Jump to content

Noen her med BMC motor? :)

Skogens Konge

Recommended Posts

Hei hopp!

Jeg har en 36hk BMC i Hantoen min, tenkte å bytte motorolje og girolje. Ikke gjort dette før så trenger litt tips til hva dere bruker av oljepumper m.m.

Kjøpte en liten håndpumpe på Biltema men den slangen som fulgte med der var for tykk for "peilepinnehullet". Har funnet ett tynnere rør men føler det kanskje er noe som fungerer lettere?

Tar imot tips med åpne armer! :cheers_wine:

Mvh

Skogens Konge :)

Det tror jeg ikke jeg har :blush: ....kjøpte båten sensommeren ifjor så er ikke så veldig godt kjent med den enda men det kan jeg jo selvfølgelig sjekke :smiley:

Hvor sitter den evt? :smiley:

Mvh

Jeg har en samme motor i min Joda24.

Den sitter på styrbord side... ikke til å ta feil av.. Et messingfarget rør (ihvertfall er mitt det), men en liten håndpumpe på, og en vendebryter for olje fra enten motor eller gearkasse.

Jeg har PRM gearkasse.

Av pumper så er det jo veldig mange varianter å velge mellom.

Bruker 15/40 motorolje på gearkassa, og det samme på motoren,bruker Low Smoke fra biltema, selv om ikke motoren min ryker.. Men det er kansje forebyggende

:wink:

Kan ikke si jeg har sett noe som skal være en oljepumpe der, hadde jo vært jæ...kjekt da :smiley:

Skal sjekke imorra!

Det andre du spør om her er jeg usikker på om jeg har eller i det store og det hele hva er... :blush:

En forklaring tar man gjerne imot en sein onsdag :cool:

Mvh

Hei,

mange bmc'er som ikke har påmontert oljepumpe, det kommer an på hvem som har stått for mariniseringen.

Du går på Biltema og kjøp en slik:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Sugepumpe/

Deretter en egnet olje f.eks på felleskjøpet. 15-40 olje i 4ltr kanner, merket også med turbodiesel motorer. Du skal ha mineralolje, ikke no syntetisk.

Har du filter i kopp eller spin on oljefilter (som på bilmotor) ?

Uansett er det greit å ha en isboks og noen plastposer for å ta opp sølet.

Kjør motoren god og varm. Koble til sugepumpa i peilepinne hullet og pump opp vakuum. Oljen vi deretter sige opp i beholderen. Du må sikkert gjenta dette noen ganger.

Fyll på noe olje i det nye filteret for å få opp oljetrykket raskere.Sjekk tilstanden på o-ringen på evt. filterholder.

Første gang du starter ha stoppvaieren ut og kjør den på startmotoren en liten stund slik at olje får fordelt seg. Start deretter som normalt. Sjekk at det ikke er noen lekkasjer rundt oljefilter.

Oljefilter løsnes best med filtertang med gripeklør fra oversiden, finnes flere typer på biltema. Har du filterkopp er det bare å skru den løs.Det ligger en pakning hvor filterhuset er festet til motoren..

Lykke til :flag_bp:

Edited by Janoho (see edit history)

Det er girkassa.Du skal vel ha samme olje på motor og girkasse.Jeg kjører penzoil 20w50.Men 15w40 er helt grei,bare ikke no syntetiske greier.Og det andre jeg spurte om hvar oljefilteret ditt,om det ligger i en egen kopp,eller om du har spinnon filter.Har du det innelukkede filteret må du passe på og få ut den gamle pakkningen ved filterbytte.Når det gjelder olje pumpe har jeg god erfaring med vakumpumpene,meget reinslige og enkle i bruk,få en slange ned i peilepinnehullet(hvis du ikke har påmontert pumpe)og sug ut.Av med filter,gjør rein koppen og legg i nytt filter og pakkning.Kan lønne seg og fylle skvett olje i filteret før montering(så slipper motoren og fylle det opp,og du har raskere oljetrykk).Hvis du fortsatt har filter på girkassa,kan du bare la det stå,for og få tak i no nytt kan du drite i,jeg kjøpte et sett med pakkning,bolt og blendet det.Kan jo også lages selv,meget enkelt.sug ut og fyll på. :flag: kjør som faen,og god båtsesong :flag: skikkelig steinknuser du har fått deg.

Oljepumpa sitter bak på motoren på babord side på min BMC. Den lille hendelen under, se finger, :wink:

bestemmer hvor oljen pumpes fra, peker den bakover er det fra gearet, fremover fra motoren.

samme olje på motor og gear, jeg bruker QuakerState 15-40.

oljepumpe.jpg

vimpel_signatur.gif

Hei,

mange bmc'er som ikke har påmontert oljepumpe, det kommer an på hvem som har stått for mariniseringen.

Du går på Biltema og kjøp en slik:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Sugepumpe/

Deretter en egnet olje f.eks på felleskjøpet. 15-40 olje i 4ltr kanner, merket også med turbodiesel motorer. Du skal ha mineralolje, ikke no syntetisk.

Har du filter i kopp eller spin on oljefilter (som på bilmotor) ?

Uansett er det greit å ha en isboks og noen plastposer for å ta opp sølet.

