Jump to content

Mercury 9.9hk står fast

Mercury dritt

Recommended Posts

Hei, jeg og 2 kamerater er på hytta å har pusset opp båten, i fjor kjøpte vi en flonke ny mercury 9.9 HK. Og i dag så skulle vi sette den på vannet. Og når vi skulle starte, sto motoren. Når vi trekker i snora så er det som den står i gir, har faan ikke sjangs til å dra i rundt uten å rive av snora. Noen som vet hva som feiler den? Har lest noem tråder men ble ikke noe klokere:D

Hvis motoren ikke er konservert siden fjorårets bruk har vel stempelringene rustet fast i sylinderene. Skru ut tennpluggene og hell i en god slump diesel og la det stå over natten. Er du heldig starter den i morgen.

jaja, får se hva vi får til. har enda garanti på den så skal se om ikke den ordner saken før vi begynner å gjøre noe selv. takker for svar.

Ofte litt myke gerhendler siden de ofte er i plast. Lirke og sjekk at den virkelig står i fri. Så er det mulig at den må være tiltet ned i riktig kjøreposisjon?

Men har du latt ny motor stå i fuktig naust uten konservering?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Om det ikke forekommer noen dokumentert vinterkonservering eller service kan det bli problematisk å hente ut noe på garanti.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Det skal ikkje være noe problem at den ikkje er sprayet full i olje, såkalt konservert. Motorer kan stå lenge uten å sette seg. Eg antar dette også er en firtakt. Prøv en skvett diesel ja.

Om den er rustet fast og det da ikke roe galt med den så hjelper det lite med garanti. Det står heilt sikkert en prosedyre i håndboka som må følges før man setter bort..Det ender bare med en regning fra verkstedet likevel.

Edited by Korsnes (see edit history)

Jeg har en 9.9 4takt som jeg kjøpte ny i fjor. Går lett og fint rundt etter jeg pakka den bort siden i fjor.

Men kan jo være fordi jeg har hatt den i stua siden i fjor høst :)

Føkk deg...

Men kan jo være fordi jeg har hatt den i stua siden i fjor høst :)

Hørtes litt kinky ut det :giggle: Mener å ha sett en reklamesnutt der en glad merc-eier hadde ett vel intimt forhold til påhenger`n sin... Flere som har sett den?

Edited by Anoden (see edit history)

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Det er mer kinky enn som så :)

Jeg har nemlig en 3.5 4takt Mercury til i stua :)

Og på båten sitter det jo en 90 Mercury.

Og på Nidelvan sitter det en 50 Mercury...

Og ja, står visst en moped i spisestua også :)

Bilene har jeg ute derimot :)

Føkk deg...

setter en femmer på at motoren ikke står ordentlig i fri!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Det er mer kinky enn som så :)

står visst en moped i spisestua også :)

Hadde mye rart i huset før kjærringa kom inn i bildet......

-Ford Cosworth motor på soverommet

-En 1937 mod D.K.W motorsykkel i gangen

-Og en Mopar 440 med glassplate som stuebord

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Jeg har vurdert fotenden av senga,

Fordelen med den løsningen er at du da også kan bruke den som mix-master/blender osv, men husk å fest den godt før du starter opp!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mener å huske at det er en sperrehake som hindrer start hvis motoren står i gir. Man ser det hvis man tar av motordekslet. sperra går opp mot svinghjulet på samme side som forgasseren.

Så at den står i gir er vel en sannsynlig årsak, som nevnt lenger opp i tråden.

Føkk deg...

Tipper dette er startsperren som slår inn når motor står i gir. Normalt skal det ikke gå, og du skal heller ikke prøve å sette den i revers når motor IKKE går. Er det en som har prøvd dette så kan jo det være at noe har forskyvet seg. Har girspaken blitt tvinget i revers har den ikke gått i revers i giret men spaken har flyttet seg. Dermed når du setter den i fri står den egentlig i forward. En kvalifisert gjetning.. :rolleyes:

Edited by Å i sava (see edit history)

hvis det er typen motor som har girskift via gasshåndtaket så er det en del plastdeler i mekanismen til gir og gass. Men enten er det helt, eller ødelagt. Sjekk om motoren står i fri ved å dreie propellen. Går den fritt rundt står den i fri. Går den bittelitt og låser står den i gir.

Føkk deg...

• 2 weeks later...

Takker for mange svar, vi prøvde å skru opp skruene på det dekslet som snora er i, og vi slakket bare såvidt på den ene så trakk jeg en gang å da var den plutselig grei, skrangla litt bare. Å når et problem var ordnet så dukket det opp ett annet. Da vi var på vatnet for andre gang så fikk vi ikke start, så det endte med flatfyll på hytta i stedet.

Det viste seg at jeg var så smart at jeg la den på feil side, så det kom olje inn i sylyndrene. skruvde opp tennpluggene å de var helt ned sauset i oje, så vi dramma de opp skikkelig og fikk til slutt fyr på den.

Og igjen, takk for mange nyttige svar.

Fordelen med den løsningen er at du da også kan bruke den som mix-master/blender osv, men husk å fest den godt før du starter opp!

Da bør du ha en luftkjølt Honda 2,3. er så sølete å dra hageslangen inn på soverommet for å få kjøling.

Jeg tipper at motoren ikke står i fri. For å finne ut om det er gearet eller motoren bør vel propellen snurres rundt om den står i fri. Kan ikke propellen snurres rundt står den i gear.

• 7 months later...