Jump to content

Montering av hydraulisk styring på påhengsmotor


ezach

Recommended Posts

Jeg er i gang med å utstyre 1980 modell Rana og 1996 modell Yamaha 50 med hydraulisk styring.

 

Overraskelsen var stor da jeg skulle montere styresylinderen på påhengsmotoren:

Braketten er for liten og griper ikke på tosider av tilt-røret.

 

Ifølge en erfaren mekaniker har tiltrøret standard lengde på alle motorer.

Her er røret 5 mm for langt/brakettens åpning er 5 mm for smal.

 

Noen som har tips for å løse dette?

 

Motoren er en 3-sylindret 50 hk Yamaha to-takter.

Styringen er fra Hydrodrive med betegnelsen MD 80 og skal passe alle utenbords motorer opp til 90 hk.

 

Ja, jeg har meldt fra til forhandleren, som skal ta det opp med leverandøren/importøren - men da skjer det ikke noe før tidligst tirsdag etter 17. mai.

 

Tips mottas med ubegrenset takknemlighet!

 

:-)

Link to post
Share on other sites

Er det gjenger på tiltrøret ? Mulig du kan skru det inn. Men det er kanskje et helt rør ?

 

Jeg moterte styring fra Baystar/teleflex, (hydraulisk) og der fulgte det med en ekstra "arm" som ble tredd igjennom tilrøret.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det er gjenger på tiltrøret, men det er fast. Eller kan dette reguleres?

Det skal en stang gjennom røret, ja, men det er avstanden mellom "brakett-ørene" som er problemet.

Link to post
Share on other sites

Det er denne du har ? Her er jo bredden justerbar, alt ettersom hvordan du flytter noen låseringer ?

 

Veldig lik dn jeg har ihvertfall

md80.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

På bildet hvor jeg har merket med røde sirkler skal det være mulighet for å endre bredden.

 

Mener jeg da. Monterte i fjor, men mener det var der man kunne endre bredden noe

 

md80mm.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Nei, på denne er åpningen på braketten fast, se bildet.

(Ikke bry deg om alle pilene og bokstavene, det er detaljer i monteringsanvisningen.)

 

hydrodrive.jpg

Link to post
Share on other sites

aha, ja den er litt annerledes ja. Sjekk med leverandøren om det finnes andre endestykker på sylinderen, slik at festene kommer lenger ut. Og sjekk om tiltrøret er todelt. Kanskje det kan skrues inn? Eller sag av det som stikker ut, 5mm ?

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg har bedt forhandleren sjekke med leverandør, men det kan fort ta litt tid.

Derfor håper jeg at noen har vært borti denne problemstillingen tidligere.

 

Det er fullt mulig å tilpasse tiltrørert ved å kappe det, men jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å gå så drastisk til verks med en nyanskaffet motor. Det kan gjøre gjengene ubrukelig og kanskje påvirke prisen ved evt. videresalg senere.

 

Noen som kjenner til om tiltrøret kan reguleres eller om det varierer i lengde?

Det virker jo litt rart at braketten ikke passer når den er konstruert for alle mototer op til 90 hk.

 

Flere gode forslag mottas med stor takk!

Edited by ezach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilt-rør kan ikke justeres på lengden.Ser du har en blank tykk skive som er på akselen som skal gjennom tilt-røret. Denne har sannsynligvis innvendige gjenger,og skal gjenges på tilt-røret for senere justering av klaring/slakk på innfestingen.Antar du har gjort dette ved montering.Neste alternativ vil være å kutte tilt-røret på venstre side av motoren(sett i fartsretningen) Jeg ville returnert sylinderen og fått en som passer.

Link to post
Share on other sites

Lurer på å montere samme styringa jeg også. Vet du hvor mange rattomdreininger det er fra borde til borde?

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Link to post
Share on other sites

Jeg fulgte råd fra faglært hold, som forøvrig er i tråd med veiledning her på siden:

Kuttet tiltrøret 15 mm på babord side, og nå sitter sylinderen som den skal.

Neste skritt blir utsparring på to-sider av brønnen, så sylinderrøret får plass til å gjøre jobben sin.

 

Tips mottas også her med takknemlighet.

 

:-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 years later...

Den passet helt fin på min motor

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 11 months later...

Løfter denne litt, da jeg vurderer hydraulisk styring på Zip'en.

Var på Maritim og kikket litt på styringene, den minste de hadde var for motorer opp til 150 hk. Min motor er en gammel Mercury 50 hk.

Utfordringen er at braketten for innfesting i tiltrøret er ca 33cm, mens mitt tiltrøret er ca 28cm. Hvordan løses dette undre montering?

Hva er standard lengde på tiltrøret på nyere 50 hk motorer.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det følger med plastspacere/skiver som fyller mellomrommet, men 5 cm var jo ganske mye men neppe noe problem.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

OK. Jeg smugtittet litt i esken i butikken og kunne vel ikke se noe spacere, men det et vel mulig å få laget noen avstandsstykker

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Da er det vel Baystar styringen du har sett på. Den blir kun skrudd på styrerøret i den ene siden, så der trenger du ingen plast-spacere. 

 

Ser ut som de flytter et klips når det er kort styrerør, (side 23)  http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/2011/03/BayStar-Outboard-Front-Mount-Rev.B-998007B.pdf

Edited by Kasper22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke Baystar, men Nordflex NF90. Trolig den samme som teerex har avbildet lenger oppe i tråden.

I katalogen til Maritim finner man Baystar, men ikke i butikken.......Dette gjelder butikken i Stavanger.

Nordflexen var på kampanje til 3990...Kunne godt tenkt meg denne da det forenkler styreinnstallasjonen betraktelig i Zip'en

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Ser ut som den Baystar styringa er mer eller mindre identisk med LS sin styring

 

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med noen plastskiver med min Nordflex 150 hk styring, men fikk ikke bruk for noen, hverken på Honda 90 eller Mercury 115.

Den passet på millimeteren på begge motorer.

 

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har gammeldagse skrufester på maskinen, er det fare for at styresylinderen vil ta i disse når motoren vippes opp?? Det kan nesten se slik ut..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Ja de må du nok kvitte deg med.

Jeg måtte slipe litt i festeørene til sylinderen og i den forsterkningsbraketten jeg monterte, for å få motor nok opptiltet til å komme over vannflaten.

Hovedsaklig fordi jeg måtte ha motor montert helt ned på akterspeilet da akterspeilet er uvanlig høyt og stammen på Mercury F115 er uvanlig kort sammenlignet med det som er standard for L stammelengde.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...