S.Hafsmo Startet 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2010 Det ser ut til at jeg har spylt sparklet ut av en gammel skade under båten når jeg spylte over kjølen nå i vår. Så nå er det en flekk/hakk/skade på ca 2x4 cm hvor glassfiberen er synlig. det er et lite hakk, så det må nok sparkles. hvordan bør man så gå frem? Bør man ha grunning rett på glassfiberen etter å ha pusset og rengjort den med f.eks aceton, eller sparkel først, så grunning? Hva slags grunning bør man bruke? Epoxy sparkel? og hvor bør man handle fra? Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Er det under vannlinjen hadde jeg bare brukt epoksy og sparklet igjen hele skaden. WestSystem.no kan være et godt sted å starte. Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Det er under vannlinjen ja. Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Tenker jeg prøver å fikse skaden med Hempel Epoxy filler samt grunning før og etter grunning med Hempel Light Primer. Nå har jeg spylt vekk bortimot all bunnstoff, så da må man vel gå over med grunning på hele skroget før man påfører bunnstoff? jeg vet heller ikke hva som er på skroget av bunnstoff fra før, og har jeg forstått det riktig er det ikke alle bunnstoff som går overens? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Når jeg hevet vannlinja på min båt brukte jeg primer som kunne males på gammelt (men pusset for bedre hefting) bunnstoff. Hvis du bruker slik primer på hele båten kan du vel velge hvilket bunnstoff du måtte ønske. Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Hva slags primer var det du brukte? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Hempel Yacht Primer (enkomp.) som ble spesielt anbefalt på Sea Sea ifb. med min jobb. Deretter Hempel Mille selvpolerende bunnstoff. Men det er litt av en jobb, Hempel anbefaler 4 lag med primer under vannlinja, hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 4 strøk ja. så var det å finne ut hvor mye primer man må ha på en 25 foter. ikke barebare å være båteier. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 (redigert) På hjemmesiden til Sea Sea har de så vidt jeg husker en angivelse av hvor mye man trenger, hvis ikke står det vel på boksen. Primeren var ganske tynn, så skal jeg gjette (wild guess) vil jeg anta 2 liter pr. strøk, mulig det suger mindre på annet strøk og utover. Du kan sikkert også høre i butikken, heldigvis finnes det ofte en ekspeditør med litt erfaring og kunnskap. Uansett blir det ikke billig, men akkurat primingen ville jeg ha tatt på alvor. Så kan det heller holde med ett strøk bunnstoff, selv om Hempel anbefaler to - kan det ha noe med å tjene penger å gjøre???? Redigert 17.Mai.2010 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 har forstått det slik at primingen er veldig viktig ja. men gjaldt ikke dette i hovedsak på litt eldre båter? er ikke coatingen tett på dagens båter? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 1 komp primer er bare for heft. 4 strøk høres snodig ut....(synest eg) Skal du bygge vantett primerlag brukes vel to-komp og 5-6 strøk. Men da må båten fuktmåles først så du er sikker på å ikkje kapsle inn noko som fører til skade. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
S.Hafsmo Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 så da er jo spørsmålet om jeg må bygge et vanntett primerlag på en 96 Scand Dynamic 7600? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 næh..... hadde ikkje gidda. Sparkle i, og heftprimer. Og så bunnstoff Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.