Jump to content

Hvordan måle kompresjon på en Volvo B20?


ArtVendalay

Recommended Posts

Det bør vel også nevnes at motoren skal kjøres på starteren under testen, dvs du må koble bort tenningen slik at motoren ikke starter. Sikkert lurt å stoppe bensintilførselen også, så du ikke risikerer å drukne motoren i bensin.

 

Instrumentet skal på en bensinmotor dra seg opp til noe mellom 6 og 9 bar på noen få runder, og skal deretter bli liggende stabilt der. Det skal ikke være vesentlige forskjeller mellom sylindrene. Er det lavt trykk på en sylinder kan du prøve å sprøyte motorolje på sylinderveggene gjennom tennplugghullet, og kjøre testen igjen. Blir det vesentlig høyere trykk med olje i sylinderen har du sannsynligvis en slitt sylinder. I motsatt fall er det mest sannsynlig ventilene som lekker.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Jo - Absolutt, men i mangel på motorkyndige bekjente, og fullbookede verkstedsfolk, er det jo unektelig morro å få til noen småting sjøl.

Og så lenge det finnes engasjerte og hjelpsomme mennesker her inne, så skammer ikke jeg meg over å stille "dumme" spørsmål.

 

Men definitivt.... trenger en solid gjennomgang med en som vet hva han gjør

Link to post

Joda, og om man først skal lære seg ting er B-20'en en enkel og grei motor å begynne med. Den er enkelt oppbygd, solid og tåler det meste. Men jeg forstår det slik at det har begynt å balle seg til litt for deg med denne motoren, så da hadde det vært fint om du kunne fått med deg en med litt motorkunnskap før noe dyrt blir ødelagt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Bensin ja... glemte det :blush:

Du kan vel bruke denne for eksempel?

Dette er en elendig type kompresjonsmåler. Lang slange gir unøyaktig måling. Vi har en slik på jobb og den er så unøyaktig at det er vanskelig å avsløre noen feil. De beste målerne har kortest mulig stålrør, eller helst ikke rør i det hele tatt.

 

Min erfaring er at lekkasje måling gir et bedre resultat. Da kan man samtidig finne ut om det er eksos eller innsugventil evnt. stempelringer som lekker.

Link to post

før noe dyrt blir ødelagt...

 

Dersom noe dyrt blir ødelagt, eller allerede er det, finnes det utrolig mange gamle Volvo bilmotorer i god stand til salgs, ikke minst i Sverige, så å koste på mye i reparasjoner er vel ikke å anbefale, så sant det ikke er mye pes å få byttet motoren da.

Trøndelag

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...