Jump to content

Tips til cabin cruiser... maks 1.5mill

Aldara

Recommended Posts

Trenger litt anbefalinger til cabincruser... Familie på 5 som vurderer å kjøpe båt, Siden vi er 5 stk i familien så ønsker vi jo mest mulig plass og komfort. Budsjettet tilsier ifra millionen til maks halvannen mill.... i den klassen så synes jeg det er forferdelig mye å velge i..

Hva bør jeg se på? hva bør jeg absolutt styre unna? Takknemlig for alle innspill.

Ja her har du veldig mye å velge mellom, selv har jeg hatt Scand Baltic; ny pris ca 1,4 mill(?), nå har jeg en Scand Atlanticm og det ligger også på nettet et par pent brukte for mellom 1 og 1,5 mill. Dette er meget praktiske båter med en far på 20 knop(+).

Eller kan jeg nevne Nidelv 28, Saga ....

Ønsker du planende båt, kommer du ikke utenom Seaco 1030. Solid, tung og bred båt. Faste senger til 5, salong nede og god uteplass. Smak og behag kan man selvfølgelig ikke diskutere, men at denne båten gjør jobben for en familie på 5 er det liten tvil om, og med litt "barsk" motorisering får du en lynrask familiebåt. Jeg har ikke angret et sekund på valget jeg gjorde for et år siden, Seacoen er tøffere en toget og hele familien elsker den! :smiley:

Båtene er flotte de, så er du båtbruker kun på solskinnsdag så er det nok bra. Men eg tenker at en bør unne seg ein båt som er lett å komme ombord i til den prisen, en som har tett bygg og dør. En båt som bestemor og hund kan komme seg inn i. Og som holder tett på ein regnværsdag uten å måtte ekserimentere med impregnering osv. Så intet vondt meint om scand. Men det må være flybridgebåt ja :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har du tenkt på ny båt eller bruktbåt?

Jeg for min del har jeg tre barn. Tvillinger +1 til. Det vil si tre på to år. Vår føste båt var en Scand 29 Baltic Fungerte helt greit før barna begynte å vokse for alvår. Jeg kjøpte en betydelig større båt før voksingen tok til for alvår. Det hadde ikke gått med tre fjortiser på over en nitti i Scand. Jeg synes Scand var veldig bra og har mange gode minner, men med ettertanke husker jeg kalessje problemet. Kokvarmt om morgenen når det var fint vær. Måtte tas av umiddelbart. Ofte lekarsje et eller annet sted, og et stress når det var bygevær med sol innimellom. FB er etter min mening og erfaring best, men det krever en forholdsvis stor båt. Derfor, skal du kjøpe ny eller brukt båt?

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Fly båt til 1 til 1.5 mill med god plass til 5 blir ganske gammel. Fairline 36 turbo er en god båt. Skal du ha nyere ville jeg sett på Bavaria eller kanskje en fransk en. Kan du strekke deg til 2 mill så ligger det en nord west 390 til under 2 mill på finn. Da har du tre kabiner, godt bad og stor plass

mye å velge i.. blir mange timer på finn tenker jeg :-)

Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe brukt, siden det å kjøpe nytt blir litt råflott i mine øyne (kjøpe bil mentalitet)

Må si meg enig i thelina, mye flott utenlands som appelerer litt mer til smaken min (og ivertfall konas) enn mye av det som er norsk produsert. Litt mer usikker på hvordan disse båtene oppfører seg i dårlig vær? Har forøvrig blitt litt svak for både princess og Fairline.

Har du båt iår? Regner med det, isåfall ikke kjøp iår. Dersom du ikke allerede har bestemt deg så kan du se rundtom i diverse marinaer når du er på tur for å finne ut hva du trenger og har lyst på. Dette er tross alt en avgjørelse på størrelsesorden med et hus nesten. Finn ut hva du vil ha, hva som holder seg i pris, og hva du faktisk trenger, ofte får en i pose og sekk på en modell selv om en bare får posen til samme prisen på en annen modell.

Må jo self skryte av både Fairline som jeg selv har og princess. Sjøegenskapene til engelskmennene er det vel kun Windyer i samme størelse som nødig slår.. De norske er som baljer og regne hvor innredningen ligger på dørken mens disse bare koster på.. Både Fairline og Princess konstruerer sine båter til og klare en force 7 (ca 14ms) i marsjfart uten at noe skal gå i stykker..

Jeg hadde ikke anelse om hva det innebar før jeg hadde det selv.. de er rett og slett meget godt skrudd og er myke og fine i sjøen uten balje effekten med klissvåte vinduer så fort det butter imot..

