ArtVendalay Startet 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2010 Kan noen beskrive i enkle ord hva det vil si å måle kompresjon på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Kompresjonen er trykket som skapes når stempelet går opp og komprimerer luft. Måles gjennom dysehull eller glødeplugg-hull. Sitér dette innlegget Link to post
ArtVendalay Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Takker for en smidig og enkel forklaring. Hvilket instrument brukes for å måle dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Eller tennplugghull, som de fleste B20 motorer som går på bensin har (etter man har fjernet tennpluggen) :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
EIN Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Man måler kompresjon med en kompresjonstester. Denne settes i tennplugghullet og måler trykket i luften som stemplet presser sammen. Ved lekasje i stempelringer eller ventiler vil trykket bli dårligere. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Bensin ja... glemte det Du kan vel bruke denne for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 (redigert) Det bør vel også nevnes at motoren skal kjøres på starteren under testen, dvs du må koble bort tenningen slik at motoren ikke starter. Sikkert lurt å stoppe bensintilførselen også, så du ikke risikerer å drukne motoren i bensin. Instrumentet skal på en bensinmotor dra seg opp til noe mellom 6 og 9 bar på noen få runder, og skal deretter bli liggende stabilt der. Det skal ikke være vesentlige forskjeller mellom sylindrene. Er det lavt trykk på en sylinder kan du prøve å sprøyte motorolje på sylinderveggene gjennom tennplugghullet, og kjøre testen igjen. Blir det vesentlig høyere trykk med olje i sylinderen har du sannsynligvis en slitt sylinder. I motsatt fall er det mest sannsynlig ventilene som lekker. Redigert 12.Mai.2010 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Uten bensin ja, og full gass slik at motoren kan få luft :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GEHU Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Ta ut alle tennpluggene og kjør startmotor mens du måler en og en sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Pass også på at motoren er skikkelig varmkjørt og fotsatt varm før testen tas. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
prin435 Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Ta ut alle pluggene først, monter eller hold trykkmåleren i et tenplugg hull. Full gass og kjør motoren på starteren. Gjenta for hver sylinder. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
index Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Er det ikke snart på tide å la en motorkyndig person ta en kikk på den Volvoen din? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ArtVendalay Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Jo - Absolutt, men i mangel på motorkyndige bekjente, og fullbookede verkstedsfolk, er det jo unektelig morro å få til noen småting sjøl. Og så lenge det finnes engasjerte og hjelpsomme mennesker her inne, så skammer ikke jeg meg over å stille "dumme" spørsmål. Men definitivt.... trenger en solid gjennomgang med en som vet hva han gjør Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Joda, og om man først skal lære seg ting er B-20'en en enkel og grei motor å begynne med. Den er enkelt oppbygd, solid og tåler det meste. Men jeg forstår det slik at det har begynt å balle seg til litt for deg med denne motoren, så da hadde det vært fint om du kunne fått med deg en med litt motorkunnskap før noe dyrt blir ødelagt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
EIN Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 (redigert) Her er linken til servicehandboka og her er linken til verkstedhanboka til denne motoren. Kansje du kan begynne lese disse hvis du ikke har gjort det før. Redigert 14.Mai.2010 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ArtVendalay Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Fantastisk ... takker mye! Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Bensin ja... glemte det Du kan vel bruke denne for eksempel? Dette er en elendig type kompresjonsmåler. Lang slange gir unøyaktig måling. Vi har en slik på jobb og den er så unøyaktig at det er vanskelig å avsløre noen feil. De beste målerne har kortest mulig stålrør, eller helst ikke rør i det hele tatt. Min erfaring er at lekkasje måling gir et bedre resultat. Da kan man samtidig finne ut om det er eksos eller innsugventil evnt. stempelringer som lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 før noe dyrt blir ødelagt... Dersom noe dyrt blir ødelagt, eller allerede er det, finnes det utrolig mange gamle Volvo bilmotorer i god stand til salgs, ikke minst i Sverige, så å koste på mye i reparasjoner er vel ikke å anbefale, så sant det ikke er mye pes å få byttet motoren da. Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.