mbremz Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 (edited) Hei alle sammen. Jeg sliter virkelig med å finne ut hvorfor min styring er hard når jeg svinger fra midt stilling til fullt utslag til babord, og tilbake til midtstilling igjen. Når man svinger den andre veien er allt helt fint. Allt dette er gjor ved kai, uten motor igang. Båt, Yamarin 5810 med Yamaha 115 4 takt. Jeg har gjort følgende: - Byttet til komplett ny kabel. Denne kabelen er akkurat like lang som orginal kabelen. - Koblet fra kabel og sjekket at feilen ikke ligger på motoren, motor går veldig lett. Men styring er hard, selv uten motoren tilkoblet. - Koblet fra i snekke, ingen feil funnet der heller. Så for å forklare min teori, siden styringen er tung i fra midt stilling og ut til full utstrakt lenge og tilbake til midt stilling, kan det være en slakke i det "røret" (svingepunktet til motoren) hvor kabelen er festet med den store mutteren? Er det noen der ute som har opplevd dette, eller har noen gode råd, takker for alle svar jeg får på forhånd. Edited May 14, 2010 by mbremz (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Hei. Jeg har opplevd at for krapp kurve på kabelen kan føre til hard styring. Feilsøking kan gjøres med men medhjelper, der en vrir på rattet mens den andre trekker og skyver kabelen i ulike vinkler for å se om det gir løsere styring. Kanskje... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Har du renset og smørt "røret gjennom motor" godt nok? kan ligge mye drit og møkk der.... Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
mbremz Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Har du renset og smørt "røret gjennom motor" godt nok? kan ligge mye drit og møkk der.... ehhh kanskje ikke, jeg sprutet gjennom det med crc, men skulle ikke da tregheten vært i hele slaget, i mitt tilfelle er det jo bare de siste 50% som er tungt, og når jeg sier tungt, så mener jeg at jeg må ha to hender på rattet. Takker for raske svar så langt, alle forslag mottaes med stor takk Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 (edited) Har erfaring med at det er haugevis med rust,salt og harde fett rester i røret. Har som regel kappet den gamle kabelen og brukt den siste biten som piperenser,crc papir,mere crc og papir helt til røret er helt rent. Etter det kan du pakke den nye kabelen inn med fett og montere den. Edited May 14, 2010 by 68 GT (see edit history) Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
mbremz Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Har erfaring med at det er haugevis med rust,salt og harde fett rester i røret. Har som regel kappet den gamle kabelen og brukt den siate biten som piperenser,crc papir,mere crc og papir helt til røret er helt rent. Etter det kan du pakke den nye kabelen inn med fett og montere den. Du har vel tilfeldigvis ikke Mercury eller Mariner motor?? Ok det skal prøves i morgen tidlig, men er jo sykt mye jobb da, det ikke er lett å få ut den kabelen. Nei Det sitter en Yamaha 115 på denne båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Det er kanskje et dumt tips men bytt til hydraulisk. Du monterer det selv på et par timer, maks, og du får lett og fin styring. aldri mer tregt eller tungt. Koster deg under 5000kr for et Baystar kit, som er komplett. (jeg har det selv) Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Har du koblet fra styringen og sjekket at det ikke er braketten på selve motor som henger? Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts