Saphir Startet 14.Mai.2010 Del på Facebook Startet 14.Mai.2010 Første skikkelige turen i år var i dag, etter å ha kjørt en 30-40 minutter stoppet vi for å fiske litt. Motoren gikk da på tomgang, etter omtrent ett minutt gikk alarmen i kontrollboksen. Første tanken min var at den var for varm, så jeg sjekket kontrollstrålen som var helt fin. Stoppet motoren en stund slik at den ble kaldt, når jeg startet opp igjen kunne jeg ikke kjøre mer enn et par minutter før alarmen kom på igjen. Dette gjentok seg noen ganger intill alarmen plutselig gav seg og jeg kunne kjøre avabrutt hjem igjen. Noen som har noen formening om hva som skjedde, eventuelt noe som bør skiftes, ...impeller? Det skal nevnes at båten har lagt ute i vinter og motor har dermed ikke blitt kjørt igjennom med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 eventuelt noe som bør skiftes, ...impeller? Hei, du sier at kontrollstrålen er helt fin, så jeg tror neppe det er problemet. Derimot kan det være at motoren din går for kald. Jeg måtte skifte termostat på min Optimax da denne hadde satt seg i åpen stilling. Regner ellers med at du har 2-taktolje nok på tanken. Hvis du har brukermanualen står det gjerne hva de forskjellige alarmsignalene betyr. Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Hvis den går for kaldt, så skal vel ikke motoren være glo varm, det var min da jeg tok av dekkselet og kjennte på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Kommer det kjølevann og eksos ut fra stammen på motoren da? Kan jo hende den ikke kjøler nok....går varm. All eksos går ut i propell. Bare en tanke Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
chagall Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Hvis den går for kaldt, så skal vel ikke motoren være glo varm, Beklager, jeg fikk ikke med meg at den var glo varm i ditt første innlegg. Hvis alarmen går kontinuerlig kan det være for varm motor eller lite olje på tanken. P.S. På min Optimax (2-takt) får man alarmsignal ved for kald motor også, men ikke kontinuerlig (kun korte beep) Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Kommer det kjølevann og eksos ut fra stammen på motoren da? Kan jo hende den ikke kjøler nok....går varm. All eksos går ut i propell. Bare en tanke Vet bare at det var rikelig med vann fra kontrollstrålen. Det kunne virke som mesteparten av eksosen kom ut propellen. Når motoren gikk veldig varm og alarmen gikk kom det mye eksos ut fra et utløp over vannflaten, vet ikke hvorfor det. Angående det med olje, så har jeg seperat tank for dette og den var helt full. Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Ettersom motoren overvintret uten gjennomskylling av kjølekanalene, kan jo disse ha grodd tett av salt & dritt. Prøv med en sikkelig skylling med ferskvann evnt litt kjøleveske. Bruk en "smokk" eller kjør den i en stamp, men pass på tempen da Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Saphir Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Kan nok være smart å kjøre den i stampen. Jeg får ta meg en testur til og se hvordan det går. Motoren gikk trossalt fint i ca 50 minutter etter at alarmen gav seg i dag. Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Motoren har kun to alarmgivere, temperatur på bak ved tennpluggene, og oljenivå i oljetanken. Ved for lavt oljenivå vil du ikke få turtall på motoren siden nivågiveren er koblet sammen med turtallsperren. Eneste mulige forklaring er derfor temperaturgiveren. Siden det kom nok vann i kontrollstrålen kan det være enten at givern gir feil signal, eller at motoren ikke blir kjølt nok. Har vært borti en tilsvarende motor som også alarmen går på selv om det er vann fra kontrollstrålen. Feilen her er at impelleren ikke gir nok vann av en eller annen grunn. Ved bytte av impeller kommer det like mye vann ut kontrollstrålen, men motoren får mer kjøling, og alarmen går dermed ikke. Kanskje det er samme problem på din ? R Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.