Jump to content

Beste måte å hoppe over mesteparten av båtpussen i år

Brumm

Recommended Posts

Min 31 fots plast motorbåt fra 1993 har i alle år fått svært god behandling. Og fremstår derfor etter disse 17 årene som fortsatt svært blank og fin.

I fjor polerte jeg med Meguiers One Step + voks fra samme prod og skjelden har jeg sett båten så blank!

Nå er det sånn i år at jeg har fått senebetennelse i styrbord underarm og frozen shoulder på babord side. Både akupunktør, massør og kiropraktor er i sving med å helbrede disse skadene, men det tar tid. Så i år har jeg ikke særlig til kropp å sette inn til båtpussen.

Lurer derfor på om jeg i år for første gang kan ta en shortcut. Altså droppe poleringen som er det værste slitet, og slippe unna med å bare vaske + legge på voks. Såpass skal jeg klare. Men hva er det beste middelet for å få gelcoat ren? Jeg snakker skikkelig ren her slik at jeg ikke bare vokser over synlige møkk til slutt. Tidligere har jeg brukt Zalo, men dette tar jo bare bort den løse møkka og ikke f eks sorte striper. Så please, gi meg et håp, hva skal til av middel så jeg også i år kan vise frem farkosten uten å skjemmes!

Hehe... ja, det var de snarveiene da .. Så lenge det ikke er snarveier på grunn av vondt i viljen, men derimot medisinske årsaker, så kan vel en snarvei eller to aksepteres :) Helsa skal man ta vare på. Det beste ville jo være å aliere seg med noen, slik som venner, barn, barnebarn.

JEg brukte gelcoatcleaner og gelcoat rubbing til rengjøring.. dereter pollering og voksing. Men da er vi tilbake til det tunge håndarbeidet som gir storbelastning. Det blir 6 runder med twist-dotten.. Salo skal vel være grei "skuring". Men det kommer jo ann på hvor bra vasken ble i høst før den gikk i opplag. Uansett vil vel en polersmaskin avlaste deg en del med voksen.. Vanskelig å gi noe godt tips for snarveier.. for etter min erfaring er snarveier ingen god løsning i lengden.

Jeg møtte veggen i går, var drit lei etter å ha jobbet mye med en 31foter Grandezza. Og vi har vært to som har jobba.. Tror nok antall timer med puss, maling, montering av utstyr etc overstiger antall gangtimer i fjor, som var 210 timer. SÅ nå er jeg klar for at båten hentes av kranbil i morgen.

Å hoppe over alt hadde jo vært fristene. Men så er det sånn at jeg liker å ha en pen og blank båt. Og siden jeg har holdt på seriøst med båter i over 20 år kan jeg jo min motor og vet at den trenger oljeskift og at anoder skal skiftes vet jeg selvfølgelig også. Bunnstoffet tipper jeg kan brukes et år til, jeg skal ta opp båten snart og får svar på dette da. Får evt flekke litt her og der. Propellen må jo også skrapes for rur. Alt dette skal gå greit tross plagene mine.

Spørsmålet mitt var om det finnes et middel (eller to) som får gelcoaten til å bli helt ren og hvit, uten flekker, slik at jeg kan vokse over til slutt og få et resultat som ikke ser for værst ut. Og vær lykkelig dere som fortsatt her full kraft i arma, og tenk på oss stakkarer med plager når dere er som mest leie av gnikkinga på egen båt :)

Eg vasker skrog og overbygg med deep-clean kjøpt fra Maritim Start, da er det ferdig renset og blankt og fint, og rett på med wax. Bruker sterkere blanding på skrog en overbygg. Masse vann og skylle, og såpevask feks zalo rett etterpå før det tørker slik at syrestoff fra deep-clean blir nøytralisert. Deep-clean er eit syrestoff som mange her meiner kan erstattes av ...eh saltsyre i vann trur eg det var. 20% kanskje på skrog. Prøv søkefunksjonen å søk etter deep-clean/saltsyre feks, så kjem det sikkert opp ein del tråder.

Dette er mykje bedre løsning en å feks rubbe celcoat kvart år. Slipper lage alle de microstripene som ny dritt fester seg bedre og bedre i med årene.

Biltema sin Black Steak Remover virker som det er nesten samme stoff bare i svakere variant. Dette også virker bra :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...