ezach Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Jeg er i gang med å utstyre 1980 modell Rana og 1996 modell Yamaha 50 med hydraulisk styring. Overraskelsen var stor da jeg skulle montere styresylinderen på påhengsmotoren: Braketten er for liten og griper ikke på tosider av tilt-røret. Ifølge en erfaren mekaniker har tiltrøret standard lengde på alle motorer. Her er røret 5 mm for langt/brakettens åpning er 5 mm for smal. Noen som har tips for å løse dette? Motoren er en 3-sylindret 50 hk Yamaha to-takter. Styringen er fra Hydrodrive med betegnelsen MD 80 og skal passe alle utenbords motorer opp til 90 hk. Ja, jeg har meldt fra til forhandleren, som skal ta det opp med leverandøren/importøren - men da skjer det ikke noe før tidligst tirsdag etter 17. mai. Tips mottas med ubegrenset takknemlighet! :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Er det gjenger på tiltrøret ? Mulig du kan skru det inn. Men det er kanskje et helt rør ? Jeg moterte styring fra Baystar/teleflex, (hydraulisk) og der fulgte det med en ekstra "arm" som ble tredd igjennom tilrøret. Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Det er gjenger på tiltrøret, men det er fast. Eller kan dette reguleres? Det skal en stang gjennom røret, ja, men det er avstanden mellom "brakett-ørene" som er problemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Det er denne du har ? Her er jo bredden justerbar, alt ettersom hvordan du flytter noen låseringer ? Veldig lik dn jeg har ihvertfall Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 På bildet hvor jeg har merket med røde sirkler skal det være mulighet for å endre bredden. Mener jeg da. Monterte i fjor, men mener det var der man kunne endre bredden noe Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Nei, på denne er åpningen på braketten fast, se bildet. (Ikke bry deg om alle pilene og bokstavene, det er detaljer i monteringsanvisningen.) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 aha, ja den er litt annerledes ja. Sjekk med leverandøren om det finnes andre endestykker på sylinderen, slik at festene kommer lenger ut. Og sjekk om tiltrøret er todelt. Kanskje det kan skrues inn? Eller sag av det som stikker ut, 5mm ? Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 (edited) Jeg har bedt forhandleren sjekke med leverandør, men det kan fort ta litt tid. Derfor håper jeg at noen har vært borti denne problemstillingen tidligere. Det er fullt mulig å tilpasse tiltrørert ved å kappe det, men jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å gå så drastisk til verks med en nyanskaffet motor. Det kan gjøre gjengene ubrukelig og kanskje påvirke prisen ved evt. videresalg senere. Noen som kjenner til om tiltrøret kan reguleres eller om det varierer i lengde? Det virker jo litt rart at braketten ikke passer når den er konstruert for alle mototer op til 90 hk. Flere gode forslag mottas med stor takk! Edited May 15, 2010 by ezach (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Tilt-rør kan ikke justeres på lengden.Ser du har en blank tykk skive som er på akselen som skal gjennom tilt-røret. Denne har sannsynligvis innvendige gjenger,og skal gjenges på tilt-røret for senere justering av klaring/slakk på innfestingen.Antar du har gjort dette ved montering.Neste alternativ vil være å kutte tilt-røret på venstre side av motoren(sett i fartsretningen) Jeg ville returnert sylinderen og fått en som passer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Ja, det stemmer at denne ringen er for sentrering og justering. Skrus innpå og låses med en umbraco-skrue. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
CapD Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Lurer på å montere samme styringa jeg også. Vet du hvor mange rattomdreininger det er fra borde til borde? Quote 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Jeg kan ikke se at det er nevnt i veiledningen. Du kan jo se etter her (pdf-fil på 5 MB). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Posted May 18, 2010 Author Share Posted May 18, 2010 Jeg fulgte råd fra faglært hold, som forøvrig er i tråd med veiledning her på siden: Kuttet tiltrøret 15 mm på babord side, og nå sitter sylinderen som den skal. Neste skritt blir utsparring på to-sider av brønnen, så sylinderrøret får plass til å gjøre jobben sin. Tips mottas også her med takknemlighet. :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Den passet helt fin på min motor Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
simon_a Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 Løfter denne litt, da jeg vurderer hydraulisk styring på Zip'en. Var på Maritim og kikket litt på styringene, den minste de hadde var for motorer opp til 150 hk. Min motor er en gammel Mercury 50 hk. Utfordringen er at braketten for innfesting i tiltrøret er ca 33cm, mens mitt tiltrøret er ca 28cm. Hvordan løses dette undre montering? Hva er standard lengde på tiltrøret på nyere 50 hk motorer. Quote Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 Det følger med plastspacere/skiver som fyller mellomrommet, men 5 cm var jo ganske mye men neppe noe problem. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
simon_a Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 OK. Jeg smugtittet litt i esken i butikken og kunne vel ikke se noe spacere, men det et vel mulig å få laget noen avstandsstykker Quote Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasper22 Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 (edited) Da er det vel Baystar styringen du har sett på. Den blir kun skrudd på styrerøret i den ene siden, så der trenger du ingen plast-spacere. Ser ut som de flytter et klips når det er kort styrerør, (side 23) http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/2011/03/BayStar-Outboard-Front-Mount-Rev.B-998007B.pdf Edited August 30, 2015 by Kasper22 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
simon_a Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 Det er ikke Baystar, men Nordflex NF90. Trolig den samme som teerex har avbildet lenger oppe i tråden. I katalogen til Maritim finner man Baystar, men ikke i butikken.......Dette gjelder butikken i Stavanger. Nordflexen var på kampanje til 3990...Kunne godt tenkt meg denne da det forenkler styreinnstallasjonen betraktelig i Zip'en Quote Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 (edited) Ser ut som den Baystar styringa er mer eller mindre identisk med LS sin styring Edited August 30, 2015 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 (edited) Det fulgte med noen plastskiver med min Nordflex 150 hk styring, men fikk ikke bruk for noen, hverken på Honda 90 eller Mercury 115. Den passet på millimeteren på begge motorer. Edited August 30, 2015 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
simon_a Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 Jeg har gammeldagse skrufester på maskinen, er det fare for at styresylinderen vil ta i disse når motoren vippes opp?? Det kan nesten se slik ut.. Quote Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 (edited) Ja de må du nok kvitte deg med. Jeg måtte slipe litt i festeørene til sylinderen og i den forsterkningsbraketten jeg monterte, for å få motor nok opptiltet til å komme over vannflaten. Hovedsaklig fordi jeg måtte ha motor montert helt ned på akterspeilet da akterspeilet er uvanlig høyt og stammen på Mercury F115 er uvanlig kort sammenlignet med det som er standard for L stammelengde. Edited August 30, 2015 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.