båtventer Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Jeg skulle pusse opp motoren,en sabb 2J HVP.Iden forbindelse løsnet jeg festet til dynamo. Viste seg at bolt(der fastnøkkel henger) var knekt.Jeg skulle borre opp spor.Tenkte åprøve å løsne den med skrutrekker. Ved borring forsvant rest bolt inn i motor før den fikk festet seg i bor. Det jeg lurer på er om denne må ut? Hvordan er den enkleste måten å få den opp på?Hvorfor er denne bolten gjennomgående? Det var ikke meningen å få ekstraarbeid. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Off ja eg ville tatt jobben å få den ut. Kanskje eine dekselet under kan tas av? Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Jeg ville gjort som sæbø sa, skru av ett av dekslene... Bedre og bruke noen timer extra på motoren, en og måtte bruke mange timer extra, pluss masse penger vist du skulle være max uheldig! Prøv og ta av det nederste dekselet først (svart strek) vist du ikke kommer til derfra, må du nok av med det øverste (rød strek) Lykke til Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.know.it Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 ambefaler deg å prøve og finne bolten før du eventuelt prøver å starte motoren. vila absolutt prøvd å skrud av eit av deksela som sjømann 22 viste. husk og ha tilgjenglig ei god lommelykt når du holder på inni evntuelt en liten magnet til å fiske opp skruen med:) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Eg tenker som så at den bolten MÅ ut før motoren blir tørna. Dog ville eg gått rett på den luka som Martin har satt rød strek på, sjølv om regulatoren sit i den luka - dersom den er laga på samme måten som ein 2G, som eg hadde. Det betyr at der er noko tannhjulsgreier mellom veivhuset og luka, som må OVERHODE IKKJE tørnast mens det er adskilt. Og, med det samme, ta ut all motorolje og gjer veivhuset ordentlig reint. Du har jo dytta inn noko metallstøv sammen med den bolten. Magne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Jeg greide å knekke et par ventilstenger for noen år siden.. det var ikke lik motor som din , men på disse gamle gode motorene er det ganske romslig plass i toppene... Om du tar av toppdekselene kan det muligens være plass rundt støtstengene til å dytte ned en teleskopisk magnet, helt ned i bunnpanna. I værste fall løsne vippearmene i toppen og løfte ut støtstengene for å få ned magneten.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
båtventer Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Takk for svara.Det blir nok til å gå for dekslet merket rødt.Får bare håpe at boltene ikke sitter for godt. Skal prøve å få tak i pakning som passer Venter nok til vi er ferdig med å olje treverket. Ja,ja...Det er ikke alltid man gjør de smarte valgene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.