For og si det kort.. jeg kommer aldrig til og handle norske overprisede båter igjen.. foruten Windy som er meget flotte og flottere båter all over.. Nå fikk jeg sikkert mange uvenner :tongue:

Hvis du liker "daycruiser" looken lik min så har du følgende i denne prisklasse fra Fairline/princess: T39,T37,T36,T34,T30 og Princess: V42,V40,V39. Da har du god plass med skikklig bad til Fruen og meget sosialt cocpitområde.. samt salong under dekk som ungene gjærne liker mens far og mor kan strekke ut bena i cockpit

Tomt for Diesel nå igjen!!

Ikke båt i år.. dvs vi har liten åpen som blir brukt rundt omkring i nærområdet. Fattern hadde båt da jeg var barn, det varte helt til jeg var en 13-14 år .... da gikk vi over sletta mellom bergen/stavanger og etter den turen skulle mutters ikke under noen omstendighet ombord i noe båt mer :puke: hehe... så da ble båten solgt og det har igrunn alltid vært savnet.

vet ikke om det blir noe kjøp denne sommeren, har litt for lite peiling på hva som er bra / dårlig, hva jeg trenger og hva som er kjekt og ha. plass er jo absolutt noe å prioritere med 3 små ekstremt travle krabater. Hvor mye bruker dere på drift / vedlikehold på båten?

Trenger litt anbefalinger til cabincruser... Familie på 5 som vurderer å kjøpe båt, Siden vi er 5 stk i familien så ønsker vi jo mest mulig plass og komfort.

Hei. Jeg kan ikke gi deg noen anbefalinger før jeg vet mer om hvor og hvordan du har tenkt å bruke båten.

Hvis du holder til innerst i en lang fjord, og vanligvis skal ferdes utaskjærs, så har du behov for en båt med fartspotensiale.

Hvis du bare skal loffe fra øy til øy eller gjestehavn til gjestehavn i nærområdet er kanskje farten ikke viktig.

Skal dere bo i båten i flere uker i strekk, eller kun i helgene?

Det er også interessant å vite hvordan du definerer "cabincruiser".

Kort sagt er det bra om du kan utbrodere litt mer om deres ønsker og behov.

Buster X med Yamaha 70

Med 1.5mNOK i budsjett hadde jeg nok valgt meg en Princess Riviera 406.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21173600

Eller kanskje Princess 435 (ja, jeg liker Princess):

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22120589

Tror også jeg hadde vurdert Sunseeker 46:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22234986

Tror jeg seriøst hadde vurdert Princess 435 da den har større

bruksområde/periode med lukket cabin.

Kort sagt er det bra om du kan utbrodere litt mer om deres ønsker og behov.

Holder til i stavanger området. er jo nok av lekeplasser innaskjærs såvell som utaskjærs her. Sånn i første omgang har vi tenkt å tulle rundt nærområdet haugesund bergen sørlandet osv. Ser jo for oss å bruke gjerne et par uker i slengen ombord... og på sikt gjerne dra ut av landet.

Enig med flere her som mener at du bør vurdere behovet, og hvor du skal gå med båten. Om du skal holde deg langs land/innaskjærs på Sør/Østlandet hadde jeg personlig valgt en båt uten flybridge med kalsesje som kan fjernes helt i de flotte sommerdagene vi har.

Det er helt utenkelig for meg å sitte inne i en båt, under tak når solen skinner, og det er steike varmt.

Og flybridge; nei takk, oppe på den er det kaldt uansett!

Den P435 såg da grei ut ja :cheers_wine:

Kjøp for al del ikkje for liten, men eg er samtidig redd for alder...det er mange som har brukt alle sine penger på lånet, og ikkje holdt båten oppgrader. Allt ombord er gammelt. Derfor eg foreslo heilt ny barracuda eller nyere sun33. Men med sørlandsturer og oppover sletta og fleire uker ombord, så heller det meir mot P435 ja.

Argument mot flybridge klarer ikkje eg å vektlegge. Deilig solplass i finvær. I tilleg har du uteareal på akterdekk, ofte kalesje som gjer dette til ei andre eller tredje stue ombord. Og er det kaldt eller du bruker båten utover høsten, eller ved tidlig sesongstart, så kan du faktisk få varmen opp inne. Prøv det i ein båt med 20m2 kalesje....

Alltid dugg og fukt og rå luft i kalesjebåt i forhold.

:seeya:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...