Jump to content

Hvilken knute til å knyte fast karabinkroker til uthalerfortøyning

Gromling70

Recommended Posts

Hadde vært fint med spleiset øye, men da må jeg lære meg å spleise først.

Pålestikk kan vel være ok. Men er det ikke en litt simpel knute? Den er vel lett å få opp, og en fast fortøyning bør vel ikke gå opp så lett?

Går det an å bruke dobbel åttetallsknute slik man bruker når man klatrer?

Sannt skal spleises! :flag_bp: Er ikke vanskelig og spleise, men først må du lære det, og det går sjapt :sailing: Bare husk og stramme til for vær gang du trer tauet under/igjennom det ene, for og få en fin og stram spleis... Prøv og søk på www.youtube.com eller www.google.no etter spleising, er hels sikkert noe om det der, eller så kjenner du sikkert noen båt vante som kan dette :wflag: Good Luck! :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Pålestikk kan vel være ok. Men er det ikke en litt simpel knute? Den er vel lett å få opp, og en fast fortøyning bør vel ikke gå opp så lett?

Pålestikk er en knute som ikke går opp i bruk, men likevel er veldig lett å få opp når du skal. Uansett hvor nye strekk den har vært

utsatt for. Lær deg denne knuten uansett.. kan brukes overalt!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Pålestikk er en knute som ikke går opp i bruk

Brukt riktig er pålestikk en sikker knute, belastes den feil kan den være skummel. Pålestikk er derfor "bannlyst" i klatremiljø. Søk på pålestikk og andre trådet på forumet om dette. For bruken som er beskrevet ville jeg brukt en annen knute, f.eks. kan du bruke et dobbelt fiskeknop på egen bukt, som en Renneløkke.

rennelokke.jpg

Men er enig i at en spleis nok er det beste.

MEN: jeg ville ikke brukt karabinkrok , men knytt fast direkte uten krok. En karabinkrok er ikke sikker og kan åpne seg! Søk på dette på forumet så ser du.

Redigert av Krimart (see edit history)

Karabinkrok kan hoppe av ja. 137_o.jpg

Men båten min vil ligge på uthalerfortøyning, med strakt tau ut fra hvert feste med karabinkrok slik at det er mindre sannsynlig at karabinkroken vil løsne her enn sannsynligheten for at en karabinkrok løsner ved fortøyning til brygge der båten og tauet beveger seg mer. Men om det underlige skulle skje at en karabinkrok løsnet, så vil ikke båten drive til havs iallefall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...