Kjør motoren god og varm. Koble til sugepumpa i peilepinne hullet og pump opp vakuum. Oljen vi deretter sige opp i beholderen. Du må sikkert gjenta dette noen ganger.

Fyll på noe olje i det nye filteret for å få opp oljetrykket raskere.Sjekk tilstanden på o-ringen på evt. filterholder.

Første gang du starter ha stoppvaieren ut og kjør den på startmotoren en liten stund slik at olje får fordelt seg. Start deretter som normalt. Sjekk at det ikke er noen lekkasjer rundt oljefilter.

Oljefilter løsnes best med filtertang med gripeklør fra oversiden, finnes flere typer på biltema. Har du filterkopp er det bare å skru den løs.Det ligger en pakning hvor filterhuset er festet til motoren..

Lykke til :flag_bp:

Takker og bukker for gode tips! :cheers_wine:

Jeg har spinnonfilter på min, så får kjøpe meg en filtertang på biltema så burde dette går veldig greit. Den sugepumpa du viser meg her på link, du sier den bygger vakuum men den må fremdeles ned i peilepinnehullet? Mulig jeg spør dumt nå men..hehe..det jeg gjorde med den billige drittpumpa fra biltema var å bytte ut det røret som fulgte med der med ett fibertrekkerør faktisk,trikkær skjønner du..hehe...men følte ikke jeg hadde no styring på om røret kom langt nok ned i motoren..

Tenkte å fyre opp iløpet av helga og se hva jeg får til...satse på at "ho" starter etter en lang vinter :tongue:

Mvh

Det er girkassa.Du skal vel ha samme olje på motor og girkasse.Jeg kjører penzoil 20w50.Men 15w40 er helt grei,bare ikke no syntetiske greier.Og det andre jeg spurte om hvar oljefilteret ditt,om det ligger i en egen kopp,eller om du har spinnon filter.Har du det innelukkede filteret må du passe på og få ut den gamle pakkningen ved filterbytte.Når det gjelder olje pumpe har jeg god erfaring med vakumpumpene,meget reinslige og enkle i bruk,få en slange ned i peilepinnehullet(hvis du ikke har påmontert pumpe)og sug ut.Av med filter,gjør rein koppen og legg i nytt filter og pakkning.Kan lønne seg og fylle skvett olje i filteret før montering(så slipper motoren og fylle det opp,og du har raskere oljetrykk).Hvis du fortsatt har filter på girkassa,kan du bare la det stå,for og få tak i no nytt kan du drite i,jeg kjøpte et sett med pakkning,bolt og blendet det.Kan jo også lages selv,meget enkelt.sug ut og fyll på. :flag: kjør som faen,og god båtsesong :flag: skikkelig steinknuser du har fått deg.

Hehe,godt å høre det er skikkelig steinknuser i jolla,det likær vi :sailing: Hørt flere si det er solide motorer,det er bra. Virker veldig bra ihvertfall,håpe redskapen holder som Reodor sier :flag_bp:

Har spinnonfilter i snekkern.Samme på girkassa og tror jeg. Så du mener det filteret på girkassa bare kan stå? Viktigste er å få bytta olja kanskje...har jo ikke peil på når tidligere eier gjorde dette,derfor jeg er sugen på å få dette gjort :cheers_wine:

Tenker du og på samme vakumpumpe som er vist på link over her?

Mvh

Oljepumpa sitter bak på motoren på babord side på min BMC. Den lille hendelen under, se finger, :wink:

bestemmer hvor oljen pumpes fra, peker den bakover er det fra gearet, fremover fra motoren.

oljepumpe.jpg

Den kameraten du har påmontert der skulle jeg gjerne hatt, det hadde jo vært supert!Får knote og kose meg med vakumpumper og andre pumper så tenker jeg det blir saker :cheers_wine: Tar med meg ett par kalde pils og tusler ut i snekkern og tar det som dugnad :flag_bp:

Mvh

• 4 weeks later...

Låner denne tråden litt... håper det ikke gjør noe. Er det noen av dere med BMC som vet om det finnes et "Biltema-alternativ" til original termostat? Har en BMC Commander, der termostaten ikke begynner å åpne før på rundt hundre grader. Ikke noe i veien for å bestille hos KD-Trading, men det går raskere å stikke innom Biltema eller Mekonomen. Slipper jo frakta også... Står på sidene til KD at det kan benyttes en Ford-termostat på 74 grader, men ikke hvilken Ford.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

bmc er 1.5l cortina bensin med motsatt rotasjon har jeg blitt fortalt,om det er sant vet jeg ikke.

Ikke tilfelle. BMC Commander er en 2,5l dieselmotor og har ikke noe til felles med Cortina. Men som et tips til dere med BMC motor i båten, og som holder til i Mjøsa eller Randsfjorden: Fossum Maskin i Torpa har deler til disse motorene. Han hadde i hvertfall termostat til min, og kunne fortelle meg at han hadde hatt agentur på BMC siden -91.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

• 8 years later...
On 5/12/2010 at 11:10 PM, S/Y Ørnen said:

oljepumpe.jpg

Hvor får en kjøpt en slik pumpe som kan monteres fast?