Jump to content

Hvordan lufte dieselsystem VP KAD44


Aquadoren

Recommended Posts

Har lest i instruksjonsboka for å finne korrekt måte å lufte dieselsystemet, da jeg planlegger å rense dieseltanken snart.

Slik jeg leser: Først løsne lufteskruen på dieselfilteret og pumpe til det kommer ren diesel. Så skru igjen lufteskrue mens en pumper. Så pumpe 30sek til. Så kommer det jeg lurer på: Skal jeg løsne alle dyserørene eller et om gangen? Dersom jeg løsner ett først, skal jeg turne motoren med startmotoren. Vil motoren evt starte da, eller skal jeg bare vri tenningen på med korte intervall?

 

Om motoren starter og jeg fremdeles har luft, kan jeg løsne ett og ett dyserør mens motoren går?

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Jeg og fruen gjorde dette på en KAD44. Først filtergreien som du beskriver. For å ta dysene gjorde vi følgende: Hun snurret startmotor med tenningsnøkkelen, jeg sto ved motoren og luftet 1 og 1 dyse. Vi tok 1 og 1 sylinder med litt pause imellom. Ble så bra så.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

jeg kjørte meg tom for diesel sist sommer(misvisning på drivstoff måler).

jeg prøvde og bruke pumpen som er beregnet for og få luft ut av systemet,men til ingen nytte.Sto i timesvis og pumpet med lufteskrue åpen såklart.

 

Så fikk jeg ett stalltips av en motorguru: åpne litt på dyserørene,vri om tenningen og kine motoren til du ser det kommer ren diesel ut,lukk dyserørene.TUT OG KJØR!

 

Kan være fordel og spyle lett av motoren etterpå,da det blir noe dieselsøl(ca 1 dl kan jeg tenke meg.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

jeg sier det er ikke sikkert du behøver å lufte dysene. Så lenge luften har stoppet i filteret før dieselpumpen og den ikke er kommet lengre kan det godt være den starter.

men ellers har jeg opplevd å måtte lufte absolutt alt, men da hadde gubben kjørt tanken tom slik at den stoppet og fått luft helt frem til dysene.

Men dette merker du når du vrir om på nøkkelen.... enten starter den eller ikke...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...