josefsen Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 (edited) Hei. Jeg holder på å montere propeller på et Bravo Three drev, har fått på den innerste propellen men da jeg skulle sette på den ytterste så virker det som de går imot hverandre.... skal det en skive imellom propellene? Et annet problem jeg har er at instrumentet ikke følger med på tilt opp og ned, trim indikatoren må justeres slik at triminstrumentet viser riktig, er det mulig å justere dette noen vei. Det gir noe utslag men det er bare helt oppe. Noen som vet? Edited May 12, 2010 by josefsen (see edit history) Quote Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Shiny Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 På mitt 3X drev har jeg std Bravo propeller, og der er det ingen skive mellom. Den bakerste har en flens som går inni den forreste. Vedr trim justering er sensoren på ene siden av transomen. Er slide spor i denne, løsne skruene og vri til du får utslag på instrument feks med drev inne. Har rep boka i båten, men du finner sikkert noe på nett om dette. Quote Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Begge propellerne skal ha en kon ring satt på før propellen monteres. Husk grease så du får de av igjen neste gang. Hvis du har Smart Craft instrument, altså nyere Bravo drev, gjøres justeringen på instrumentet og ikke på giveren på drevet. Quote Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
alden Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Propellen skal ligge ann mot ett trustlager som går i mot en kon på akselen.Dette må tres inn på akselen før propellen.Det er også ett slikt lager forran den første propellen. Disse lagerene pleier å bli sittende igjen på akselen når man tar av propellene,men kan lett løsnes med ett skrujern e.l. Kan kanskje ha følgt av med propellen og så løsnet senere. Ligger kanskje der hvor propellen ble renset eller lagret i hvinter.Lageret ser ut som en tykk skive med en konus inv. på den ene siden og en utvendig konus på den andre.Trimgiverne kan justeres men husker ikke helt hvordan jeg gjorde dette.Står en del om dette i manualen.De sitter på hver side av akselen som fester "plata" som drevet er montert på.Må av dersom akselen skal ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
josefsen Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Takk for gode svar, fant trustlager hos min lokale pusher, dette var knall dyrt (530 + Mva) og måtte sef. bestilles fra langtbortistan. Ser ut som jeg må vente en uke til før en går på vannet.... Kjedelig Quote Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 det er vel ikke akkurat et trustlager, men en trustskive det er snakk om ? Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
josefsen Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Det har du helt rett i. Quote Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.