Jump to content

Alarmen gikk på Mercury 50 HK 2-takt 2000mod.


Saphir

Recommended Posts

Første skikkelige turen i år var i dag, etter å ha kjørt en 30-40 minutter stoppet vi for å fiske litt. Motoren gikk da på tomgang, etter omtrent ett minutt gikk alarmen i kontrollboksen.

Første tanken min var at den var for varm, så jeg sjekket kontrollstrålen som var helt fin.

 

Stoppet motoren en stund slik at den ble kaldt, når jeg startet opp igjen kunne jeg ikke kjøre mer enn et par minutter før alarmen kom på igjen. Dette gjentok seg noen ganger intill alarmen plutselig gav seg og jeg kunne kjøre avabrutt hjem igjen.

 

 

Noen som har noen formening om hva som skjedde, eventuelt noe som bør skiftes, ...impeller?

 

Det skal nevnes at båten har lagt ute i vinter og motor har dermed ikke blitt kjørt igjennom med ferskvann.

Link to post
eventuelt noe som bør skiftes, ...impeller?

Hei, du sier at kontrollstrålen er helt fin, så jeg tror neppe det er problemet. Derimot kan det være at motoren din går for kald.

Jeg måtte skifte termostat på min Optimax da denne hadde satt seg i åpen stilling. Regner ellers med at du har 2-taktolje nok på tanken. Hvis du har brukermanualen står det gjerne hva de forskjellige alarmsignalene betyr.

Link to post

Hvis den går for kaldt, så skal vel ikke motoren være glo varm,

 

Beklager, jeg fikk ikke med meg at den var glo varm i ditt første innlegg. Hvis alarmen går kontinuerlig kan det være for varm motor eller lite olje på tanken.

P.S. På min Optimax (2-takt) får man alarmsignal ved for kald motor også, men ikke kontinuerlig (kun korte beep)

Link to post

Kommer det kjølevann og eksos ut fra stammen på motoren da? Kan jo hende den ikke kjøler nok....går varm. All eksos går ut i propell.

Bare en tanke :confused:

 

 

Vet bare at det var rikelig med vann fra kontrollstrålen. Det kunne virke som mesteparten av eksosen kom ut propellen.

 

Når motoren gikk veldig varm og alarmen gikk kom det mye eksos ut fra et utløp over vannflaten, vet ikke hvorfor det.

 

Angående det med olje, så har jeg seperat tank for dette og den var helt full.

Link to post

Ettersom motoren overvintret uten gjennomskylling av kjølekanalene, kan jo disse ha grodd tett av salt & dritt. Prøv med en sikkelig skylling med ferskvann evnt litt kjøleveske. Bruk en "smokk" eller kjør den i en stamp, men pass på tempen da :wink:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post

Motoren har kun to alarmgivere, temperatur på bak ved tennpluggene, og oljenivå i oljetanken. Ved for lavt oljenivå vil du ikke få turtall på motoren siden nivågiveren er koblet sammen med turtallsperren. Eneste mulige forklaring er derfor temperaturgiveren. Siden det kom nok vann i kontrollstrålen kan det være enten at givern gir feil signal, eller at motoren ikke blir kjølt nok. Har vært borti en tilsvarende motor som også alarmen går på selv om det er vann fra kontrollstrålen. Feilen her er at impelleren ikke gir nok vann av en eller annen grunn. Ved bytte av impeller kommer det like mye vann ut kontrollstrålen, men motoren får mer kjøling, og alarmen går dermed ikke. Kanskje det er samme problem på din ?

 

R

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...