Øyvindse Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Er på jakt etter ein 17-18 fots båt for tur, sportsfiske og sporadiske overnattingar i skjærgarden her på vestlandet. Har lurt litt på Kystjeepen til Silver Viking, Korleis er den i forhold til Hansvik 18 HT eller Rana 530? Tenkjer mest på sjøegenskaper (t.d. korleis den tek bølgjer, stabiliter, comfort i fart o.l.)Kystjeepen er sjølvlensande, dei andre ikkje. Hadde tidlegare ein sjølvlensande Øien 530HT før eg skifta til større båt. Vurderer å gå tilbake til den størrelsen igjen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøbjørn Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Har hatt Silver Viking kystjeep, den er for så vidt praktisk, men flatbunnet. (svært hard i sjøen men stabil) På grunn av det eksentriske styrehuset monterte jeg trimflaps (QL) Det fungerte bra, den ble også bedre i sjøen da jeg kunne presse baugen mer ned i motsjø. Kjører i dag Rana 530 HT, som er smalere og spissere i baugen en Silver Viking. Ikke fullt så praktisk, må prakkes med kallesje, men liker den mye bedre. Mye bedre sjøbåt, og mye mere retningsstabil. Silver Viking sklir mye sideveis ved finmanøvrering. Den kystjeepen jeg hadde var også plaget med mye luftbobler under gelcoaten, som etter hvert kom fram. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts