Jump to content

Montere lister i tak

Suzuki

Recommended Posts

Jokeren har 2 skjøter i sitt vakre  :yesnod: 70 talls skrogtrekk i taket. Disse skal jeg nå dekke over med mahognylister som blir omlag 70 -90 mm brede.

Jeg vil passe på å montere griperekker på disse listene før jeg monterer de opp i taket..

Spm: hvordan dimensjonerer jeg festene av disse listene ? Å skru rett opp i taket med vanlige treskruer, blir vell veikt ? eller ? Gjennomgående bolter er ikke aktuelt, da det blir seende teit ut på yttersiden.. Jeg kan evt. borre opp no hull og sprøyte inn epoxy for forsterkning av skruehullene kanskje..

Tror det er balsakjerne i laminatet i dekket, som jeg da skal skru opp i fra nedsiden..

Tips mottas !

Suzuki

No boat needed..

Løsningen jeg har sett på dette er å borre et lite hull, ved hjelp av en streng med vinkel på "graver" du ut et større tomrom på innsiden av hullet og fyller dette med epoksy. Dette vil da gi feste for skruene.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hva med ekspanderendes hylser som brukes på gips. Finnes endel kjekt i plastikk der som vil fosterke festene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hva med ekspanderendes hylser som brukes på gips. Finnes endel kjekt i plastikk der som vil fosterke festene

Balsa gir ingen mothold mot slike hylser (er jeg ganske sikker på).

Hvis listen din dekker 70mm bredde ville jeg brukt en hullsag av litt mindre diameter og skjært hele innerlinern bort. Fjernet så balsaen og limt kryssfiner (også skjært til med hullsag) med riktig tykkelse (evt flere oppå hverandre) med epoxy opp i hullene. Disse ville jeg har brukt til å feste listen - som jo da dekker kryssfineren helt - og håndrekkene.

Du burde da plassere hullene rimelig presis, men til det kan du jo bruke listene ved at du teiper de til taket midlertidig. Håper jeg gjorde meg forståelig  :flag:

jeg tror Andreas`s løsning er svaret på mitt problem. Rett å slett forsterke taket ved å lime inn klosser av marine finer. Bruker jeg 40-50 mm hullsag, burde det bli bra med feste.

Ideen med festepunkter ala gipsankere, har jeg ingen tro på. Griperekkene må tåle at noen virkelig holder seg i de, om det skal være noen vits..

Suzuki

No boat needed..

listene er ikke problemet, derimot kan REKKEHÅNDTAKENE gi endel belastninger.

En liten "plugg" av epoxy vil jeg neppe stole på..

Suzuki

"Pluggens" størrelse avgjør du selv. men dersom du aksepterer mer alvorlig inngrep er alternativet å skjære ut en del av innsiden av taket og støpe inn kryssfiner i passende tykkelse med tilhørende repereasjon av undertaket. Da kan du få et solid feste som ikke er så sårbart for feilplassering av skruene.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

jeg tror Andreas`s løsning er svaret på mitt problem. Rett å slett forsterke taket ved å lime inn klosser av marine finer. Bruker jeg 40-50 mm hullsag, burde det bli bra med feste.

Ideen med festepunkter ala gipsankere, har jeg ingen tro på. Griperekkene må tåle at noen virkelig holder seg i de, om det skal være noen vits..

Suzuki

Marinefiner, kokfast eller annet, er overkill.  Bruk den ABB fineren du har, sålenge det blir epoxy på alle kanter av den uansett, blir den vanntett.

Stian

Balsa gir ingen mothold mot slike hylser (er jeg ganske sikker på).

Hvis listen din dekker 70mm bredde ville jeg brukt en hullsag av litt mindre diameter og skjært hele innerlinern bort. Fjernet så balsaen og limt kryssfiner (også skjært til med hullsag) med riktig tykkelse (evt flere oppå hverandre) med epoxy opp i hullene. Disse ville jeg har brukt til å feste listen - som jo da dekker kryssfineren helt - og håndrekkene.

