Aquadoren Startet 13.Mai.2010 Del på Facebook Startet 13.Mai.2010 (redigert) Har lest i instruksjonsboka for å finne korrekt måte å lufte dieselsystemet, da jeg planlegger å rense dieseltanken snart. Slik jeg leser: Først løsne lufteskruen på dieselfilteret og pumpe til det kommer ren diesel. Så skru igjen lufteskrue mens en pumper. Så pumpe 30sek til. Så kommer det jeg lurer på: Skal jeg løsne alle dyserørene eller et om gangen? Dersom jeg løsner ett først, skal jeg turne motoren med startmotoren. Vil motoren evt starte da, eller skal jeg bare vri tenningen på med korte intervall? Om motoren starter og jeg fremdeles har luft, kan jeg løsne ett og ett dyserør mens motoren går? Redigert 13.Mai.2010 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 (redigert) Jeg og fruen gjorde dette på en KAD44. Først filtergreien som du beskriver. For å ta dysene gjorde vi følgende: Hun snurret startmotor med tenningsnøkkelen, jeg sto ved motoren og luftet 1 og 1 dyse. Vi tok 1 og 1 sylinder med litt pause imellom. Ble så bra så. mvh Bavaria32sport Redigert 13.Mai.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gudrun Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Er ikke sikkert du trenger å lufte dysene hvis du får luften ut av filteret. Du sier du skal gjøre rein tanken... Så lenge dieselpumpen ikke har fått luft så ville jeg ha prøvd uten før jeg begynte å skru på de. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Om jeg gjør ren tanken så får jeg vel luft i slangen mellom tank og forfilter/vannutskiller. Får jeg denne lufta ut av vannutskiller uten at det kommer til finfilter? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
beauty of aqua Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 jeg kjørte meg tom for diesel sist sommer(misvisning på drivstoff måler). jeg prøvde og bruke pumpen som er beregnet for og få luft ut av systemet,men til ingen nytte.Sto i timesvis og pumpet med lufteskrue åpen såklart. Så fikk jeg ett stalltips av en motorguru: åpne litt på dyserørene,vri om tenningen og kine motoren til du ser det kommer ren diesel ut,lukk dyserørene.TUT OG KJØR! Kan være fordel og spyle lett av motoren etterpå,da det blir noe dieselsøl(ca 1 dl kan jeg tenke meg. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Gudrun Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 jeg sier det er ikke sikkert du behøver å lufte dysene. Så lenge luften har stoppet i filteret før dieselpumpen og den ikke er kommet lengre kan det godt være den starter. men ellers har jeg opplevd å måtte lufte absolutt alt, men da hadde gubben kjørt tanken tom slik at den stoppet og fått luft helt frem til dysene. Men dette merker du når du vrir om på nøkkelen.... enten starter den eller ikke... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Denne motoren er selvluftende, så litt luft går fint. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Denne motoren er selvluftende, så litt luft går fint. Da er det merkelig at lufting av dieselsystemet er beskrevet i servicemanualen... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
marthe 2 Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Skal være nok med å lufte på filteret. Har bestandig gjort det. Forskjellen med å lufte på dyserøret er at det går fortere..slipper å pumpe manuelt.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.