Jump to content

Propellaksling og et annet problem med Vp280

FjordHT

Recommended Posts

Postet følgende i en annen tråd, men drar det med hit og håper på svar:

hvordan får dere ut den jæ**a propell akslingen?

Jeg måtte bruke MYE moment for å få løs boltene, mye irr(hvitt pulver) som kom med når jeg dro av disse. Leste at folk bare dro ut akslingen??? Jeg prøvde først å dra med vanlig håndkraft, så med konen skrudd på, så med litt varme. Etter det hentet jeg en utretterhammer(en glidehammer) som jeg satt mot bakdelen på konen slik at jeg prøvde å tæsje denne ut(virket vell omtrent som det spesialverktøyet til VP). Siste forsøkte jeg uten varme.

Noen som vet dimensjon og info på jengene på denne akslingen? tenker å kjøpe en mutter og sveise feste til denne hammeren slik at den blir identisk VP sitt verktøy, men tror ikke det blir å hjelpe mye..

Tips å triks ønskes :o

Er også en foring(tror jeg) av ett eller annet slag som er sprukket, kan noe si litt om denne og hvor mye trøbbel jeg har nå. se bilde

1273697790_resized.jpg?width=540&height=405

Hvor er det blitt av muligheten til å endre innlegg? Trodde jeg bare var trøtt i natt når jeg ikke fant denne funksjonen. Kunne tenke meg å endre emnetittel slik at jeg kanskje kunne få noen svar :nonod:

Håper uansett noen kan komme med tips :) regner med de fleste allerede er på tur på havet nå :yesnod:

Ikkje helt lett å forstå hva du egentligt spør om, men skal prøve å treffe med svaret.

Propellaksling har kun to umbraco skruer som må løses, videre er det å trekke hele dette huset som tetninger sitter i ut.

Dette sitter på O-ringer og kan derfor sitte godt, bruk en god kniv på hver side og slå forsiktigt eggen på knivene inn i delingen for så å terse dette huset ut.

Litt skader etter kniven kan oppstå i delingen der men dette er kun å file litt før montering med nye O-ringer.

Ikkje helt lett å forstå hva du egentligt spør om, men skal prøve å treffe med svaret.

Det var to spørsmål, den ene om akslingen og det andre om den saken som er sprukket. Hvor vitalt er det å bytte det sarvet, og hvor mye arbeid?

Har ellers fått løs de to umbracoskruvene, med mye makt, me får ikke ut akslingen. skal prøve med kniv å se.

Du skriver at du skal ha ut propell aksling men legger ved bilde av opphengsgaffel??

Hva er det egentlig du prøver¨å få av og hvorfor?

Må bytte tettinger på akslingen, for den lekker olje som en sil :(

Beklager dårlig formulert post, og takker for svar.

Dette sitter på O-ringer og kan derfor sitte godt, bruk en god kniv på hver side og slå forsiktigt eggen på knivene inn i delingen for så å terse dette huset ut.

Ok, Har prøvd dette såpass at det kanskje er kommet lengre en litt skader, og det sitter enda fast. Kan mye varme også være en løsning? har bare prøvd med litt varme..

Får jo nye ringer og tettinger snart uansett...

Svart (redigert)

Nå har jeg vært ute på nytt, med ny motivasjon og kamera.

Slik startet jeg med kniven, ble vell mye "motivasjon" etterhvet å det ble en del deformasjon..

1273775795_resized.jpg?width=464&height=348

Det så slik ut etter en god del motivering av kniv med øks :headbang:

1273775928_resized.jpg?width=400&height=533

Slik ser avdragerløsningen min ut

1273775897_resized.jpg?width=464&height=348

Etter MYE banking på kniven, kom jeg så langt. Ingen utbedring sjøl om jeg dra så mye jeg klarer med avdragern å kniven er nå kaputt :S Har også prøvd med brytejærn, litt forsiktig, men lager bare mere hakk :S Sitter bom fast, trenger en stor kile eller no?

1273776002_resized.jpg?width=464&height=348

Redigert av lite (see edit history)
Svart (redigert)

Hvordan går dette? Ser ut som du bruker samme metoden som eg brukte på mine drev, kan vere bra fast irret dette men dette vikret jo litt ekstremt.

På siste bildet ditt ser det ut som om det er en spekk fra undersiden på tetningshuset og nedover, får håpe det kun er en ripe.

Ekstremt? ja det kan man vel kalle det :( Har slått istykker kniven på det hær, ikke en god kniv, men det sier uansett litt.

