Jump to content

Startproblemer BMC 1,5 diesel


nitro

Recommended Posts

heisann

 

har nettopp prøvd å starte en bmc diesel her, har fulgt lufteprosedyren som beskrevet i håndboken, men så lurer jeg på om den ikke får nok diesel, for når jeg luftet oppe ved dysene "sipla" det bare, kan det være at det ikke er trykk nok til å få dysene til å åpne skikkelig?

 

alle tips for å få start på den mottas med takk:)

Edited by nitro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må lufte først på dieselfiltrene, start med det første(laveste), så nr to og så dysene. Det er lufteskruer på toppen av filtrehuset.

Så tilslutt lufter du ved dysene.

I tillegg kan det lønne seg å rense gløderørene, skru ut glødepluggene og rens hullene med et 4,2 mm bor, BMC motorene er

viden kjendt for å klogge til disse rørene med sot slik at disel og luftblandingen ikke når glødepluggene.

Sjekk også at filterene er rene og at du har tømt vannutskilleren om du har slikt no. Det er vanligvis CAV 296 filter på disse motorene.

Pumper du diselen med håndpumpa? Den sitter fremme på babordside av motoren, let etter en ring til å stikke fingeren inn i,

så finner du pumpa, du trenger ikke å kjøre starteren for å få frem diesel.

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det høres riktig ut, men det vet jeg ikke hvordan det gjøres, kan du gi en liten forklaring?

Kan være godt å vite den dagen man står fast!

 

:smiley:

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takker så mye.

Sitter i kveld og skriver på en manual til de yngre om handtering av båten, og var akkurat i gang med å skrive om lufting, så dette passa bra.

For å være ærlig hadde jeg ikke engang tenkt på at pumpa må luftes.

 

:blush:

 

Så stor takk!

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

den siste pumpa der har blitt luftet her,men tror jeg må bytte filteret, og teste det der med boret i hullene til glødepluggene, blir passe frustrert når man TROR man har prøvd ALT og det ikke funker som det burde,hehee

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Min BMC er vanskeleg å starte. Motoren er nyoverhalt med ma. nye dyser og nye glødepluggar. Kan det vere avleiringar i gløderør/ forkammer, og korleis kan ein eventuelt rense forkammeret? Er det nokon som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg har overhalt og jobbet med disse motorene en del før ,det er noen ting som er viktig spesielt på 1500 motoren

Lufting av diesel systemet kan være plundrete ,monter en pumpe/plåse som sitter på bensinslangen for påhengsmotorer

kan kjøpes på biltema ,da er det mye lettere å lufte systemet ,det spiller ingen rolle om du da ikke lufter på orginal

pumpa det går rett igjenom uansett ,det er viktig å lufte på dieselpumpa her sitter det lufte skrue ,når du har lufta

alle steder tilogmed dieselpumpa kan du løsne litt på dieselrøra i det samme som du prøver å starte motoren (gi gass)

når du trekker til dieselrøra igjen skal den normalt starte.

Det er mange av disse motorene som er overhalte en eller mange ganger ,er ventiler slipt og seter i toppen frest

kan det hende at det er tatt mye gods ,dette er ikke bra for kompressjonen dem er veldig følsomme for dette da

det er lite sylyndervolum , er det vanskelig å starte motoren bør en ta en komp/sylynder lekkasje test

da kan du finne ut om det er riktig kompresjon i motor.

der er en selvfølge at gløding er i orden det er ikke nok å bare sjekke/ohme pluggene ta dem ut og sett 12v dirrekte

på pluggen da ser en om den gløder riktig på tuppen ,er glødeplugger ,en eller flere dårlige har du start vansker

Det som er bra er når alt dette er iorden har du en fin motor som går veldig pent ,og den er slitesterk å fortrolig

mot sin eier :-)

Link to post
Share on other sites

Min BMc ryker og bruker olje, går fint ellers.

Mindre røyk på lavt turtall og mer ved pådrag.

Håper det er ventil tettning og at jeg kan bytte disse : http://www.kdtrading.no/tradingshop/ventiltetning-p-129.html?osCsid=4d8645cc3a7fd652a5ff066850c6a1b5

Hva tror du?

Jeg har luftet min flere ganger etter dieselpumpe overhalling ++, aldri hatt noen problemer med det.

Se denne for hvordan : http://www.kdtrading.no/tradingshop/tekniskinfo/bmc_1.5.doc

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...