Du burde da plassere hullene rimelig presis, men til det kan du jo bruke listene ved at du teiper de til taket midlertidig. Håper jeg gjorde meg forståelig  :cheers:

Det er vel ikke slik at balsaen skal ta belastningen. Det ville være det samme som å si at isolasjonen i en gips vegg skulle holde pluggen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Skjønner poenget ditt. Argumentasjonen min var nok feil.

I Suzukis båt måtte det da være innerlinern som måtte bære håndrekkene. Og innerliner i 'taket' til en båt tviler jeg på at den ville bære nok. Håndrekkene burde henge i dekket, ikke innerlinern.

Jeg ville heller ikke hengt en håndrekke i en gipsplate i himlingen, kun i bjelkelaget.

......Jeg vil passe på å montere griperekker på disse listene før jeg monterer de opp i taket..

Tips mottas !

Suzuki

dette er nog det störste problemet....

säg två man som står o henger i samme grabbrekke i lite sjö.............

..........................blir lett några hundre kilos belastning!

Kan du utnyttja grabbrekket på ovansidan så att du bare byter ut till lengre genomgående

skruv o mutter ?

S/Y Gunga Din

säg två man som står o henger i samme grabbrekke i lite sjö.............

..........................blir lett några hundre kilos belastning!

Kan du utnyttja grabbrekket på ovansidan så att du bare byter ut till lengre genomgående

skruv o mutter ?

Det er dette jeg lurer på. For grabbrekker som ikke sitter HELT fast er værre enn ingen grabbrekker. Mest sannsynlig bruker jeg vel skottet foran ved toalettet og bak ved nedgangsluka til innfesting med sånne rekkestøttefester, og setter to støtter på midten. De kan jeg jo skru med gjennomgående bolter. Så sitter det fast i alla fall..

Suzuki

No boat needed..

Det er dette jeg lurer på. For grabbrekker som ikke sitter HELT fast er værre enn ingen grabbrekker. Mest sannsynlig bruker jeg vel skottet foran ved toalettet og bak ved nedgangsluka til innfesting med sånne rekkestøttefester, og setter to støtter på midten. De kan jeg jo skru med gjennomgående bolter. Så sitter det fast i alla fall..

Suzuki

Skal du først bruke gjennomgående bolter, så kan du vel bruke vanlige griperekker?

Stian

Går det ikke å skjære bort balsaen hele veien under listen og erstatte det med trevirke i hele listen lengde og nesten i hele listens bredde??? Lim fast med epoxy

Nei. Fordi jeg ønsker griperekker som går i HELE takets lengderetning. Dessuten vil jeg ikke ha masse skjøter, men en HEL griperekke.

Tror jeg.

Suzuki

Dette skjønner jeg ikke. Hvis du ikke kan få kjøpt en griperekke som er lang nok til å gå i hele takets lengde, kan du ikke lage en selv? En kamerat av meg lagde selv nye fra et teakemne. Med stikksag og litt sliping/høvling tok det ikke veldig lang tid. Hvis du lager to, og har en på innsiden og en på utsiden kan du feste pyntelisten imellom. "Standard" mål for griperekker er vel ca 0,5 meter mellom hver gang den festes i dekk. Du fester dem sammen med gjennomgående skruer fra innsiden. Hvis ikke dekket ditt er helt mykt burde det ikke være noe problem å bare skru rett igjennom, uten noe forsterkning og fjerning av distansemateriale.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Enig Andreas, bortsett fra en ting; Jokere fra 70 tallet er ikke dimensjonert som andre båter..

Men skal jeg først lage hull lager jeg stort hull inne, og passende bolt hull ute. Så graver ejg ut distansematerialet, og legger i noe solid, f.eks finer / epoxy. Da kan jeg henge opp det meste i griperekkene, uten at de gir seg..

Suzuki

No boat needed..

ja Lasse, du er på sporet. Men jeg vil bruke syrefaste eller elokserte rør, som festes i skottet foran og bak i hovedcabinen. Grunnen er at Jokeren ikke har skyveluke, så det er greit å ha noe å holde seg i når man går ut / inn av båten. Dessuten er det greit å kunne henge opp ting og tang, fast og midlertidig. Grunnen til at jeg vil bruke rør, er at de må bøyes ganske kraftig i ene enden, da taket ikke er "flatt" hele veien, men går opp omlag 10 cm den siste halve meteren.

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...