Jump to content

Nyinnkjøpt tre snekke

Slagskibet

Recommended Posts

Frøkna nedenfor ble innkjøpt i går kveld "as is,where is".Bygget 1958 og er utstyrt med en 2 sylindret Saab diesel fra 1984 og elektrisk lensepumpe. Bortsett fra at den er stygg som nøkken sjøl så vet jeg ikke strort mere om den. Skal visstnok være i bra stand :flag:

Vindskjermene,bare de er et større prosjekt å få pene. Den ble pusset ned for et par år siden,nå er det fullt av svarte prikker(sopp?) under olja.Noen som vet om hva som kan gjøres for å unngå det?  Fordekket er ganske pent syntes jeg,også har den en veldig pen bordgang på babord side. Bortsett fra motoren så er det alt det positive :flag:

Forløbig så er den navneløs,blir nok ikke noe navn før den er ferdig oppusset til våren. Dette er første trebåten siden 1976.Kan jo bli sterke scener av sånt. :flag:

Bilde

Full av sort prikker i treverket. Grøv snekrede tiljer av impregnert. Hvorfor tiljeplanken er lagt tverrskips lurer jeg litt på? Alle andre båter jeg har eid har hatt plankene i tiljene langskips,

det skal denne også få. Under tiljene ser det for ille ut.Sist rengjort og malt 1959? Generellt så må absolutt hele skuta pusses helt ned både innvendig og utvendig,men tror den kan bli bra etter mange timers arbeide.Vindskjermene vet jeg ikke om kan reddes.

Det mest spennende blir å se henne under vannlinja.Stoler på løftene jeg fikk om hun er bra.Og er hun ikke det så er heller ikke så dårlig handel. Lav og behagelig pris,og motoren er veldig bra.

.....og er utstyrt med en 2 sylindret Saab diesel fra 1984...... Dette er første trebåten siden 1976.Kan jo bli sterke scener av sånt.  :lol:Bilde

:flag: Misunnelig! :blush:

Er på jakt etter noe slikt selv, jeg! Må ha en vinterbåt! "FLUKT" skal på land, til høsten, for en "ansiktsløftning" og ombygging av motorens kjølesystem - og da må jeg bare ha noe som flyter, til vinter-fisketurene mine! With-jolla mi er nå også solgt, så da så.....

En trebåt med dieselmotor - noen som har....... :cheers: ?

Hvilken type Sabb finnes det i "Frøkna", Thor? 2H - 2G ell. 2 J? Fersk- eller saltvannskjølt? Hvor stor er damen? 21' ell. 22' ?

Skulle du komme over et nytt tilfelle kan du gi beskjed til meg?  :flag:

:seeya: Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Har ikke peiling jeg Walter.Det er en Saab.Mere vet jeg ikke.Du skjønner det at båten er en del av skumle transaksjoner som involverer denne frøkna,et par joller og en motorsykkel. Når

øvrigheta begrenser den økonomiske handlefriheten så må en ta

strategiske omgående bevegelser. :flag:

Ur Frøkna blir muligens solgt sent neste høst. Men fortvil ikke

Walter,jeg vet om båt til deg. :cheers: Den har litte granne gear problemer. :flag:

Trenger mega grundig oppussing.Helt utrolig stygg innvendig den og. :blush:

Ca 24 fot i tre med styrhus. Motoren går tror jeg.  :confused:Kan minne mye

om Withsten snekkene i fasongen. Ser bra ut på avstand. :seeya:

Ble tilbudt den i går,eieren drømte om 15000 penger. Ved avslag,

så mumlet hun om å ta ut motoren og hive den på St.Hansbålet

neste år.

Jeg vil tro du kan få den adskillig under drømme prisen. Den er

veldig staselig i designen og kan bli en pen båt.Vil tippe hvis

du blar opp 6-7000 penger så er den din. Skal jeg ta bilder og

sende deg?Den kan bli fin.

Har ikke peiling jeg Walter.Det er en Saab.Mere vet jeg ikke.........

- Skal jeg ta bilder (av 24'-ingen) og sende deg?Den kan bli fin.

Thor! Når det gjelder motoren din, så er det sikkert en SABB 2H (maken til min)  ----> show_image_stream.php?bid=9830810&dx=527&dy=350

- 16-18 hk - den vil "kle" frøkna di. 2H'en er en riktig "evighetsmaskin" - uslitelig sliter!  :cool: De andre 2-syl. SABB'er er nok for store for den smekre damen din. SABB 2G er på 22 hk og 2J er på 30 hk.

- Når det gjelder den 24' du snakker om så er jeg selvfølgelig interessert - hvis det er en nogenlunde "kurant" dieselmotor i den. Er jo ikke "båtkremmer" for ingenting!  :lol: Tar gjerne noen bilder, Thor, hvis det ikke er altfor mye bryderi......... :rolleyes:

Når det gjelder bastards interesse i den, så har vi 2 (bastard og jeg) litt historikk på dette. Den båten han holder på å gjøre istand nå - M/S BASTARD - var opprinnelig tiltenkt meg.  :lol: Fant den på nettet, fikk Poseidon til å ta en kikk, og bilder, på den - der den stod på Sandnes - og siden har bastard "tent" på den, i et svakt øyeblikk av båtløs panikk, bestemte han seg for den, der og da - usett!  :lol:   .... og resten kjenner vi jo til!  :wink:

Man skal ikke se bort i fra at historien gjentar seg.........  :lol:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

....Ser du har en wire som går ut bak på motoren like under høytrykkspumpa. Hva går denne til?...

:rolleyes: - Jepp, mekanisk turteller (kabel)  :cool: Såvidt meg bekjent, ble modell 2H - etter 1975 (eller var det 1974 ??) - levert med turteller som tar impuls fra startkransen på svinghjulet.....

Det stemmer nok ja. Min er fra 1977 og er beregnet på induktiv giver. Men uttaket bak på motoren er der fortsatt, men med en hette på uttaket. Jeg lurte på om dette var en justeringsskrue, men det er det nok ikke da... Er på utkikk etter det jeg kan finne av justeringer m.m., da regulator og pumpe ikke har vært helt på lag i det siste. Men det ordner seg vel... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...