Jump to content

Hvordan lufte dieselsystem VP KAD44


Aquadoren

Recommended Posts

Har lest i instruksjonsboka for å finne korrekt måte å lufte dieselsystemet, da jeg planlegger å rense dieseltanken snart.

Slik jeg leser: Først løsne lufteskruen på dieselfilteret og pumpe til det kommer ren diesel. Så skru igjen lufteskrue mens en pumper. Så pumpe 30sek til. Så kommer det jeg lurer på: Skal jeg løsne alle dyserørene eller et om gangen? Dersom jeg løsner ett først, skal jeg turne motoren med startmotoren. Vil motoren evt starte da, eller skal jeg bare vri tenningen på med korte intervall?

 

Om motoren starter og jeg fremdeles har luft, kan jeg løsne ett og ett dyserør mens motoren går?

Edited by Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Jeg og fruen gjorde dette på en KAD44. Først filtergreien som du beskriver. For å ta dysene gjorde vi følgende: Hun snurret startmotor med tenningsnøkkelen, jeg sto ved motoren og luftet 1 og 1 dyse. Vi tok 1 og 1 sylinder med litt pause imellom. Ble så bra så.

 

mvh

Bavaria32sport

Edited by Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikkert du trenger å lufte dysene hvis du får luften ut av filteret. Du sier du skal gjøre rein tanken... Så lenge dieselpumpen ikke har fått luft så ville jeg ha prøvd uten før jeg begynte å skru på de.

Link to post
Share on other sites

Om jeg gjør ren tanken så får jeg vel luft i slangen mellom tank og forfilter/vannutskiller. Får jeg denne lufta ut av vannutskiller uten at det kommer til finfilter?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

jeg kjørte meg tom for diesel sist sommer(misvisning på drivstoff måler).

jeg prøvde og bruke pumpen som er beregnet for og få luft ut av systemet,men til ingen nytte.Sto i timesvis og pumpet med lufteskrue åpen såklart.

 

Så fikk jeg ett stalltips av en motorguru: åpne litt på dyserørene,vri om tenningen og kine motoren til du ser det kommer ren diesel ut,lukk dyserørene.TUT OG KJØR!

 

Kan være fordel og spyle lett av motoren etterpå,da det blir noe dieselsøl(ca 1 dl kan jeg tenke meg.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

jeg sier det er ikke sikkert du behøver å lufte dysene. Så lenge luften har stoppet i filteret før dieselpumpen og den ikke er kommet lengre kan det godt være den starter.

men ellers har jeg opplevd å måtte lufte absolutt alt, men da hadde gubben kjørt tanken tom slik at den stoppet og fått luft helt frem til dysene.

Men dette merker du når du vrir om på nøkkelen.... enten starter den eller ikke...

Link to post
Share on other sites

Denne motoren er selvluftende, så litt luft går fint.

Da er det merkelig at lufting av dieselsystemet er beskrevet i servicemanualen...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Skal være nok med å lufte på filteret. Har bestandig gjort det. Forskjellen med å lufte på dyserøret er at det går fortere..slipper å pumpe manuelt....

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...