Jump to content

Bil-dynamo fra høggern til båt?


snod

Recommended Posts

Etter at min 65 AMP iskra dynamo gikk dukken må jeg nå få tak i ny dynamo til min BMW636d.

Har kryssreferert delenummer og funnet at en del dynamoer fra BMW 316 og 728 passer til min motor.

Er det noen her som har prøvd dynamo fra høggern? Må dere modifisere for å få et W uttak?

Link to post
Share on other sites

Har nettopp selv montert inn en dynamo fra høggern. Gikk helt smertefritt. Det var da en bosch-dynamo som ble satt på en VP MD21B. Hadde alle uttak bak på den "nye" dynamo, gikk helt utmerket :)

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en gammel Scand 24 med et Volvo Penta dyr nedi. Der tok dynamoen kvelden, og da jeg sjekket pris på ny, holdt jeg på å ta kveld. Den originale var på 70 amp, og jeg satte inn en fra en Ford Mondeo på 90 amp. Måtte fjerne et feste på den, som var i veien, med det trengtes ikke uansett. Gikk fint som bare det. Men jeg har lest om at man bør være litt mer forsiktig når man har bensinmotor, da med tanke på eventuelle gnister fra dynamoen som kan antenne eventuell bensindamp...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har selv en 75 Amp dynamo fra huggern. Den gjør jobben, men blir veldig varm. Spytter jeg på den fordamper spyttet umiddelbart ved litt motorgange. Vet ikke om det ville vært annerledes med en maritim dynamo.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Til de prisene som er hos høggern kan jeg bytte 5 ganger til prisen av en byttedynamo så da blir det å bestille imorge.

Angående varm dynamo, har du vifte på den?

Regner med å måtte bytte over vifte og reimskive.

Link to post
Share on other sites

Varm blir nok en båtdynamo också.

Kan bli 100 grader eller mer vid långvarig drift med märkström.

 

Var uppmärksam på att i båtar förekommer både tvåpoliga och minusjordade elsystem.

I bilar däremot är det nog bara minusjordat som gäller.

Link to post
Share on other sites

For å si det sån.. Det er ikke noe fokjeld på en marinedynamo og en bildynamo. Noen "marinedynamoer" er lakkert invendig for å tåle litt mer salt miljø før de ruster. men virkningen er det samme. de fleste dynamoer er galvaniserte og dette er uansett den beste rustbeskyttelsen. Er du en halv meter elekrokyndig er det en smal sak å hente ut w signalet bare du får åpnet dynamoen. Det er der på alle dynamoer men ikke altid trukket ut så det er tilgejngelig. Vifta må du ha. Alle dynamoer har det men noen har den på innsiden. Er den ikke der må du flytte over den fra din gamle.

Også riktig at noen er minusregulert og eller topolet.

Edited by tuborg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...