Jump to content

Reparere skader i skrog (glassfiber)

S.Hafsmo

Recommended Posts

Det ser ut til at jeg har spylt sparklet ut av en gammel skade under båten når jeg spylte over kjølen nå i vår.

Så nå er det en flekk/hakk/skade på ca 2x4 cm hvor glassfiberen er synlig. det er et lite hakk, så det må nok sparkles.

hvordan bør man så gå frem?

Bør man ha grunning rett på glassfiberen etter å ha pusset og rengjort den med f.eks aceton, eller sparkel først, så grunning?

Hva slags grunning bør man bruke?

Epoxy sparkel?

og hvor bør man handle fra?

Tenker jeg prøver å fikse skaden med Hempel Epoxy filler samt grunning før og etter grunning med Hempel Light Primer.

Nå har jeg spylt vekk bortimot all bunnstoff, så da må man vel gå over med grunning på hele skroget før man påfører bunnstoff?

jeg vet heller ikke hva som er på skroget av bunnstoff fra før, og har jeg forstått det riktig er det ikke alle bunnstoff som går overens?

På hjemmesiden til Sea Sea har de så vidt jeg husker en angivelse av hvor mye man trenger, hvis ikke står det vel på boksen. Primeren var ganske tynn, så skal jeg gjette (wild guess) vil jeg anta 2 liter pr. strøk, mulig det suger mindre på annet strøk og utover. Du kan sikkert også høre i butikken, heldigvis finnes det ofte en ekspeditør med litt erfaring og kunnskap.

Uansett blir det ikke billig, men akkurat primingen ville jeg ha tatt på alvor. Så kan det heller holde med ett strøk bunnstoff, selv om Hempel anbefaler to - kan det ha noe med å tjene penger å gjøre????

Redigert av BårdK (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...