jernkjøl Startet 13.Mai.2010 Del på Facebook Startet 13.Mai.2010 Har kjøpt en 1999 mod VP 2010C med et 120 seildrev som skal erstatte min gamle Farymann motor. Problemet er at vp ikke lenger produserer eller har lagerført motorbeddinger til denne volvomotoren. Ser for meg at å prøve å støpe en bedding selv som både er sterk nok og ikke minst nøyaktig nok for seildrevgjennomføringen i skroget kan være en svært tidkrevende oppgave. Noen som har prøvd seg på tilsvarende med vellykket resultat? Noen som har gode tips for hvordan jeg kan lage en støpeform? Ingen tips eller ideer er for dumme. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Jeg monterte inn en ny motor i min båt og bygde om fra fast aksling til seildrev. Jeg satt inn en 2GM20F. Det enkleste må vel være å finne en motor som er nesten lik og som bruker 120 drevet. Da er det kun å bygge om feste der motorlabbene skal være. Jeg brukte beddingen til den nye 21hk Yanmar. Hvis du ikke finner noe likt er det en ide å lage en flens i syrefast som passer 120 drevet. Montere inn bolter og sveise på undersiden av flensen. Da har du noe ordentlig å bygge inn i plasten som drevet kan skrues ordentlig fast i. Husk å smør flere lag med bunnstoff inne i hulrommet før du monterer drevet på plass. Da sparer du mye arbeid med å holde unna blåskjell og annen groe der inne! Du kan se på bloggen min der er det noen bilder. Se på høyre marg og trykk på "ny motor" under "etiketter" Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Mulligan Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Du trenger ingen støpeform. Skjær hull til drevet der det skal være. Heng motoren opp i båten der den skal plasseres. Bygg opp beddingen med Divinycell som du limer sammen med limsparkel. Avslutt når du er ca. 8 mm. under labbene. Ta vekk motoren. Laminer over med passende mengde glassfiber og isopolyester. F.eks (1 x 300 CSM + 3 x 650 CSM)+ (3 x 650 CSM + 1 x300 CSM). Sett motoren på plass der den skal være. Bor hull og gjeng opp til labber og klemring. Skru fast. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Hørtes relativt greit ut med divinylcell. Men må jeg ikke legge inn rustfritt stål eller aluminium som støpes fast under motorfestene for bedre feste til boltene? Eller er det tilstrekkelig å gjenge opp i glassfiberen? Siden den gamle motoren sto i forpiggen står jeg fritt til å velge hvor langt forover/bakover jeg monterer den nye. Ser at seildrevets plassering varierer mye på alle seilbåter. Innbiller meg at en plassering nærme roret gir bedre manøvrering. Synspunkter? Kommer til å gå for divinylcellmetoden. Prisen for en motorbedding som nesten passet var 13tusen. Takker for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 For meg kostet beddingen rett over 2000,- så jeg gadd ikke lage. Jeg hadde nok også støpt hvis den koster så mye. Her er det noen som tr seg godt betalt! Jeg ville støpt inn syrefast til å skru i, det er det i orginalbeddingene til Yanmar ivertfall. Jeg ville satt motoren nermest mulig kjølen i akterkant. Du må tenke litt på vektplsering i båten også. Jeg merker ikke noe manureringsforskjell i negativ retning ved å flytte propellen forover, heller positivt da det blir mindre sidekrefter. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.