ArtVendalay Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Kan noen beskrive i enkle ord hva det vil si å måle kompresjon på motoren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Kompresjonen er trykket som skapes når stempelet går opp og komprimerer luft. Måles gjennom dysehull eller glødeplugg-hull. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ArtVendalay Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 Takker for en smidig og enkel forklaring. Hvilket instrument brukes for å måle dette ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Eller tennplugghull, som de fleste B20 motorer som går på bensin har (etter man har fjernet tennpluggen) :) Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Man måler kompresjon med en kompresjonstester. Denne settes i tennplugghullet og måler trykket i luften som stemplet presser sammen. Ved lekasje i stempelringer eller ventiler vil trykket bli dårligere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Bensin ja... glemte det Du kan vel bruke denne for eksempel? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 (edited) Det bør vel også nevnes at motoren skal kjøres på starteren under testen, dvs du må koble bort tenningen slik at motoren ikke starter. Sikkert lurt å stoppe bensintilførselen også, så du ikke risikerer å drukne motoren i bensin. Instrumentet skal på en bensinmotor dra seg opp til noe mellom 6 og 9 bar på noen få runder, og skal deretter bli liggende stabilt der. Det skal ikke være vesentlige forskjeller mellom sylindrene. Er det lavt trykk på en sylinder kan du prøve å sprøyte motorolje på sylinderveggene gjennom tennplugghullet, og kjøre testen igjen. Blir det vesentlig høyere trykk med olje i sylinderen har du sannsynligvis en slitt sylinder. I motsatt fall er det mest sannsynlig ventilene som lekker. Edited May 12, 2010 by hljoen (see edit history) Quote Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Uten bensin ja, og full gass slik at motoren kan få luft :-) Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
GEHU Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Ta ut alle tennpluggene og kjør startmotor mens du måler en og en sylinder. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Pass også på at motoren er skikkelig varmkjørt og fotsatt varm før testen tas. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
prin435 Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Ta ut alle pluggene først, monter eller hold trykkmåleren i et tenplugg hull. Full gass og kjør motoren på starteren. Gjenta for hver sylinder. Quote Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Er det ikke snart på tide å la en motorkyndig person ta en kikk på den Volvoen din? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ArtVendalay Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Jo - Absolutt, men i mangel på motorkyndige bekjente, og fullbookede verkstedsfolk, er det jo unektelig morro å få til noen småting sjøl. Og så lenge det finnes engasjerte og hjelpsomme mennesker her inne, så skammer ikke jeg meg over å stille "dumme" spørsmål. Men definitivt.... trenger en solid gjennomgang med en som vet hva han gjør Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Joda, og om man først skal lære seg ting er B-20'en en enkel og grei motor å begynne med. Den er enkelt oppbygd, solid og tåler det meste. Men jeg forstår det slik at det har begynt å balle seg til litt for deg med denne motoren, så da hadde det vært fint om du kunne fått med deg en med litt motorkunnskap før noe dyrt blir ødelagt... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 (edited) Her er linken til servicehandboka og her er linken til verkstedhanboka til denne motoren. Kansje du kan begynne lese disse hvis du ikke har gjort det før. Edited May 14, 2010 by EIN (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ArtVendalay Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Fantastisk ... takker mye! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Bensin ja... glemte det Du kan vel bruke denne for eksempel? Dette er en elendig type kompresjonsmåler. Lang slange gir unøyaktig måling. Vi har en slik på jobb og den er så unøyaktig at det er vanskelig å avsløre noen feil. De beste målerne har kortest mulig stålrør, eller helst ikke rør i det hele tatt. Min erfaring er at lekkasje måling gir et bedre resultat. Da kan man samtidig finne ut om det er eksos eller innsugventil evnt. stempelringer som lekker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Loff Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 før noe dyrt blir ødelagt... Dersom noe dyrt blir ødelagt, eller allerede er det, finnes det utrolig mange gamle Volvo bilmotorer i god stand til salgs, ikke minst i Sverige, så å koste på mye i reparasjoner er vel ikke å anbefale, så sant det ikke er mye pes å få byttet motoren da. Quote Trøndelag Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.