Jump to content

Store svarte merker på dollbord, hvordan fjerne de?

Polarn

Recommended Posts

Jeg har hatt vann stående på dollbordet som har etterlatt seg store svartgråe merker. Har forsøkt Black Warnsih uten hell. Vanlig båtshampo, høytrykkspyler og til slutt har jeg måtte gå på med 150 svampesliper. Sistnevte fjerner noe av det men ikke alt i spor o.l. Er siste mulighet syre da? Må sies at jeg bor nær gardermoen og trolig er det noe flyeksos i dette også.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Reis til Europris og kjøp "Magic Svamp". En svamp med de utroligste bruksområder. Verdt et forsøk før du går løs på dette med syre og annet kraftige saker.

ok, da skal jeg prøve det i morgen,

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Har testet, den funker ikke.

Jeg vil tro at en god rubbing og skrubbe med neglebørste eller likn vil funke.

Som nevnt er Magic svamp fra Europris meget effektiv på glatte flater kun med kaldt vann som vask.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Prøvde ved en tilfeldighet noe som heter Scratch Remover. Beregnet til å ta bort små striper i billakk men fungerte utmerket på båt. Har prøvd forskjellig med varierende resultat, men dette fungerte! Tror det er Turtle som leverer det.

Edited by roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hugos har jeg også testet, fungerer heller ikke. Jif har jeg testet, fungerer ikke. Det er jo sånn ruglette overflate og det sitter meget godt. Kan stikke ut å ta et bilde av det.

Faen, det går jo ikkke å legge inn bilder her nå jo....

Nå har jeg pusset en del på dette i dag, så det var en del værre enn det det er nå, men får likevel ikke vekk resten.

gear_aksel_0101.jpg

gear_aksel_0111.jpg

gear_aksel_0121.jpg

gear_aksel_0131.jpg

Ikke testet motorvask nei. Har hatt sånne merker før når båten lå i Oslo. Aldri vært noe problem i å få av dette. Ganske sikker på at dette har noe med flyeksos å gjøre siden det sitter no så jæ.....

Dette kan vere noe levende organismer. Da er det ihvertfall enkelt å prøve med sopp og algefjerner, som brukes på hus.

Det er jo bare å sprøyte på når det er tørt og vaske det dagen etter, eller så forsvinner det av seg selv i regn.

Hvis det er sot kan du prøve litt med diesel.

Edited by Jonas (see edit history)

Ja, sopp og algedreper har jeg i hus, så det skal jeg også teste i morgen. Kom på en annen ting, kan det komme fra eyjafjallajøkull?

Kom på en annen ting, kan det komme fra eyjafjallajøkull?

Har ikke hørt om noen her på Østlandet som har merket aske-forurensning, men det er jo mye jeg ikke får med meg!

Buster X med Yamaha 70

Ikke testet motorvask nei.

Hei, Polaren. Bare noe som slo meg i full fart, har du prøvd sånn dere pulver/tabeletter man bruker i oppvaskmaskinen? Har ikke prøvd selv, men skal jammen prøve på noen vanskelige flekker jeg har selv på ometrent samme plassen som du. Bor jo ganske nær Rygge da, men er jo ikke samme flytettheten som på Gardermoen. Syre tror jeg du bare skal glemmehvis det viser seg å være eksospartikler.

Mvh.

Spilli

Det sto noe i lokalavisa at vi har hatt askenedfall her så det kan jo være det.

Ikke testet oppvaskmaskin tabletter nei.

Skal teste følgende i morgen:

Sopp og algedreper.

Magic swamp.

Diesel.

Avvfetting.

Får nesten prøve med varmt vann med oppvasktabletter også.

hmm, nå skjønner jeg ingen ting. Fjernet vannet den dagen jeg prøvde å fjerne merkene. Nå jeg skulle til å gå løs på de i dag var de borte??? Hvordan kan det ha seg? Vaska båt i søvne jeg tror jeg :lol:

"One Step Compound" som er rens/polish fra Meguiar`s løser denne dritten uten problem. Jeg hadde samme møkka selv i våres. Enseste aberet er at man må vaske påførings-svampen hvert 10-15 minutt. På ruglete overflater som du viser bruker du oppvaskbørste for påføring.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg ser litt lenger oppe i tråden at du lurte på om det er sot som kom fra vulkanen Eyjafjallajøkull...

Du har en linje i signaturen din: >Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <.

Du har ikke vurdert om de sorte merkene kommer fra din egen private vulkan da

:lol:?

Kan nok være fra min egen vulkan ja. Men uansett så har merkene blitt borte av seg selv. Det skjønner jeg ingen ting av.