Eureka Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Har en Volvo Penta D6 montert i Grandezza 31. I morgen er det tid for oppstart av motor før sjøsetting med kranbil på fredag. Alt er klart, kun kjøring av motor gjenstår. Nå er jeg drit lei av puss, maling, oljing av teak, modding av utstyr etc etc. Spørsmålet er om man bør/ skal kjøre starteren, eller "kjinne" motoren før man starter den. Hensikten med dette er å få opp oljetrykket og smøre motoren før den starter helt. Isåfall, hvordan kjøre motoren uten at den starter? Årsaken til at jeg er litt i stuss om jeg skal gjøre dette i det hele tatt er at i instuksjonsboken til min mercruiser 1.7 tdi står det at dette SKAL gjøres. Derfor spurte jeg lokalt volvo-verksted i dag dette. De sa de aldri hadde hørt om at dette var nødvendig (!) Nå er det en gang slik at man får ymse erfaringer med verksteder generelt.. så derfor henvender jeg meg til det gode båtfolket her på båtplassen:) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Bare å vri om nøkkelen til den starter. Men la den gå på tomgang minst 5-10 minutter før du legger inn gearet. Kjør motoren veldig roleg før du "peiser" på. Når motoren har nådt driftstemperatur, så er den bare å "bånne" hendlene. (Jobber som maskinist og er tidligere VP-mekaniker) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 Det er notert.. flere som har synspunkt? Blir litt i stuss siden det står ettertryklig i mercruiser-boka at den må kjinnes.. joda, det er ulike motorer, men i bunn og grunn er de jo begge ..motorer.. hmm Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldk Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Tidligere VP motorer måtte kjinnes, ikke D-serien. Vri om nøkkelen og start, men vent til driftstemp på 85 grader før du kjører over 1500 rpm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Fine greier, da har jeg to stemmer for å drite i kjinning, og med min egen dobbeltstemme blir det 4 stemmer mot 1. Oppstart om 2 timer :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 (edited) Poenget med kjinning før man starter etter lang tids stillstående er å få olje fram til turbo. Å starte turbo tørr gir stor slitasje på lagrene. Men ikke alle motorer har stoppknapp som lar deg gjøre dette. Vet ikke noe om hvor nøye dette er på din motor, men det er jo veldig lett og billig å gjøre... Edited May 13, 2010 by snod (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Den store grunnen er at mercruiser er produsert ut fra et amerikansk produkt.Om man noen gang har sett en ny amerikansk bil levert fra forhandler så sjønner man det.Dær er man omtrent heldig om man ser fargen på interiøret pga alle varsels klistremerker og fare merker. Tenk deg alle søksmålene de hadde fått om en eller flere motorer tok skade etter oppstart og det ikke stod med feit og stor skrift at man MÅ kinne olje frem først. Amerikanere er gale.hehe Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Vel det står på min BMW 636 motor også. (senere Mercruiser) La merke til at det tok merkelig lang tid før oljetrykket kom... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Vel, det er en stor rød stoppknapp oppå motoren.. Noen med D6 her som kan bidra? Kom på at gearakuatoren må sjekkes også...var noen ulyder der i fjor høst.. og temaet var tatt opp til diskusjon i egen tråd sist uke... Pokker..jaja.. :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.