes. Ble anbefalt den av en som jobber der, han hadde hatt trebåt i mange år og brukt denne lakken.

De solgte også Owatrol der jeg var men ble anbefalt Epifanes.

Har ikke fått testa den enda men er ikke lenge før så skal heller gi deg en tilbakemelding, hvis ikke du rekker å begynne før meg da, det skal du ikke se bort i fra :cheers_wine:

Kunne tenkt meg å se litt bilder etterhvert når du kommer igang. Gjerne også generelt av båten :flag_bp:

Mvh

Skogens Konge :)

God kveld Skogens Konge.

Har også vært på byggmaker og sett på f.eks Owatrol og edelolje, men vil ikkje kaste bort 300 kr bare får å teste.

Har nettopp snakket med onkelen min, og han hadde noe olje som han hadde brukt i sin Hanto 24. Han hadde litt til overs som e kunne bruke heldigvis.

Vis du vil så har e lagt ein opppussings tråd er på BP. Bare søk så finner du den nok :) Har jo kommer litt lenger en det står på den tråden men :)

Jeg foretrekker å bruke Owatrol Teakolje på interiøret i båter. Påføres vått i vått til det ikke trekker lenger, deretter tørkes overskuddet vekk med en fille. Når det tørker får treverket en silkematt glans, og fin farge.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi