snod Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Etter at min 65 AMP iskra dynamo gikk dukken må jeg nå få tak i ny dynamo til min BMW636d. Har kryssreferert delenummer og funnet at en del dynamoer fra BMW 316 og 728 passer til min motor. Er det noen her som har prøvd dynamo fra høggern? Må dere modifisere for å få et W uttak? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
AndreHugo Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Har nettopp selv montert inn en dynamo fra høggern. Gikk helt smertefritt. Det var da en bosch-dynamo som ble satt på en VP MD21B. Hadde alle uttak bak på den "nye" dynamo, gikk helt utmerket :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Hadde selv en gammel Scand 24 med et Volvo Penta dyr nedi. Der tok dynamoen kvelden, og da jeg sjekket pris på ny, holdt jeg på å ta kveld. Den originale var på 70 amp, og jeg satte inn en fra en Ford Mondeo på 90 amp. Måtte fjerne et feste på den, som var i veien, med det trengtes ikke uansett. Gikk fint som bare det. Men jeg har lest om at man bør være litt mer forsiktig når man har bensinmotor, da med tanke på eventuelle gnister fra dynamoen som kan antenne eventuell bensindamp... Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
jernkjøl Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Har selv en 75 Amp dynamo fra huggern. Den gjør jobben, men blir veldig varm. Spytter jeg på den fordamper spyttet umiddelbart ved litt motorgange. Vet ikke om det ville vært annerledes med en maritim dynamo. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Takk for svar. Til de prisene som er hos høggern kan jeg bytte 5 ganger til prisen av en byttedynamo så da blir det å bestille imorge. Angående varm dynamo, har du vifte på den? Regner med å måtte bytte over vifte og reimskive. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Varm blir nok en båtdynamo också. Kan bli 100 grader eller mer vid långvarig drift med märkström. Var uppmärksam på att i båtar förekommer både tvåpoliga och minusjordade elsystem. I bilar däremot är det nog bara minusjordat som gäller. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuborg Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 (edited) For å si det sån.. Det er ikke noe fokjeld på en marinedynamo og en bildynamo. Noen "marinedynamoer" er lakkert invendig for å tåle litt mer salt miljø før de ruster. men virkningen er det samme. de fleste dynamoer er galvaniserte og dette er uansett den beste rustbeskyttelsen. Er du en halv meter elekrokyndig er det en smal sak å hente ut w signalet bare du får åpnet dynamoen. Det er der på alle dynamoer men ikke altid trukket ut så det er tilgejngelig. Vifta må du ha. Alle dynamoer har det men noen har den på innsiden. Er den ikke der må du flytte over den fra din gamle. Også riktig at noen er minusregulert og eller topolet. Edited May 13, 2010 by tuborg (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.