Trond W. Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Hei Jeg og et par kompiser skal ta turen fra Arendal - til Drøbak. Noen som kan anbefale noen rute.. Ønsker å holde oss mest mulig innaskjærs... Har en cabincruiser som går 7/8 knop. Vi kan kjøre fra morgen til skumring. Ønsker ikke å kjøre om natta. Noen som har gjort turen før og kan gi meg en sånn ca hvor lang tid de brukte. Tar i mot tips med takk... mvh Trond Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Turen burde gå greitt med den farten. Har gått motsatt vei med seilbåt. Foreslår følgende rute: Arendal, Lyngør, Risør forbi Portør innforbi Jomfruland, forbi Tvistein fyr, innforbi Svenner fyr, så nordover på østsiden av Tjøme, gjennom Vrengensundet og videre nordover mot Tønsberg/Valle. Fra Tønsberg nordover langs vestsiden av Oslofjorden hold nær land for å holde klar av trafikksonene. Gå gjerne på innsiden av Bastøy og pass på der fergene krysser ved Horten - fortsett over til Tofte siden. Når du har passert Filtvedt, kan du krysse over til østsiden og fortsette opp til Drøbak. Etapper - kommer an på hvor tidlig dere er våkne, men dere burde klare minst 50nm pr. dag. Det er plenty med steder å overnatte/fylle underveis. Ta det på sparket, men ha med reservekanne med diesel. Lokalkjente kan kanskje spe på med forslag. Geir Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiba Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 ... innforbi Svenner fyr, så nordover på østsiden av Tjøme, gjennom Vrengensundet og videre nordover mot Tønsberg/Valle. Geir Tror vel du mener vestsiden av Tjøme, Geir. Ihvertfall hvis man skal gå gjennom vrengen: Chiba Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Ta Sørlandsleia fra Arendal til Lyngør (beskrivelsen er motsatt vei). Derfra går du forbi Risør, eventuelt innom Risør (for å få en roligere tur) og deretter slik GeirT beskriver (men altså vest for Tjøme (inn ved Tønsberg Tønne) og gjennom Vrengen. Vil du gjøre turen opp Oslofjorden roligere (om det blåser) så kan du på høyde med Bastø krysse over til Moss, gå kanalen, videre på innsiden av Gjeløya og ut ved Son. Quote Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Ja, vest for Tjøme skulle det være. For tidlig på morgenen :=) Takker. Geir Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Enig med KOB. Anbefaler Sørlandsleia. En riktig hyggelig lei. Quote Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Jeg bruker 7 timer fra Sandefjord til Oskarsborg (6,5-7kn) Hvis dere overnatter på Svenner, som er en herlig utehavn så har dere en grei dagsetappe igjen. Som flere har nevnt. Rundt Tønsberg tønne, over til vest siden av Tjøme, gå øst av veiland. Vrengensundet. Gå gjerne årøsund nordover mot Valle, Ut ved Torgersøy. Da var du ferdig med vestfold skjærgården og resten er desverre kun en kjedelig transport etappe Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Jeg brukte ca 14 timer med en Nidelv 24 som gikk 6 knop. Da i 3 meter bølger og frisk bris. Gikk fra Fredrikstad på utsiden av Færder, til Stavern, rett over til Kragerø, og inn ved Lyngør. Resten i indre lei forbi Tvedestrand til Arendal. Flott tur, om enn litt huskete for oss pga været. Dersom du har GPS vil jeg anbefale å ta rett fra Lyngør til Stavern, da sparer du en del tid og sannsynligvis mindre bølger også. (Mye skvulp langs med land utenfor Risør/ Kragerø). Dette er jo avhengig av været, hvor mye tur dere vil ha og hvor trygge dere er på båt og sjø. :-) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts