nitro Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 (edited) heisann har nettopp prøvd å starte en bmc diesel her, har fulgt lufteprosedyren som beskrevet i håndboken, men så lurer jeg på om den ikke får nok diesel, for når jeg luftet oppe ved dysene "sipla" det bare, kan det være at det ikke er trykk nok til å få dysene til å åpne skikkelig? alle tips for å få start på den mottas med takk:) Edited May 12, 2010 by nitro (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Du må lufte først på dieselfiltrene, start med det første(laveste), så nr to og så dysene. Det er lufteskruer på toppen av filtrehuset. Så tilslutt lufter du ved dysene. I tillegg kan det lønne seg å rense gløderørene, skru ut glødepluggene og rens hullene med et 4,2 mm bor, BMC motorene er viden kjendt for å klogge til disse rørene med sot slik at disel og luftblandingen ikke når glødepluggene. Sjekk også at filterene er rene og at du har tømt vannutskilleren om du har slikt no. Det er vanligvis CAV 296 filter på disse motorene. Pumper du diselen med håndpumpa? Den sitter fremme på babordside av motoren, let etter en ring til å stikke fingeren inn i, så finner du pumpa, du trenger ikke å kjøre starteren for å få frem diesel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 kan også lønne seg og lufte høytrykks pumpa. Quote http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Det høres riktig ut, men det vet jeg ikke hvordan det gjøres, kan du gi en liten forklaring? Kan være godt å vite den dagen man står fast! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 det er en lufte skue på topp og en på siden,litt under midten.Åpne begge to og pump med håndpumpa til det kommer rein diesel.Mener og huske du skal stenge den underste først,pump litt til og steng den øverste(litt ymse med den rekkefølgen)luft på brennstoff ventiler og fyr opp Quote http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Takker så mye. Sitter i kveld og skriver på en manual til de yngre om handtering av båten, og var akkurat i gang med å skrive om lufting, så dette passa bra. For å være ærlig hadde jeg ikke engang tenkt på at pumpa må luftes. Så stor takk! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nitro Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 den siste pumpa der har blitt luftet her,men tror jeg må bytte filteret, og teste det der med boret i hullene til glødepluggene, blir passe frustrert når man TROR man har prøvd ALT og det ikke funker som det burde,hehee Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Støylegut Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Min BMC er vanskeleg å starte. Motoren er nyoverhalt med ma. nye dyser og nye glødepluggar. Kan det vere avleiringar i gløderør/ forkammer, og korleis kan ein eventuelt rense forkammeret? Er det nokon som har erfaring med dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Jeg har overhalt og jobbet med disse motorene en del før ,det er noen ting som er viktig spesielt på 1500 motoren Lufting av diesel systemet kan være plundrete ,monter en pumpe/plåse som sitter på bensinslangen for påhengsmotorer kan kjøpes på biltema ,da er det mye lettere å lufte systemet ,det spiller ingen rolle om du da ikke lufter på orginal pumpa det går rett igjenom uansett ,det er viktig å lufte på dieselpumpa her sitter det lufte skrue ,når du har lufta alle steder tilogmed dieselpumpa kan du løsne litt på dieselrøra i det samme som du prøver å starte motoren (gi gass) når du trekker til dieselrøra igjen skal den normalt starte. Det er mange av disse motorene som er overhalte en eller mange ganger ,er ventiler slipt og seter i toppen frest kan det hende at det er tatt mye gods ,dette er ikke bra for kompressjonen dem er veldig følsomme for dette da det er lite sylyndervolum , er det vanskelig å starte motoren bør en ta en komp/sylynder lekkasje test da kan du finne ut om det er riktig kompresjon i motor. der er en selvfølge at gløding er i orden det er ikke nok å bare sjekke/ohme pluggene ta dem ut og sett 12v dirrekte på pluggen da ser en om den gløder riktig på tuppen ,er glødeplugger ,en eller flere dårlige har du start vansker Det som er bra er når alt dette er iorden har du en fin motor som går veldig pent ,og den er slitesterk å fortrolig mot sin eier :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Min BMc ryker og bruker olje, går fint ellers. Mindre røyk på lavt turtall og mer ved pådrag. Håper det er ventil tettning og at jeg kan bytte disse : http://www.kdtrading.no/tradingshop/ventiltetning-p-129.html?osCsid=4d8645cc3a7fd652a5ff066850c6a1b5 Hva tror du? Jeg har luftet min flere ganger etter dieselpumpe overhalling ++, aldri hatt noen problemer med det. Se denne for hvordan : http://www.kdtrading.no/tradingshop/tekniskinfo/bmc_1.5.doc Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.