Pajero86 Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Jeg har store problemer med min Volvo Penta TMD 70 (ca 30-35 år gammel rekke sekser) og at den ikke går rent på lavere turtall etter noen minutters bruk/da den blir gjennomvarm. Dette begynte siste turen i fjor høst. Den oppfører seg slik at den stopper og går ujevnt på lavt turtall, men ikke da den er kald. Jeg må bruke den litt før den begynner å tulle 5-10 minutter og det kan virke som om den blir raskere "tullete" hvis jeg kjører på høyere turtall. Det som er merkelig, er at den går som ei kule på høyere turtall (over 1900 - 2000 rpm), jevnt og fint og drar som den skal, selv etter at den begynner med tullet på lavere turtall. Går jeg 1-2 min på 2200 rpm og slipper den ned, så kan jeg høre at den går ujevnt. Gir jeg pådrag igjen, så kommer den sakte, men til slutt drar den opp som den skal og går helt knirkefritt, men som sagt, ikke på lavt turtall. Det verste er når man skal legge til, da stopper den uten unntak. Den går saktere på tomgang og til slutt stopper den, virker nesten som den drukner på et vis. Da jeg da forsøker å starte igjen, med fullt gasspådrag, må jeg kinne den 20-25 sek før den starter. Da går den på lavere turtall, men jeg hører at den ikke går helt jevnt. Det som er det aller merkeligste er at jeg har byttet og testet følgende: Byttet alle slanger, dieselrør, returrør, dieselfilter, filterholder, returventil, fødepumpe, dyser og DIESELPUMPE (jeg har reserve motorer) med resultat av eksakt samme symptomer. Jeg har elimintert ALT på dieselsiden! Jeg har satt på en elektrisk fødepumpe for å gi ekstra trykk, samme resultat Jeg har tatt en slange direkte opp i en kanne med diesel direkte på fødepumpa (for å eliminere tanken) med samme resultat, symptomene er eksakt like som tidligere Jeg har fått et tips av en kar som jobber med dieselpumper om at det kan være ventiltetningen som er årsaken, at disse slipper gjennom en del olje. Men den ryker ikke allverden og bruker heller ikke mengder med olje. Men jeg skal ikke utelukke dette. Er det noen her som har vært borti noe lignende, eventuelt om de kjenner til noen som har god greie på 30-35 år gamle dieselmotorer som kan hjelpe meg? Jeg begynner å bli rimelig rådvill her jeg sitter..... Quote Link to post
TPBS-277 Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Det første som slår meg er vektene eller helst fjærene i sentrifugal regulator delen i dieselpumpa de.det er et ikke uvanelig problem på eldre dieseler med rekkepumpe.er det fjærene så er det en 10 min rep for en som hvet hvordan han strammer justeringen på dem. Få en diesel mekanikker til og kikke på den så vil det sikkert vise seg og være en detalj. Ventil styringene har jeg ingen tro på at er synderen. Quote Link to post
Pajero86 Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Takk for svar, men det er nok ikke det, har byttet hele diselpumpa også. Quote Link to post
Pajero86 Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Ingen som har noen andre gode ideer? Quote Link to post
Bartesam Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Begge dieselpumpene har samme feilen Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Pajero86 Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Ja, etter alt jeg har byttet så er det eksakt samme symptomer..... Quote Link to post
Dieselboy Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Sjekket luftfilter ? Sjekk justerskruen til ventiljusteringen. Hadde en gang et tilfelle at justerskruen knakk under oppstart etter overhaling, og da var det som om motoren fikk åndenød og ville dø ut. Dette var en generatormotor som rusler på 1500 rpm, men selv fra 1500 rpm ville den sakke ....bare en tanke. Kontroller klaring på samtlige ventiler. Quote Link to post
Pajero86 Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Luftfilter er fjernet og motorluker er åpnet. Det virker som det har noe med varmen å gjøre, hva kan endre seg i toppen ved varm motor? Metall beveger seg jo, så en sprekk eller lekkasje vil jo bli større/mindre ettersom motoren blir varm/kald. Men kan noen tenke seg hvor denne lekkasjen kan være, tatt i betraktning at den går som et skudd på høyt turtall og har veldig bra effekt, mens den på en måte drukner på lavt turtall. Virker som om det får inn noe den ikke klarer å forbrenne, eller at kompresjonen eller noe er for dårlig slik at den ikke er høy nok... Quote Link to post
Bartesam Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Ta en komp og lekkasjetest på motoren. Gamle volvoer som denne hadde et problem med at sylinderforingene seg ned i blokka over tid med det resultat at de ble utette. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Pajero86 Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Ja, har hørt om den feilen med sylinderforingene jeg også. Men burde det ikke da blitt vann i olja eller andre symptomer? Quote Link to post
Bartesam Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Nei, for dette skjer over god tid. Sitter vel 3 strikker i bunnen på foringa. To som tetter mot vann og den nederste som tetter for olje. Sitter vel en tynn en i resessen på toppen også. Ville sjekket ut komp og lekkasjetest jeg...gir svar på mye den Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Pajero86 Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Ja, får teste det da. Får håpe det ikke er det som er feilen, det er ikke bare bare å fikse......... Quote Link to post
Bartesam Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Ikke ta sorgene på forskudd. Skulle det være dårlig komp, så er det greit å finne ut av det nå, og ikke midt i ferien Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Pajero86 Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Jeg har fått tips om en som kan disse motorene godt, noen som vet om andre som muligens kjenner til disse? Disse har jo også sittet i lastebiler og anleggsmaskiner opp gjennom årene, da under navnet TD 70. Quote Link to post
Pajero86 Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Ingen som har noen tips til noen om kan gamle Volvo Penta godt? Quote Link to post
Polarn Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Vet om Step og Power her på forumet kan VP ganske bra. Send de en IM og hør. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Pajero86 Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Takk for tipset, har sendt de en IM nå. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.