Joda, ekstremt er det jeg får når jeg kjøpte en båt hvor selgeren sier at drev og mariniseringsdeler er i god stand. Jeg har et drev som lekker olje, og som det vises på det første bildet så er noe sprukket i stykker, kan noen si litt om akkurat denne?

Hva ville du gjort hvis det var du som hadde kjøpt båten jeg har kjøpt, fått beskjed om at drev og mariniseringsdeler til motor skulle være iorden. Dere ser drevet, på motor(b23) er eksos og pumper sarv, er ikke sikker på veksler, men ser noe rust dær og oljekjøler har jeg ikke demontert enda men er vell ikke mye håp ettersom resten er sarv.. ja, hva bør man gjøre?

Litt frustrert nå.

Skal gå ut å se, håper ikke det er en sprekk som har kommet frem. huff...

Edit: Va en ripe, heldigvis :)

Redigert av lite (see edit history)
  • 3 uker senere...

Fikk denne av tilslutt. Løsningen ble å banke hammeren så mye som mulig inn, kom ikke mye lengre men litt. Å ikke skade godset var bare å glemme.

Etter jeg fikk litt glipp fant jeg et brytejærnsett fra biltema, samt noen flate skruvjærn. Disse slo jeg gradvis inn bak skruvhullene(ettersom jeg regnet det som minst farlig å få skade dær).

Etter laaaaang tid med mye banking og slåing klarte jeg gradivs å få mere åpning, og med 4 jærn i spenn hvor jeg banket i "kryss" kom den til slutt :)

I dag skulle jeg ta drevet av båten(har et annet som skal på, det første skal få bedre overhaling) og ble plaget med de to boltene som holder drevet i sidene( se bildet jeg lånte fra ocelbo.plars.org :

030923_339.JPG

Det var ingen mulighet å vri disse med det største jeg fant av verktøy, og gikk veldig grovt til verks på den ene og fant en løsning, men håper noen andre har en lettere for den andre siden? TIPS TIPS TIPS :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Det jeg gjorde, i stor spenning, var å sveise fast en gjengestav(m12) i bolten, satt en hylse over, og tæsjet denne ut. Det måtte såpass mye moment til at jeg var redd for å rive sund en meget sterk sveis :o

Den kom som sagt til slutt, men har laget meg en del problemer som dere sikkert forstår, med denne løsningen.

Hvis det er eneste mulighet så har jeg kanskje gitt andre som får samme problemet, en mulig løsning:)

Fikk ingen tips i denne tråden, men noen tips ellers, endte opp med å dra av noen dårlige sveiser på den andre bolten, men fikk den til slutt sveiset skikkelig fast og dratt denne av også.

Vet at jeg har kommet over det mest umulige 280 drevet som har vært montert, eller ikke langt unna.

Ved bruk av mutter og kopp på en sveiset gjengestang kom den av, men det måtte så mye kreter og vekt at jeg kunne hvile ca 80kg på enden av fastnøkkelen uten at den ville tæsje ut. Alt av krefter måtte til og den dro seg sakte ut.

Legger ved bilde av en av de dårlige sveisene, samt løsningen, tilfelle noen skulle få samme problem og er på leting etter løsning :)

Ps. vet det ikke ble seende pent ut :headbang:

1275677436_resized.jpg?width=540&height=405

1275677503_resized.jpg?width=540&height=405

Skulle noen ha opplevd det værre, så del gjerne erfaringer og løsninger :)

Di boltene du trakk ut med gjengestag og en pipe kan du bare slå inn.

Bruk en stor dor og slå dem gjennom, men funker jo på den måten du gjorde nå og.

Hadde samme problem som deg når eg skulle ha ut propell akslingen på mitt drev, ble samme løsning. banke,varme,brekke <--- repeterrepeterrepeter

Tror ikke jeg hadde klart å slå dem gjennom med annet en slegge, stoooor slegge, for det måtte enorme mengder med brutalitet til for å få dem ut.

Drevet er kommet av, og det andre drevet kommer forhåpentligvis på iløpet av noen dager, hvis jeg får den girkabelen jeg har løs, hvis ikke må jeg vente på ny å det ødelegger hele planen med å få båten på vannet nå :s

Ellers så skal det drevet som jeg tok av, få litt nye deler og gjøre klart over forhåpentligvis 2 år sammens med ny motor. Det som blir satt i båten nå(motor og drev) blir da "reserve utstyr". Sikkert ikke så altformange som vil ha en komplett motor, drev samt noen blokker stående i garasjen for morro skyld. kan være jeg selger det, får se :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...