Gromling70 Startet 13.Mai.2010 Del på Facebook Startet 13.Mai.2010 Hvilken knute skal jeg bruke? Bildeguide/videoguide ønskes også Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Her lager vi ingen knute, men spleiser en øyespleis Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Pålestikk Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Hadde vært fint med spleiset øye, men da må jeg lære meg å spleise først. Pålestikk kan vel være ok. Men er det ikke en litt simpel knute? Den er vel lett å få opp, og en fast fortøyning bør vel ikke gå opp så lett? Går det an å bruke dobbel åttetallsknute slik man bruker når man klatrer? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Sannt skal spleises! Er ikke vanskelig og spleise, men først må du lære det, og det går sjapt Bare husk og stramme til for vær gang du trer tauet under/igjennom det ene, for og få en fin og stram spleis... Prøv og søk på www.youtube.com eller www.google.no etter spleising, er hels sikkert noe om det der, eller så kjenner du sikkert noen båt vante som kan dette Good Luck! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
CapD Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 spleising Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Gromling70 Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Får se om jeg finner en bra guide og så øve meg litt da. :) Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Syns denne guiden var ganske bra øyespleis Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Du kan godt bruke et pålestikk her. Det hadde kanskje vært bedre med et bøyestikk, men jeg antar at øyet i karabinkrokene dine ikke tillater tauet å gå gjennom 3 ganger? Du kan finne en animasjon av et pålestikk på denne siden: Pålestikk (Flashen funker visst ikke i alle browsere.) Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Anoden Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Her lærte jeg meg spleising http://www.animatedknots.com/splice/ Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Gromling70 Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Anoden: Det var den siden jeg linket til for noen poster siden ;) men takk Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Se der ja Både hører dårlig (iflg kona) og ser dårlig gjør jeg også nå.... Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
SuperGnisten Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Pålestikk kan vel være ok. Men er det ikke en litt simpel knute? Den er vel lett å få opp, og en fast fortøyning bør vel ikke gå opp så lett? Pålestikk er en knute som ikke går opp i bruk, men likevel er veldig lett å få opp når du skal. Uansett hvor nye strekk den har vært utsatt for. Lær deg denne knuten uansett.. kan brukes overalt! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Krimart Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 (redigert) Pålestikk er en knute som ikke går opp i bruk Brukt riktig er pålestikk en sikker knute, belastes den feil kan den være skummel. Pålestikk er derfor "bannlyst" i klatremiljø. Søk på pålestikk og andre trådet på forumet om dette. For bruken som er beskrevet ville jeg brukt en annen knute, f.eks. kan du bruke et dobbelt fiskeknop på egen bukt, som en Renneløkke. Men er enig i at en spleis nok er det beste. MEN: jeg ville ikke brukt karabinkrok , men knytt fast direkte uten krok. En karabinkrok er ikke sikker og kan åpne seg! Søk på dette på forumet så ser du. Redigert 13.Mai.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Karabinkrok kan hoppe av ja. Men båten min vil ligge på uthalerfortøyning, med strakt tau ut fra hvert feste med karabinkrok slik at det er mindre sannsynlig at karabinkroken vil løsne her enn sannsynligheten for at en karabinkrok løsner ved fortøyning til brygge der båten og tauet beveger seg mer. Men om det underlige skulle skje at en karabinkrok løsnet, så vil ikke båten drive til havs iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Ja, her gjelder det å ikke miste fokus. Gromling70 skal feste en 15' båt, ikke drive med fjellklatring. Det er stor forskjell på å fange opp en fallende 100kgs kropp og å holde en 15 foter på plassen sin. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 8-tallsknop for å lage løkker. De tåler belastning i de fleste/alle retninger uten å gå opp. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Jeg hadde ikke brukt karabinkrok til fortøyning. Jeg hadde spleiset ey øye og gjort det fast i et kryssholt. Hvis du vil bruke karabinkrok, så hadde jeg også benyttet en øyespleis, men med en kaus i. Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 (redigert) Har nå lært meg å spleise øye. Var jo lett som bare det . Kommer til å spleise øye med plast kause og bruke karabinkrok. Vil ikke bruke kryssholt pga tauet vil tære på ripen/fenderlisten. Redigert 16.Mai.2010 av Gromling70 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.